Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus-B
Men när lossnar dem?
Efter 15000 mil och dragit i spaken 200 gånger när bilen varit i rullning.
Har sett en s80 där det lossnat och hjulet gick inte snurra men den hade rullat 30000 mil och hur den behandlats vet jag inte.
av Arnold
Magnus-B skrev:Men när lossnar dem?
Efter 15000 mil och dragit i spaken 200 gånger när bilen varit i rullning.
Har sett en s80 där det lossnat och hjulet gick inte snurra men den hade rullat 30000 mil och hur den behandlats vet jag inte.
Vet inte. Men det har sagts ganska mycket om det här.
Volvo har nog inte sin egen bromsbacksfabrik och det kvittar nog var du köper men rekommenderar att montera justeringarna som jag nog börjar bli lite tjatig med.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av MickeM
Det var faktiskt volvo ORGINAL som släppte från järnet för ca 10 år sen, eller mer efter vad jag har hört..
Sannolikt annan leverantör nu. Eller uppdaterad tillverkningsprocess....

Jag köper personligen gärna delar på Biltema, men ska man byta just handbromsbeläggen och INTE montera justerare, är Volvo-orginal handbromsbeläggen överlägsna i passform, och ger bäst resultat.
Faktiskt!
av Arnold
Magnus-B skrev:Volvo har nog inte sin egen bromsbacksfabrik och det kvittar nog var du köper men rekommenderar att montera justeringarna som jag nog börjar bli lite tjatig med.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Justeringarna är beställda.
av Arnold
MickeM skrev:Det var faktiskt volvo ORGINAL som släppte från järnet för ca 10 år sen, eller mer efter vad jag har hört..
Sannolikt annan leverantör nu. Eller uppdaterad tillverkningsprocess....

Jag köper personligen gärna delar på Biltema, men ska man byta just handbromsbeläggen och INTE montera justerare, är Volvo-orginal handbromsbeläggen överlägsna i passform, och ger bäst resultat.
Faktiskt!
Jag beställde handbromsbackar av märket Delphi. Det är samma som ADbildelar säljer.
Tänk på att den tjocka fjädern ska sitta kvar bytt plattjärnet mot justerskruven.
Lossa justerskruven lite vid spaken.
Sen när allt är monterat så justerar du åt beläggen ute till dem inte snurrar och släpper 1-2 hack så de snurrar lätt igen.
Därefter justerar du vid spaken till den känns bra och kollar så hjulen snurrar när den är släppt.
JAG tycker att en handbromsspak känns bra när den tar vid 2 hack men 4 hack kanske är mer lagom egentligen.
Passar på att låna tråden lite

Har problem med min handbroms bilen i fråga är en s60 01a

Vad igentligen behöver jag köpa? Var förbi Biltema köpte själva bromsklackar och ett kit med fjädrar till bromsbackarna, här ser jag massa andra saker, har jag missat något?
AdrianH skrev:Passar på att låna tråden lite

Har problem med min handbroms bilen i fråga är en s60 01a

Vad igentligen behöver jag köpa? Var förbi Biltema köpte själva bromsklackar och ett kit med fjädrar till bromsbackarna, här ser jag massa andra saker, har jag missat något?
Vad är det för problem med handbromsen? Köp inte saker bara för att det är kul.
Haha du låter som min fru!

Nej men såhär är det, handbromsen tar knappt, försökt att dra åt muttern i kupén, men det känns som om jag drar mer och mer, och den tar knappt, till slut så går den emot konstatant, så jag har dragit ut den lite, och då känns det som den tar oftast, men inte tillräckligt hårt, ( brukar rulla 5-10cm innan den tar) och ibland med ett ”klonk” ljud och tvärstopp som följd vid stående vid någon mindre lutande backe

Sen så känns det som att jag drar åt muttern titt som tätt då känns handbromsspaken stuv en stund men efter ett tag så blir den lös igen

Kan tillägga att jag har ägt bilen snart ett år, och har haft problem med handbromsen konstant, men har ignorerat det med att lägga in ettan vid parkering, men eftersom parkeringen är lite sluttat, så ser jag hur bilen rullar ett par cm innan växellådan stannar bilen, visst nu brukar jag bromsa bilen in i växeln, men får ändå rysningar med tanke på att en 17 år gammal växellåda tar hela bilens tyngd.

Så jag vill gärna lösa handbromsproblemet. Och Bilen ska besiktigas snart (fast då känner jag att SRS lampan är ett prio där)
Läckage av glykol, V70 D2

Hej, Har en V70 med D2-motor från 2013 som […]

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]

EDC16C31 185hk D5244T4

Hej. Mitt första inlägg. Jag har alltid […]