Jag skulle rekommendera att du sköljer växellådan istället när du ändå håller på. Det är både enklare, billigare och effektivare än att tömma från sumpen. Det enda extra tillbehör du behöver är en slang (säljs på Biltema med rätt utvändig diameter) som du bara sticker in i kylarens utlopp och låter gå till ett uppsamlingskärl. Sedan låter du bilen själv pumpa ut 2 liter olja i taget som du ersätter efter hand.
Tycker du det är dyrt med olja i Sverige kan du köpa den här från Tyskland som uppfyller JWS 3309, 20 liter för 550 kr frakten hem till dörren inkluderad:
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi ... etriebeoel
Jag har dock inte provat den själv. Jag kör med Biltemas problemfritt sedan 2 år. Jag brydde mig inte heller om att nollställa lådan efter bytet och den fungerar lika bra ändå.
När du testar oljenivån i automatlådan ska det vara med varmkörd motor och motorn igång. Det kan kräva lite fingerfärdighet för att inte bränna sig. Har du inte kontrollerat oljenivå på så sätt har du antagligen fel oljenivå i växellådan, vilket förklarar missljudet när den växlar.