Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Kan inte säga att jag är direkt imponerad av Haynes. Beskrivningarna är inte bra, och bilderna lämnar en del övrigt att önska.
av grizen
camaro69 skrev:Kan inte säga att jag är direkt imponerad av Haynes. Beskrivningarna är inte bra, och bilderna lämnar en del övrigt att önska.
Finns det något alternativ då?

Det sägs ju att Thorsells Auto Info ska göra bättre handböcker än Haynes, men de har väl ingen på V70N?
av Fred
Jag kan bara hålla med!

Haynes handböcker känns slarvigt genomförda och långt ifrån pedagogiska. Till min sommarbil, se signaturen, har jag både Haynes och Clymer och jag kan säga att Clymer är helt överlägsen! Den har väldigt tydliga bilder, extremt lättförståeliga beskrivningar om arbetsmoment och tips om smarta lösningar. Jag vågade ge mig på en totalrenovering av motorn för några år sedan, enbart för att jag hade Clymers bok. Om jag bara hade haft Haynes skulle jag absolut inte givit mig på ett så pass omfattande jobb.

Haynes har få bilder, många av dem dåligt handritade och texterna är knapphändiga. Många saker saknas helt och ofta hänvisas till saker som bara förutsätts att man ska veta vad det är för något. Boken för V70 är väl lite bättre men den är ändå ljusår ifrån Clymers kvalité.

Det är otroligt synd att Clymer slutat göra handböcker för bilar... :cry:

Mvh
/Fred

Då är vi överens. Faserna byter in[…]

https://www.youtube.com/watch?v=NRc-B9sbvuQ

Fel generator V70??

Hej, generatorn på min V70 -2005 kvittrar/l&[…]

B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]