Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 3r1k
Växlar tillbaka till frågan med att försöka reparera problemet istället. Har nämligen erfarenhet att göra precis samma manöver på en annan P2 bil där likaså ECMen hade gett upp. Är egentligen inte komplicerad men kräver lite löd+IT konskaper. Kruxet till varför detta är ett problem från första början är att CEM och ECM är "kodade" med varandra, mest troligt för stöldskyddet och för att Volvo vill se till att bara de kan fixa (och tjäna pengar) problemet.

Vet inte vad du har för budget på att fixa detta men googla på "Volvo ECM CEM reparation" så borde de dyka upp en hel del eftermarknadsfirmor som kan hjälpa dig för inte allt för många tusenlappar. Annars kanske Johnnype är villig att hjälpa dig för en mindre peng? Hade gärna hjälp till (gratis) men tyvärr sätter tiden sig ivägen.

Annars som en nödlösning om du bara vill kunna starta bilen är att du får tag på en ECM + CEM + Nyckel (från samma skrotbil) som är samma årsmodell och motor som den du har. Har du nära till någon självplock borde du kunna få tag på alla dessa delar för under 1000-lappen.

Vad du än gör skrota inte bilen pga. detta fel. Helt sjukt att Volvo inte är mer sammarbetsvilliga. Totalt resursslöseri, går verkligheten inte hand i hand med den bilden Volvo försöker förmedla med miljön i fokus... :mad:
av PerreS
Jag har också varit i situationen att bilen blev obrukbar och att en reparation skulle kosta avsevärt mer än vad bilen var värd. Bilen var nog värd ungefär 10 k precis före haveriet, svårt att säga exakt. Reparationen skulle kosta över 20 k, alltså mer än dubbla värdet på bilen. Gällde min S60 D5.

Efter en del funderande valde jag att reparera. Värdet som den stod var annars i princip noll, tänkte jag. En annan begbil skulle inte klara sig utan reparationer och att skaffa en helt ny bil, med värdeminskning på 4000 per månad, hade jag inte lust med (räknade iofs aldrig på om jag skulle ha råd heller).
av VolvoIVägensÄnde
sicnarf skrev:Olika bilskrotar har olika regler för skrotning. En del skrotar tar emot tomma skalet också medan en del gör inte det. En del betalar bra för din skrotbil medan en del betalar mindre bra. Sedan finns det skrotar där du ska betala för att de ska ta emot din bil för skrotning. Du kan ringa några skrotar i din närhet och ställa precis den frågan och se vad de svarar.
kebabpizza skrev:Tänk på att den årliga vägtrafikregisteravgiften kommer du inte undan om du inte lyckas få en aukt. bilskrotare att ta emot det som är kvar av bilen.
snepo skrev:Som kebabpizza skrev,får du den inte skrotad. Så får du betala en liten avgift resten av livet.
MickeM skrev:Och förr eller senare blir ett riktigt helsike.
Även om man skurit ner bilen i bitar så den är borta. Den finns på pappret, och bli av med den då..... Hur gör man då?
Även om man skiter i det blir det problem vid arvsskifte...
Låter ju definitvt som att om detta ska bli aktuellt så bör man nog ringa och höra med skroten FÖRST och avtala så att man blir av med "vraket" efteråt när man har skruvat färdigt... Nyttigt att veta! Tackar återigen för synpunkterna!

sicnarf skrev:Om man anmäler bil skroten som stulen hos polisen, vad händer då? Man ljuger för polisen. De kan inte veta att man har plockat ner den i bitar.
Nja du, vetefan om man vill ljuga för Polisen och hävda att bilen är stulen... Ska väl isåfall vara när bilen redan är nerskuren och bortforslad, men ens då känns det ganska vanskligt. Speciellt om man då råkar ha en låda eller två med mystiska V70-delar ståendes eller en motor på en pall... Kännandes min lycka så skulle väl mitt fall bli just det fallet på tusen som de faktiskt väljer att undersöka och inte bara lägga ner på plats. Bryta mot lagen lämnar jag nog således åt andra.
av VolvoIVägensÄnde
3r1k skrev: ons 17 mar 2021, 02:26 Växlar tillbaka till frågan med att försöka reparera problemet istället. Har nämligen erfarenhet att göra precis samma manöver på en annan P2 bil där likaså ECMen hade gett upp. Är egentligen inte komplicerad men kräver lite löd+IT konskaper. Kruxet till varför detta är ett problem från första början är att CEM och ECM är "kodade" med varandra, mest troligt för stöldskyddet och för att Volvo vill se till att bara de kan fixa (och tjäna pengar) problemet.

Vet inte vad du har för budget på att fixa detta men googla på "Volvo ECM CEM reparation" så borde de dyka upp en hel del eftermarknadsfirmor som kan hjälpa dig för inte allt för många tusenlappar. Annars kanske Johnnype är villig att hjälpa dig för en mindre peng? Hade gärna hjälp till (gratis) men tyvärr sätter tiden sig ivägen.

Annars som en nödlösning om du bara vill kunna starta bilen är att du får tag på en ECM + CEM + Nyckel (från samma skrotbil) som är samma årsmodell och motor som den du har. Har du nära till någon självplock borde du kunna få tag på alla dessa delar för under 1000-lappen.

