Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lazarov
Jag vet inte hur det är med S60, men för min v70 så skulle det kosta ca 5000.- för volvo att plocka bort gasdriften och regga den som för enbart bensin.
Tyvärr så byter de inte gastanken mot en bensintank, så för en v70 så innebär det att man enbart har en 29L besintank dvs ca 30mil räckvidd på bilen.

När volvo kopplar ur gasdriften så gör de på detta sätt: De tömmer tankarna på gas. De kopplar bort slangarna mellan tankarna. De pluggar tankmunstycket. Och sedan skriver de ett intyg att de "kopplat ut gasdriften enligt tillverkarens anvisningar så att den inte enkelt kan återanställas" vilket är det som regelverket har som riktlinje. Sedan ordnar de med en registreringsbesiktning som behövs för att bilen ska anses som enbart en bensinbil.
Man skulle kunna göra det själv men kostnaden för registreringsbesiktning ligger på ca 2500.- så det är inte mycket man tjänar. Sedan lär man få ha en lång diskussion på bilprovningen för Transportstyrelsens regelverk talar bara om de "kopplat ut gasdriften enligt tillverkarens anvisningar så att den inte enkelt kan återanställas" och det är en oerhört luddig formulering som ger mycket utrymme för diskussion och det är teknikern på bilprovningen som har tolkningsrätten, Transportstyrelsen har INGA åsikter i frågan. När jag talade med en tekniker på Svensk Bilprovning så menade han att det enbart var Volvo som fick göra det och att all utrustning skulle plockas bort. Och när jag påpekade vad volvo sagt så blev han väldigt tveksam i luddig i sina svar. Och Volvo har inga riktlinjer för vad de anser gälla så det finns inga "anvisningar" från tillverkaren som man kan peka på.

Att sätta i "nya" gastankar är också ett alternativ Jag vet dock inte vad som gäller rent formellt. Tankarna måste uppdateras i Transportstyrelsens systemet och jag vet inte vilka intyg som behövs. Teoretiskt skulle man kunna använda 10 år gamla begagnande tankar på skroten och då få + 10år innan nästa byte. Men om de enbart går på bäst-före texten på tankarna eller om de finns ett serienummer vet jag inte. Och vad reglerna säger om att man gör det själv eller tar hjälp av en liten verkstad vet jag inte.
Det bör även nämnas att det finns ett regelverk för kontroll av gastankarna där en firma kan utfärda ett gasintyg att de kontrollerat tankarna inför en vanlig kontrollbesiktning.Det är en funktion som normalt ligger på bilbesiktningen så det är försåtligt att det finns ett ett regelverk för det. https://www.fordonsbesiktningsbranschen ... na-fordon/

Dock hittar jag inget regelverk för vad som gäller vid byte av tankar, eller vid reparationer eller service av tankar eller delar som har med gasdriften att göra. Sannolikt finns det inga sådana regler då bilbesiktningen har som uppgift att kontrollera allt. Så jag ser inte vad som skulle stoppa en händig bilägare att byta dem själv. Men som sagt... det blir nog en maratondiskussion på bilbesiktningen ;)

Min v70 var en -04, +45k mil och tankarna behövde bytas i år, så den går till skroten efter att jag flyttat hela inredningen till min "nya" v70 -04 25k mil Bensin ;)
av Rossignol
När jag har frågat på bilprovningen vad de går efter när de ska tillämpa 20-årsgränsen har jag fått svaret; Transportstyrelsen har inte sagt till att de ska tillämpa 20-årsgränsen.

Är det någon här i forumet som fått sin bil underkänd på grund av 20-årsgränsen?

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]