Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gizz
Min mätare som visar till tom tank består bara av 3 siffror så det högsta jag fått och kan få är 999 km till tom tank.
Jag brukar kunna köra mina drygt 9 mil till farsans på 0.69. Då börjar jag med att köra 3 km stadstrafik och sen är det landsväg med några 50 sträckor på.

Snitt annars brukar vara 0,77 eller som man ska säga egentligen 7,7/100 km.

Jag blåser omkring i en S80 140 hk ifrån 2000. Billigast tycker jag går den i hastigheter runt 100 km/h.
av MoonStone
Seafront rätt fina siffror du hade. Jag vet inte än vad min tar på riktig långkörning. Så du märker tydligt skillnad mellan 95 och 98 oktan i förbrukning? Åker du den sträckan ofta?

Idag drog bilen 0.74 till jobbet och sen 0.97 hem. Mer bråttom hem än till jobbet kanske? He he. Men om jag snålar hela vägen till jobbet (30 km bergig och kurvig väg) så kan jag köra på 0.70 tror jag om jag håller 80-90 km/h. Det är det att när rakorna kommer i slutet drar jag på och förstör mina fina stats.
av OrsonGbg
Hur långt kommer ni på en tank ni som kör diesel?
av Qualia
Min ligger runt i medel 0.89 och 0.92, varierar mellan där.. beror ju på hur man kör.. Helt ok för att vara en Volvo, Kanske bero på att man kör mest landsväg, kör jag i Stockholm, då drar den mycket..

Diesel ska ju dra mkt med mindre än bensin motor.. fast man önskar sig ju en diesel, biligare i längden, dock inte lika rolig motor :P
av haxpet
Har haft över 1000km till tom tank på min gamla S60 T5 BSR. Men då körde jag enbart långa sträckor och enligt hastighetsbegränsningarna. (tråkigt, men billigt)

Med min V70 T5 aut har jag enbart sett 840km till tom tank.
av Marbas
OrsonGbg skrev:Hur långt kommer ni på en tank ni som kör diesel?
Tror jag har kört uppåt 110 till 120 mil på en tank. Brukar tanka när det är ca 25% kvar så jag kan inte säga exakt. Känns som jag får kolla upp....
av Marbas
Qualia skrev:Diesel ska ju dra mkt med mindre än bensin motor.. fast man önskar sig ju en diesel, biligare i längden, dock inte lika rolig motor :P
Kan inte förstå att du inte tycker dieselmotorn är rolig.... (fast jag är ju partisk :lol: )
av Seafront
Jodu MoonStone, det blir ganska fin förbrukningsstat när man tvingas köra på dåliga vägar… det är ju inte så att man direkt får lust att stampa på gasen när vägen är urusel. I regel kör jag sträckan Luleå-Pajala-Luleå (215 km enkel resa) var 5:e vecka och med farthållaren på 110 km/h både sommar som vinter. Medelhastigheten brukar bli 105 km/h.

Jag blev själv överraskad när förbrukningen på denna sträcka föll från 0.73 till 0.68 l/mil när jag ändrade från 95 till 98 oktan (i samma veva byte jag motoroljan till Castrol Formula RS 0W-40 och tändstiften till NGK Iridium BKR6EIX).

Med vinterdäck och omkring -25 grader så blir det på ovanstående sträcka lite drygt 0.8 l/mil. Har samma dimension på sommar- och vinterdäck. En sommardag körde jag drygt 7 mil i oavbrutet spöregn, jag höll väl 70 km/h och förbrukningen blev 0.82 l/mil...

Kör inte många mil i stadstrafik, det jag kört har uppmäts till 1.2 l/mil.

/
Användarvisningsbild
av jiha
Körde till Vemdalen över helgen med STORT släp (2st skotrar på) ca: 70 mil totalt. Full bil, fullt med packning och full fart(full nån timme efter ankomst :twisted: ).

Fick snitt på mellan 11.3 - 12.1 l/100 km. Hastighet runt 100 - 110 km/t

// Jiha
av Qualia
Marbas skrev:
Qualia skrev:Diesel ska ju dra mkt med mindre än bensin motor.. fast man önskar sig ju en diesel, biligare i längden, dock inte lika rolig motor :P
Kan inte förstå att du inte tycker dieselmotorn är rolig.... (fast jag är ju partisk :lol: )
:O Volvo har ju inte så jätte bra med utbud av Diesel motorer.. skadar ju inte om de hade Diesel motorer som är 200HK++ :P.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]