Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SBergdahl skrev:Problemet är förmodligen att Volvo tog bort oljebyte från serviceschemat. Aisin som tillverkat lådan sa 8000 mil när det begav sig. Saab som använde samma låda sa 12000. Volvo att det inte behövs alls.
Ja precis! Men fortfarande tror jag på underdimensionerad oljekyl för att problemet försvinner inte när man byter olja.. själva oljekylen blir lite oxiderad och smutsig med tiden och leder inte bort värmen lika bra som när den var ny.
SBergdahl skrev:Eller så slits lådan onormalt när man kör runt med olja som borde bytts för 20000 mil sedan oavsett oljekyl.
Visst kan det vara så.. men att lådan beter sig som en helt ny dag låta när den är kall visar ju på att Det inte är något fel på lådan och lamellerna...
Dimensionerna ändras ju av värmen. Om något är slitet ner till marginalen kan det räcka. Har man kört en låda med svart olja som luktar pyton är den misskött. På något sätt får man räkna med att det märks.
ja alla är vi ju saliga på vår sak....
att lådan växlar bra kall men inte bra varm kan mycket väl bero på att det blir mer internt läckage i lådan när den är varm å oljan tunnare. På en låda som styrs elektroniskt så kan elektroniken kompensera för väldigt mycket fel. Så om du har oljetryck som du ska å inte några felkoder på solenoider så tycker jag du ska göra en adaption innan du bygger dit en extra oljekylare. normalt vill man ju ha upp oljetempen så fort som möjligt för att lådan ska må bra. å en vattenkyld oljekylare är väldigt effektiv både på att värma oljan och på att kyla den. dvs du får en jämn oljetemp. med en luftkyld dito kommer du få mer ojämn temperatur vilket inte är någon fördel gällande växlingskvalite.

edit
ang oljan
ju varmare den blir ju tunnare blir den. dvs fylltiden för att ansätta och hålla ett lamellpack förändras.
därför behöver växellådan lära sig hur mycket den behöver pulsa dom olika solenoiderna i förhållande till hur mycket oljetryck du har å hur mycket flöde som behövs detta förändras med temperaturen. å den grundinställning som växellådan har innan adaption fungerar skapligt med en ny fräsch låda. men en som har gått 6000mil kan mycket väl behöva en adaption för att fungera bra. detta betyder inte att det är något fel bara att det behövs ställas Inn rätt för att fungera bra. jag har adapterat många lådor å det går att få en sliten låda med dålig olja å växla nästan lika bra som en ny bara genom adaption. förutsatt att man inte har ett igensatt filter
Bort med svart brent olje fort . .
Svart og brent olje blir nesten som slipepasta og ikke bra for lagrene.
mattsson81 skrev:ja alla är vi ju saliga på vår sak....
att lådan växlar bra kall men inte bra varm kan mycket väl bero på att det blir mer internt läckage i lådan när den är varm å oljan tunnare. På en låda som styrs elektroniskt så kan elektroniken kompensera för väldigt mycket fel. Så om du har oljetryck som du ska å inte några felkoder på solenoider så tycker jag du ska göra en adaption innan du bygger dit en extra oljekylare. normalt vill man ju ha upp oljetempen så fort som möjligt för att lådan ska må bra. å en vattenkyld oljekylare är väldigt effektiv både på att värma oljan och på att kyla den. dvs du får en jämn oljetemp. med en luftkyld dito kommer du få mer ojämn temperatur vilket inte är någon fördel gällande växlingskvalite.

edit
ang oljan
ju varmare den blir ju tunnare blir den. dvs fylltiden för att ansätta och hålla ett lamellpack förändras.
därför behöver växellådan lära sig hur mycket den behöver pulsa dom olika solenoiderna i förhållande till hur mycket oljetryck du har å hur mycket flöde som behövs detta förändras med temperaturen. å den grundinställning som växellådan har innan adaption fungerar skapligt med en ny fräsch låda. men en som har gått 6000mil kan mycket väl behöva en adaption för att fungera bra. detta betyder inte att det är något fel bara att det behövs ställas Inn rätt för att fungera bra. jag har adapterat många lådor å det går att få en sliten låda med dålig olja å växla nästan lika bra som en ny bara genom adaption. förutsatt att man inte har ett igensatt filter

Bra skrivet!
Jag kommer att köra ett oljebyte imorgon igen för att se om det hjälper.
När det gäller igensatt filter så misstänker jag att lådan måste klyvas för att kontrollera detta filter. Är det ett utbytbart filter eller bara en "oljesil" ?
Ja lådan måste klyvas för å kunna byta filtret.
är det igensatt så kan man lika gärna byta det som är slitet å satt igen filtret när man ändå har lådan isär
Jag skulle rekommendera att du sköljer växellådan istället när du ändå håller på. Det är både enklare, billigare och effektivare än att tömma från sumpen. Det enda extra tillbehör du behöver är en slang (säljs på Biltema med rätt utvändig diameter) som du bara sticker in i kylarens utlopp och låter gå till ett uppsamlingskärl. Sedan låter du bilen själv pumpa ut 2 liter olja i taget som du ersätter efter hand.

Tycker du det är dyrt med olja i Sverige kan du köpa den här från Tyskland som uppfyller JWS 3309, 20 liter för 550 kr frakten hem till dörren inkluderad:
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi ... etriebeoel

Jag har dock inte provat den själv. Jag kör med Biltemas problemfritt sedan 2 år. Jag brydde mig inte heller om att nollställa lådan efter bytet och den fungerar lika bra ändå.

När du testar oljenivån i automatlådan ska det vara med varmkörd motor och motorn igång. Det kan kräva lite fingerfärdighet för att inte bränna sig. Har du inte kontrollerat oljenivå på så sätt har du antagligen fel oljenivå i växellådan, vilket förklarar missljudet när den växlar.
Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgrade[…]

Bra jobbat , blev ju jättebra och kommer s&au[…]

Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]

Det sitter ett relä vid expansionskärlet[…]