Vad du än gör skrota inte bilen pga. detta fel. Helt sjukt att Volvo inte är mer sammarbetsvilliga. Totalt resursslöseri, går verkligheten inte hand i hand med den bilden Volvo försöker förmedla med miljön i fokus... :mad:
Du menar alltså också att det kanske skulle gå att reparera utan att betala Volvos hutpriser? Hmm... Är ju så man blir lite fundersam.

Vad involverar det mer specifikt? Har gått El-programmet en gång i tiden, så lite väldigt grundläggande elektronik kunskaper har man ju... Lött har man väl även gjort en smula, men inget stort...

Vad gäller budget så visst finns det visst lite att ta av för att få bilen reparerad. Att lägga några tusen och få bilen reparerad är ju givetvis bättre än att lägga 20-30 papp på en ny bil. Problemet är väl egentligen bara risken att det är mer än bara ECUn som spökar. Vill ju inte lägga en massa pengar på att få motorstyrdonet fixat om det sedan visar sig att det är en massa andra fel också. Kan väldigt snabbt bli väldigt dyrt... och då är pengarna man lade på motorstyrdonet bortkastade.

I vilket fall som så låter det ju definitivt som att man ska luska vidare lite innan man bestämmer sig att skrota bilen. Kanske har varit för snabb med att acceptera verkstädernas dom... I värsta fall går det kanske att sälja den till någon som har kunskaperna att fixa den. Håller med om att det är skamligt av Volvo att inte vara mer medgörliga, speciellt när de som du säger vill framställa sig som att vara så himla miljövänliga och bra. Men det är väl som med alla andra företag... sälja-sälja-sälja.

Tackar för svaret!
Användarvisningsbild
av 3r1k
VolvoIVägensÄnde skrev: ons 17 mar 2021, 16:01
3r1k skrev: ons 17 mar 2021, 02:26 Växlar tillbaka till frågan med att försöka reparera problemet istället. Har nämligen erfarenhet att göra precis samma manöver på en annan P2 bil där likaså ECMen hade gett upp. Är egentligen inte komplicerad men kräver lite löd+IT konskaper. Kruxet till varför detta är ett problem från första början är att CEM och ECM är "kodade" med varandra, mest troligt för stöldskyddet och för att Volvo vill se till att bara de kan fixa (och tjäna pengar) problemet.

Du menar alltså också att det kanske skulle gå att reparera utan att betala Volvos hutpriser? Hmm... Är ju så man blir lite fundersam.

Vad involverar det mer specifikt? Har gått El-programmet en gång i tiden, så lite väldigt grundläggande elektronik kunskaper har man ju... Lött har man väl även gjort en smula, men inget stort...

Vad gäller budget så visst finns det visst lite att ta av för att få bilen reparerad. Att lägga några tusen och få bilen reparerad är ju givetvis bättre än att lägga 20-30 papp på en ny bil. Problemet är väl egentligen bara risken att det är mer än bara ECUn som spökar. Vill ju inte lägga en massa pengar på att få motorstyrdonet fixat om det sedan visar sig att det är en massa andra fel också. Kan väldigt snabbt bli väldigt dyrt... och då är pengarna man lade på motorstyrdonet bortkastade.

I vilket fall som så låter det ju definitivt som att man ska luska vidare lite innan man bestämmer sig att skrota bilen. Kanske har varit för snabb med att acceptera verkstädernas dom... I värsta fall går det kanske att sälja den till någon som har kunskaperna att fixa den. Håller med om att det är skamligt av Volvo att inte vara mer medgörliga, speciellt när de som du säger vill framställa sig som att vara så himla miljövänliga och bra. Men det är väl som med alla andra företag... sälja-sälja-sälja.

Tackar för svaret!
Var kanske lite kaxig med svaret att det inte är så komplicerat, syftade mer på själva synkroniseringen som sådan. Kommer krävas lite kunskaper om ytlödning samt förstå sig på hur man läser ut en mikroprocessorn.

Denna video visar på ett ungefär hur det går till, I detta fall en V50 men principen är den samma.

Om du känner dig minsta osäker rekommenderar jag att låta någon annan göra det för några tusenlappar.

Jag vill betona att mitt antagande i detta fall gäller att felet faktiskt ligger CEM + ECM (vilket är troligt) men det kan lika väl vara en säkring som är trasig. En grundlig felsökning är A och O.
av MickeM
Det förekommer väl kontaktproblem där ECM sitter också. Dvs att ta loss den och sätta dit den kan lösa problemet.
av VolvoIVägensÄnde
Var kanske lite kaxig med svaret att det inte är så komplicerat, syftade mer på själva synkroniseringen som sådan. Kommer krävas lite kunskaper om ytlödning samt förstå sig på hur man läser ut en mikroprocessorn.

Om du känner dig minsta osäker rekommenderar jag att låta någon annan göra det för några tusenlappar.

Jag vill betona att mitt antagande i detta fall gäller att felet faktiskt ligger CEM + ECM (vilket är troligt) men det kan lika väl vara en säkring som är trasig. En grundlig felsökning är A och O.
Det var ju onekligen lite över en annans expertisnivå! Iallafall som läget är just nu... Nåja, bilen springer ju inte precis någonstans. Finns tid att forska, och att lära sig nya saker är aldrig fel.

Men det var bra att veta att det finns alternativ till skrotning om man bara vill ge sig på det! Ska spåna lite till innan jag bestämmer mig för vad jag gör med bilskrället.

Tackar under tiden för tipsen! Mycket uppskattat! :-)

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]