Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Vill man ha snednötta däckkanter så är det en utmärkt ide att flytta ratten, har vart där.
Styrväxeln ska vara centrerad dvs längden på pinnen mellan inre och yttre styrled ska vara lika på vänster och höger sida för att ackerman ska fungera korrekt.
Men skulle ratten inte vara i mittläget när ovanstående är uppfyllt så är det helt korrekt att flytta den på splinen.
av MickeM
Erik Å skrev: lör 18 apr 2020, 13:18 Styrväxeln ska vara centrerad dvs längden på pinnen mellan inre och yttre styrled ska vara lika på vänster och höger sida för att ackerman ska fungera korrekt.
Men skulle ratten inte vara i mittläget när ovanstående är uppfyllt så är det helt korrekt att flytta den på splinen.
Det är ju alldeles riktigt, givetvis, men ska ratten flyttas har man monterat den felaktigt.
Dvs en göra om, göra rätt, situation.

Har ratten aldrig lossats, ligger felet ute vid styrstagen. Det brukar vara färgmärkning kvar från fabrik.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Min ratt satt ett steg fel på splinen, och den har aldrig varit lossad!!
Måste ha blivit fel redan i fabriken (dvs Gent).. :-) Jag tror de utgick från läget där rattlåset gick i och det ligger inte exakt i mitten på min gamla V70
Användarvisningsbild
av GLIZ
Kan en snedställd ratt bero på slut hjullager? I så fall har jag hittat boven. Lagret slut på höger sida. Har skällt över en skadebesiktning för två år sedan i en upplivad tråd från då. Gammal bil.

Skramlar. Heter tråden.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]