Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bamse
StringerBell skrev:Men tillsatsvärmaren ser väl inte till att det blåser varm luft in i kupén i förväg så att eventuell is smälter från rutorna och det är varm och skönt i kupén när man stiger in. Är det inte så att den bara förvärmer motorn så att man snabbare får skön kupévärme på vintern? Jag har bara haft min V50 D5 i en månad så jag har ännu ingen egen erfarenhet. Jag har förmodat att den dieselvärmare som finns som standard inte värmer kupén i förvag (detta är ett extra tillbehör) utan bara motorn.
Jodå, som sades tidigare så värmer tillsatsvärmaren via kylsystemet varifrån även kupévärmen tas. Dock verkar det som att motorn (kylvätskan) måste uppnå en viss temperatur innan fläkten i kupén drar igång (som väl är kanske).
Användarvisningsbild
av Statsminister
StringerBell skrev:Men tillsatsvärmaren ser väl inte till att det blåser varm luft in i kupén i förväg så att eventuell is smälter från rutorna och det är varm och skönt i kupén när man stiger in. Är det inte så att den bara förvärmer motorn så att man snabbare får skön kupévärme på vintern? Jag har bara haft min V50 D5 i en månad så jag har ännu ingen egen erfarenhet. Jag har förmodat att den dieselvärmare som finns som standard inte värmer kupén i förvag (detta är ett extra tillbehör) utan bara motorn.
Det är samma värmare, och den är standard. Det som skiljer är att du måste pröjsa några loppor för att du ska kunna starta den manuellt, och på tid och därigenom ha en varm bild när du kommer ut på morgonen. Det är alltså bara en liten skit dyr programvara.
Användarvisningsbild
av isak
hej
vrid på ringen på blinkersspaken så ser du om du har 2 programerbara starttider. du bör även ha direktstart av värmaren. ut o vrid får du se?
isak
Användarvisningsbild
av Lilja
Hm hur pass länge måste man köra med bilen efter man har haft igång värmaren säg en halvtimme eller sådär för att inte få batteritorsk sen.
Har typ 2 mil till jobb något typ motorväg.
Användarvisningsbild
av leiwi
många rosor blev det ju här ovan , kan bara hålla med tiduret är en nödvändighet jag har även fjärrstart den är otroligt bra den med klarar ca 5-600 meter klockrent
jag ahr aldrig haft problem med batterikapaciteten trots många kortare körningar och mycket tid på värmaren.
vad gäller stoppet vid låg bränslenivå så är det så att den skall vara synkroniserad med varningslampan för låg bränslenivå ca 6-8 liter , ni som får stoppfunktion på 20 liter bör uppdatera mjukvaran
Användarvisningsbild
av Lilja
En annan fråga dock, hur länge måste den vara på för att det ska bli behaglig värme i bilen?
av Erkarulle
Tar upp tråden igen...

Känner någon till vad tillsatsvärmaren styr på förutom bränslemängd i tanken. Finns det t.ex regler för vilken utetemp som måste understigas för att den ska värma ordentligt? Typ - om det är varmare än +7 grader går värmaren endast 20 minuter.

Jag har en XC70 D5 -07.

Tacksam för svar :)

//Erka
av Marbas
På min V70 D5 MY04 så har jag inte märkt någon övre gräns för vilken utetemp det kan vara för att starta värmaren. Vad jag menar är att jag utan problem kunnat starta värmaren manuellt även på sommaren när det varit "varmt" ute.

Timer start har jag heller inte märkt någon max utetemp på, men det kanske finns.

"Automatiska" starten är bara aktiverad vid +5 eller kallare.

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]