Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Det är bara service dags pga tid eller mil.
Inga fel!

Servicen kan skjutas upp om TIDintervallen om 1år har uppnåtts.
Tiden är inte så jädra nog, speciellt om bilen kört längre sträckor när den rullar.
Är det milen som uppnåtts är det dags att byta olja och filter.
Annars uppstår trubbel....

Om bilen körs mycket korta sträckor ska så den servas OFTARE än vad bilens programmering tycker.
av Anette62
Det är lite drygt ett år sedan jag köpte den så tiden mellan servicarna har vi kommit fram till, miltalet är strax över 24600 så det är väl för ojämnt miltal. Har tänkt att det blir 25000 mil till våren och då ska det bli service. Släcker påminnelsen så länge. :-)
av Anette62
Efter att ha varit tillbaka på verkstan, där dom tryckte fast damasken bättre så är det "bara" ett pysljud när man svänger till vänster :mad: :-( :crying:
av Anette62
Oljenivån är som den ska. Och ja det låter, ett svagt pysande när man svänger till vänster i sakta fart, nästan fullt rattutslag innan det blir ljud. Höjs inte med varvtalet. Blev ju bättre när verkstan tryckte fast damasken mer men inte riktigt bra.
av Anette62
Och nu låter det mycket när jag svänger, igen. Kontrollerar styrservooljenivån, stickan är TORR ! Trodde att problemet var löst när verkstan bytte styrväxel :-/ .
av MickeM
Styrservoolja kan inte försvinna spårlöst.
Det är kladdigt någonstans.....
av Truckdoktor
Det läcker gärna inuti damasken på styrväxeln. Det syns inte förrän man ta bort/lossna damasken. Var det en ny elker beg. styrväxel det monterade?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av Anette62
Det var en begagnad men han garanterade att den var helt OK. Det är så konstigt att oljenivån ligger stilla på bra nivå länge och sen så verkar mycket försvinna i en "klunk eller två", alltså mycket försvinner på kort tid. Hittar ingen oljefläck under bilen eller så heller. Har besiktningstid på fredag, lite orolig att det ska bli ett nerslag på läckage. Kommer kontakta verkstan som bytte styrväxeln, det är ju bara knappt 2 och en halv månad sen det gjordes.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]