Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse53
Bifogar bilder på VVT enheten till min V50:
Första bilden visar VVT i nolläge
Zero position.JPG
Add description
Zero position.JPG (991.1 KiB) Visad 805 gånger
Andra bilden visar VVT i mellanläge(ungefär 10 grader framflyttad)
Middle position.JPG
Add description
Middle position.JPG (825.71 KiB) Visad 805 gånger
När jag skulle byta packbox på insugskamaxeln stog VVT:n i "middle position", således var VVT:n inte nollad. Köpte ett begagnat drev från Bildelsbasen och nu slipper jag ett konstigt insugsljud som jag hörde innan packboxbytet. Troligtvis hade insugskamaxeln stått fel då VVT:n kärvat fast. Jag fick backa tillbaka insugskamaxeln när jag monterade tolken.

Tar man isär VVT enheten är den skrot då centreringen ryker, man åker på att köpa ett nytt eller begagnat.

Min svärdotter klagar dock fortfarande på att bilen är slö så det finns fler fel...
Användarvisningsbild
av sweddan
Kanske dags för en liten uppdatering. Häromdagen plockade jag loss alla kåpor. Snurrade motorn medsols ett par varv för att kolla så att jag inte hade satt remmen något hack fel. Alla märkningar stämde. Vred fram motorn ett kvarts varv förbi markeringarna, sen backade jag den tillbaka till markeringarna. Startade bilen och provkörde. Den gick mycket bättre. Jag vet inte om det är en placebo effekt, men jag tyckte att den drog betydligt bättre än innan. Tidigare med fullsatt bil om man låg i 80 och skulle upp till 110 så hände det nästan ingenting. Det gör det nu iaf. 80-110km/h går rätt fort, till skillnad från innan. Som sagt, jag känner rätt stor skillnad, men kan det ha varit så enkelt? :P
Användarvisningsbild
av 144
Nu är jag hemma igen efter husvagnssemestern, den orkade dra husvagnen trots att det där extra vridet saknades.
Snålt gick det också, Örebro-Öland utan husvagn snittade den på 0,7L/mil, sen tog vi över husvagnen när svärföräldrarna skulle åka hem.
Öland-Falkenberg med husvagn=1.15L/mil.
Falkenberg-Örebro med husvagn=1.2L/mil.

Innan vi åkte provade jag två gånger att nolla VVT:erna utan att det blev någon skillnad, ska jag lämna in bilen till Volvo istället?
Det kan inte var något allvarligt fel eftersom den går så snålt och inga felkoder finns.

Jag kan tillägga att turbotrycket peakade på 0,9bar och låg stadigt på 0,8bar i uppförsbackarna med husvagnen, är det normalt?
Jag mätte med en sån där bluetooth-läsare och Torque-appen. Såvitt jag vet är den inte chippad.
Användarvisningsbild
av drlecter
Har ni Inga felkoder på kamaxelreglering så är det nog ingen fara. Skapligt rätt inställt skulle jag tro. När jag bytte vvt-enheter på min 2.5t lånade jag en billig gammal kamaxel-tolk. Vekt byggd.
Jag märkte aldrig att jag drog tolken sned. Eftersom tolken "vek" sig fick jag inte kammarna riktigt låsta. Men jag märkte inte det då. Skruvade ihop allt, motorn gick fint, märktes inget konstigt. Men jag fick felkod på felaktig kamaxel-reglering. Kunde inte fatta varför. Hade ju gjort allt riktigt..
Tills jag kollade tolken och såg att den var sned. For på Volvo och lånade deras tolk. (Robust byggd). Gjorde om allt. Felkod borta. Så har ni ingen felkod på kamaxel-reglering tror jag att det är ganska ok.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av sweddan
144 skrev:
Innan vi åkte provade jag två gånger att nolla VVT:erna utan att det blev någon skillnad, ska jag lämna in bilen till Volvo istället?
Det kan inte var något allvarligt fel eftersom den går så snålt och inga felkoder finns.
Nollade du motorn och vred fram den ett kvarts varv och sedan tillbaka till markeringarna? Tror att det blir svårt att backa motorn med ena däcket som du skrev tidigare. Sitter en växellåda emellan :) Du måste ta exempelvis ett spärrskaft och snurra motorn med det.
Användarvisningsbild
av sweddan
drlecter skrev:Har ni Inga felkoder på kamaxelreglering så är det nog ingen fara. Skapligt rätt inställt skulle jag tro. När jag bytte vvt-enheter på min 2.5t lånade jag en billig gammal kamaxel-tolk. Vekt byggd.
Jag märkte aldrig att jag drog tolken sned. Eftersom tolken "vek" sig fick jag inte kammarna riktigt låsta. Men jag märkte inte det då. Skruvade ihop allt, motorn gick fint, märktes inget konstigt. Men jag fick felkod på felaktig kamaxel-reglering. Kunde inte fatta varför. Hade ju gjort allt riktigt..
Tills jag kollade tolken och såg att den var sned. For på Volvo och lånade deras tolk. (Robust byggd). Gjorde om allt. Felkod borta. Så har ni ingen felkod på kamaxel-reglering tror jag att det är ganska ok.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Okej. Nix, inga felkoder. Bilen har gått bra hela tiden. Dock betydligt bättre nu :P
Användarvisningsbild
av 144
sweddan skrev: ons 01 aug 2018, 08:51Nollade du motorn och vred fram den ett kvarts varv och sedan tillbaka till markeringarna? Tror att det blir svårt att backa motorn med ena däcket som du skrev tidigare. Sitter en växellåda emellan :) Du måste ta exempelvis ett spärrskaft och snurra motorn med det.
Ok jag får testa med spärrskaft istället. :-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag ska också prova. Se om det gör nån skillnad. Nyfiken blir man ju om inte annat. Jag har inga felkoder och bilen går rätt normalt men den ena kammen ligger närmare gräsvärdet för justeringen i vida än den andra.
Användarvisningsbild
av 144
Nu har jag testat ännu en gång utan resultat, vred direkt på veven den här gången.
Varför justerar inte kammarna in sig själva? Sitter det inte en givare även på avgaskammen? Det går inte att se eftersom motorfästet är i vägen.
SBergdahl skrev: ons 01 aug 2018, 10:49 Jag ska också prova. Se om det gör nån skillnad. Nyfiken blir man ju om inte annat. Jag har inga felkoder och bilen går rätt normalt men den ena kammen ligger närmare gräsvärdet för justeringen i vida än den andra.
Var hittar man detta i Vida?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
144 skrev: ons 01 aug 2018, 16:01 Nu har jag testat ännu en gång utan resultat, vred direkt på veven den här gången.
Varför justerar inte kammarna in sig själva? Sitter det inte en givare även på avgaskammen? Det går inte att se eftersom motorfästet är i vägen.
SBergdahl skrev: ons 01 aug 2018, 10:49 Jag ska också prova. Se om det gör nån skillnad. Nyfiken blir man ju om inte annat. Jag har inga felkoder och bilen går rätt normalt men den ena kammen ligger närmare gräsvärdet för justeringen i vida än den andra.
Var hittar man detta i Vida?
Kommer inte ihåg exakt men det finns ett självtest för kamremgleringen där man kan se den i realtid och ska varva ett visst konstant varvtal medan den testar (skitsvårt att hålla jämnt varvtal...).

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]