Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jiha1968
Varsågod, trevligt! :-)
Gott nytt år, och lycka till med jakten på värmare tider!

...och berätta gärna hur det går framåt.
av Twin111
jiha1968 skrev: ons 30 dec 2020, 23:47 Varsågod, trevligt! :-)
Gott nytt år, och lycka till med jakten på värmare tider!

...och berätta gärna hur det går framåt.
Det kommer jag absolut att göra.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Sensor fläkten suger in luften i bilen. Den kan man testa genom att klippa till en bit skithuspapper som är lite större än gallret.
Den sa då fastna på gallret då funkar fläkten iaf men det är troligt att det kan vara fel på den iaf. Det vet jag inte då det har varigt själva fläkten som pajat i mina fall. Vet inte var din sensor sitter men på min V70 99a sitter den till höger om tändningslåset på brädan.

Har snubben på verkstan kolla din ecc efter felkoder med rätt utrustning eller tror han bara? :nerd: .@Twin111,
av MickeM
Sakta i backarna!

Aspireringsfläkten sitter bakpå CCM på V70N,S60,S80,XC90 och drar kupeluft förbi sensorn som sitter strax innanför gallret på CCM-panelen. Den sensorn säljs INTE som reservdel, då den är monterad på kretskortet.
(Finns att köpa på elfirmor och löda dit själv dock)
Där har verkstaden ett allvarligt FEL, och kör att dom tål att ifrågasättas. Om det inte är ett missförstånd.
Aspireringsfläkten kan bytas.
(också förutsatt att trådskaparen inte har en Plattform1 V70 och postat i fel forumkategori. Plattform1 har fläkt och sensor som en egen detalj och sitter en bit ifrån klimatpanelen)

MEN, som redan har sagts så struntar CCM i kupesensorn på MAX och MIN.
Både P1 och P2.

Evaportor-sensorn, möjligen. Den finns som reservdel och sitter vid pedalerna någonstans.

Jag tror som de flesta andra i tråden att det är ett tätt element. Inte alldeles ovanligt, vad det verkar.
Har man någon gång av misstag eller okunskap blandat Etylen och Propylenglykol kan det bli sörja, som skulle kunna lägga sig i elementet.
(Teori)
av m2c
Jag vet inte om det är farligt att blanda propylen och etylenglykol. Men däremot longlifeglykol och vanlig har jag hört kan ge stora problem. Då får man rensa ur systemet med någon syra. Har hört talats om folk som lägger i en diskmaskinstablett i kylaren. (Kolla dock upp detta innan du testar, för jag är inte helt 100% på detta)

Edit: http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... lsystemet/

ps. Vet att när värmen la av i min cheva vans bakre värmepaket så rengjordes systemet med kaustiksoda. Sen funkade det.
av Henkan
Jag spolade igenom kylsystemet i båten för ett par år sedan, det var rätt rostigt. Bort med termostaten och sen stoppade jag i en maskindisktablett i kylslangen. Körde motorn en stund, kanske 15-20 minuter, spolade ur fram och baklänges. Repeterade proceduren 5 gånger sen blev det rent och fint.
Användarvisningsbild
av jiha1968
TS har en S80 2.5T 2005, och troligen är inte värmepaket tilltäppt, men en skiljevägg inuti värmepaketet mellan tur och retur har förvittrat så det mesta av vattnet tar kortaste väg mellan in- och utlopp = samma resultat: mycket svag värme.

På Dieslar förekommer det oftare tilltäppt värmepaket, trolig beroende på flera olika metaller i kylsystemet, och dieselvärmaren, troligen p.g.a. galvaniskt korrosion med påföljande orenheter i kylsystemet.
Men självklart hittar man också här många värmepaket med "kortslutning" mellan tur/retur.

Men det skadar naturligtvis inte plånboken mycket om man spolar/rengör värmepaket själv innan eventuellt byte, och har man mycket tur så...
(inte många med P2-chassit och bensinare som har lyckades med det)
Och på grund av att vattnet inte cirkulerar i dom tilltäppta? kanalerna i värmepaketet, är dom lite svåra att rengöra...

Om någon har nyttat fel glykol borde det gå att se i expansionskärlet, vid sköljning av kylsystemet eller vid termostatbyte som verkstaden allt har gjort.
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av Twin111
Oj jag är kraftigt förvirrad nu. Sensorn som verkstaden vill byta sitter på mittkonsolen på den plattan där all värme och kyla görs. Vissa säger att jag ska byta värmeväxlaren fast den är igenom spolad. Det är en gammal bil men det är den jag har råd med och den går bra. Men det känns som detta kommer kosta mig massa pengar,dels för att verkstaden jag anlitar mest gissar tror jag och alla har sina terioer. Verkstaden kan ju hålla på 100 timmar utan att problemet blir löst och där står jag som ett fån och betalar. Känns väldigt olustigt detta. Kanske bättre att frysa när jag kör till jobbet än att bli ruinerad och sömnlös. 😓😪
av Twin111
Såg att biltema har en värmefläkt man kopplar in på cigg uttaget för 199kr. Kanske det man får göra för att slippa frysa. Men den lär väl tömma mitt batteri.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Glöm sensorn i klimatanläggningen, den nyttas inte när CCM temp. är justerad till max värme eller kyla.
Att byta värmepaket är inte billigt, men kan vänta till plånboken ger möjlighet.
(värre för dej än bilen)

BT-Värmefläkten värmer troligen inte mycket, men hjälper lite på en nerisad vindruta (VW)
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid