Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marbas
Predator666 skrev:Transport mode ligger i alla bilar i fabrik och 30 spärren har inget med det att göra. Det ligger en spärr CEM som man plockar bort med VCT MAX DENSO eller MAX BOCH beroende på motorvariant och vips så är 30 spärren borta men bilen halvsover fortfarande.
Klart att mätaren går att nolla. Det gör vi ju dagligen med VCT lite skumt bara att det inte blev samma på bägge bara....
Innebär detta att ni nollställer mätaren i huvuddatorn (vet inte vad det kallas) också?. Jag menar, när man tittar på en importbil jämför man mätaren som visas för föraren med en räknare som finns i "huvuddatorn" för att se om bilen är "skruvad". Om man då kan manipulera mätarna i "hela" bilen, hur ska man då kunna lita på jämförelsen mellan visad mätare och "huvuddatormätare"? Eller är det så att räknaren i "huvuddatorn" bara går att nollställa, inte skruva tillbaka?
Användarvisningsbild
av CarMan
Marbas skrev:
Predator666 skrev:Transport mode ligger i alla bilar i fabrik och 30 spärren har inget med det att göra. Det ligger en spärr CEM som man plockar bort med VCT MAX DENSO eller MAX BOCH beroende på motorvariant och vips så är 30 spärren borta men bilen halvsover fortfarande.
Klart att mätaren går att nolla. Det gör vi ju dagligen med VCT lite skumt bara att det inte blev samma på bägge bara....
Innebär detta att ni nollställer mätaren i huvuddatorn (vet inte vad det kallas) också?. Jag menar, när man tittar på en importbil jämför man mätaren som visas för föraren med en räknare som finns i "huvuddatorn" för att se om bilen är "skruvad". Om man då kan manipulera mätarna i "hela" bilen, hur ska man då kunna lita på jämförelsen mellan visad mätare och "huvuddatormätare"? Eller är det så att räknaren i "huvuddatorn" bara går att nollställa, inte skruva tillbaka?
det går inte att nolla mätaren med dom verktyg som finns på serviceverkstädrna
Användarvisningsbild
av cycler
Menar du mätaren som finns i boxen eller den som tråden handlar om??

När det gäller dig så måste man ju fråga för att få klart besked.....

Det som tråden handlar om är givetvis den mätaren som syns i instrumenthuset. Börjar du prata om den "interna" mätaren så kan du lägga ner direkt...

/C
av Predator666
Mätaren går att nolla en gång med hjälp av VCT. Det görs på bilar i fabrik som rullat lite längre än vad som var tänkt. Det fungerar bara en gång och ska det nollas igen så är det byte av DIM.
av knutte
Det går å nolla mätaren men bare en gång och bilen får inte ha gått mer än 50 mil.Man nollar den med VIDA.
det att dom visar olika händer då coh då jag tror inte någon vet varför.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:Vet inget om hur Volvo gör i allmänhet men jag vet att en hel del verkstäder/märken alltid "nollställer" mätaren innan leverans.

Detta för att kunde vill "ha känslan av att hämta ut en bil som inte rullat alls"

Bilar man brukar nollställa är ju bilar som har rullat lite i "inofficiella demon", dvs de har varit demobilar men ändå inte.

T.ex. när en spekulant vill köra något special som AWD, etc och man inte har någon sådan bil som demo så brukar kundbilar få rulla.
det går inte nolla mätaren !
har svårt att tro att det har gått att göra det på andra bilar heller de senaste decenjerna.
Predator666 skrev:Mätaren går att nolla en gång med hjälp av VCT. Det görs på bilar i fabrik som rullat lite längre än vad som var tänkt. Det fungerar bara en gång och ska det nollas igen så är det byte av DIM.
knutte skrev:Det går å nolla mätaren men bare en gång och bilen får inte ha gått mer än 50 mil.Man nollar den med VIDA.
Vem är det som är ute och cyklar Carman eller knutte och Predator666.

Jag har hört att man kan nolla mätaren för att kunden ska få en "trevnadskänsla" av att sätta sig i en helt ny bil som inte rullat någonting innan man får den. Det är väl det som kallas "Premium-känsla"

(Sen är det ju en annan sak att någon finnig tonåring kanske fått provköra bilen i 10 mil och tok-varvat skiten ur en icke inkörd motor), det behöver ju inte kunden får veta då mätaren är "nollad"

Hur ligger det till?
Användarvisningsbild
av greeeken
Ja du mätarservice kan ju vrida tebax mätarna på bilar så varför inte kunna nolla dom oxå?
Användarvisningsbild
av Rillee
Allt är ju bara ettor och nollor, så det borde väl inte vara några problem att nollställa?
av Hellrider
knutte skrev:Det går å nolla mätaren men bare en gång och bilen får inte ha gått mer än 50 mil.Man nollar den med VIDA.
Det är ju för att personen som har nollat mätarställningen på fabriken el verkstaden varit oduglig och glömt nolla t1 å t2 trippen

trippmätarvärdet förblir vad det var när man nollar miltalet
av Predator666
Jag cyklar inte. Jag kör V50.
Vet inte hur det funkar hos er på verkstaden men däremot vet jag en hel del om vad vi gör och inte gör på fabriken efter det att bilen är byggd.
Vi nollar mätare dagligen. Vi gör det med VCT. Vi gör det på bilar som varit provkörda,justerade alldeles för många gånger och bilar som bara har rullat fram och tillbaka på området.

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

hejsan Jag funderar på hur (Blond ventilerat[…]

Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]