Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lello
Funk skrev:Det rosa klägget lär vara ett rengöringsmedel/tillsats i bensinen som fastnar när man kör alkohol i en bil som tidigare haft bensin i systemet en längre tid..
Kör man på bensin så löses det upp och då försvinner det oftast igen, utom i bränslefiltret som måste bytas. Att filtret inte stoppar allt beror på att det är löst i bensinen, men reagerar på alkoholen och bildar den hartsliknande substansen när man kör med hög alkoholhalt.

/Thomas
Räknas 30% Etanol som hög alkoholhalt?

Min bil är ju iof nästan ny och har gått på 30% nästan sen start...!!
Användarvisningsbild
av Funk
Allt över 5% är högre än vad som finns i vanlig bensin, så vill man vara noggrann så är allt över det för mycket..
Men i praktiken så skall man byta bränslefilter några 100-tal mil efter man börjat blandtanka påstås det på diverse etanolforum. Problemet skall visst avta eftersom det är gamla rester av rengöringsmedel som reagerar med alkoholen. Kör man en ny flexifuel så uppstår visst inte problemet, så det måste beror på avlagringar som sitter i systemet på bilar som gått på vanlig bensin.

/Thomas
av Lello
Funk skrev:Allt över 5% är högre än vad som finns i vanlig bensin, så vill man vara noggrann så är allt över det för mycket..
Men i praktiken så skall man byta bränslefilter några 100-tal mil efter man börjat blandtanka påstås det på diverse etanolforum. Problemet skall visst avta eftersom det är gamla rester av rengöringsmedel som reagerar med alkoholen. Kör man en ny flexifuel så uppstår visst inte problemet, så det måste beror på avlagringar som sitter i systemet på bilar som gått på vanlig bensin.

/Thomas
Ok jag räknar min bil som ny när detn började plågas med sprit, så här har det inte hunnit bli några avlagringar..!
av Appen
Pratade prcis med Volvo centralt i GBG, dom rekomenderar MAX 5% inblandning av Etanol, med andra ord inget mer än bensinbolagen blandar i idag!

Trist,,,,

ps, jag undrade om min S80 2,9 -99 vet inte vad som gäller med andra modeller/årsmodeller.

MvH
Appen
av Lello
Appen skrev:Pratade prcis med Volvo centralt i GBG, dom rekomenderar MAX 5% inblandning av Etanol, med andra ord inget mer än bensinbolagen blandar i idag!

Trist,,,,

MvH
Appen
Japp så är det..!

Men det funkar med mer....! hehehe har kört upp tiull 60% i min förra V70 i låt säga 2500mil utan problem..!

Men det är ju självklart att dom säger 5% och när bensinbolagen börjar blanda i 10% så kommer Volvo säga max 10%..!

Jag skulle bli förvånan om dom sagt till dig att det är max 30% som funkar..!

Men dom säger oxå att alla Volvo bilar går att köra på 22-27% Etanol i Brasilien.!!!!!!!!!
av Appen
Hej jo jag vet att dom kör med mer i Brasilien, men enligt Volvo så är dom modifierade. Volvo menar att slangar/packningar kan ta skada i längden. Förstår inte varför Volvo inte kan rekomendera att byta ut viss del till Etanol? om dom tror att det funkar. Volvo har väl inget egenintresse av att alla kör med "ren" bensin? Rätta mig om jag har fel.

MvH
Appen
av Lello
Appen skrev:Hej jo jag vet att dom kör med mer i Brasilien, men enligt Volvo så är dom modifierade. Volvo menar att slangar/packningar kan ta skada i längden. Förstår inte varför Volvo inte kan rekomendera att byta ut viss del till Etanol? om dom tror att det funkar. Volvo har väl inget egenintresse av att alla kör med "ren" bensin? Rätta mig om jag har fel.

MvH
Appen
Enligt volvo är dom INTE modifierade..!!

Se svaret på detta mail:

"Jag har en fråga om det har gjorts någon särskild anpassning på Era bilar som sålts i Brasilien för att dessa ska kunna köra på etanolhaltig bensin. Idag kör många av oss på bensin med 5% etanol och i USA används ofta 10% etanol i bensinen. I Brasilien innehåller all bensin 22-26% etanol, källa BAFF - http://www.baff.info Om jag minns rätt så började man för ganska många år sedan använda etanol i Brasilien för att minska sitt oljeberoende. Nu är etanol även intressant som en av flera möjligheter att minska utsläppen av fossilt uppkommen koldioxid. Min fråga är således om några särskilda anpassningar har gjorts på motorer/bränslesystem eller programvaran till motorstyrningen på de Volvobilar som sålts i Brasilien där det så kallade E22-bränslet används?"

Svaret blev:

De bilar vi säljer till Brasilien går på europa specen och de klarar E22 i det varma klimatet. Inga speciella anpassningar således.

I vårt kalla klimat, skulle kallstarterna bli ett problem om man inte ändrade vissa material och motorstyrning.

MVH
Volvo Personbilar Sv. AB
av Appen
Svaret jag fick från Volvo var att dom är moddade lokalt? Vad skall man tro?

Intressant fråga detta, skall försöka kolla lite mer med Volvo, har en i släkten som jobbar där.

MvH
Appen
av Lello
Appen skrev:Svaret jag fick från Volvo var att dom är moddade lokalt? Vad skall man tro?

Intressant fråga detta, skall försöka kolla lite mer med Volvo, har en i släkten som jobbar där.

MvH
Appen
Tja, vad ska man tro, varför modifiera något som inte behöver modifieras...!!????

BSR i Växjö har kört en Volvo 940 på Etanol från att den var ny i 17.000mil och bara ändrat programvaran för att få mer bränsle, och den har inte tagit skada

http://www.bsrab.se/miljo/projekt/

Från 2008 kommer dom sälja E85 trim till flera volvomotorer och VV kommer godkänna dessa som miljöbilar enligt den nya lagen som antagligen träder i kraft 1/1 2008.

Jag kommer beställa den 1/1 2008 ett sådant trim till min V70.

BSR säljer redan nu dessa E85 trim till "Bensin Saabar" så dom blir Etanolbilar:

http://www.bsrab.se/products//t910/

Skulle förvåna mig MYCKET om detta inte funkar, BSR sätter hela sitt ryckte på spel om de inte skulle funka.
av Lello
Appen skrev:Svaret jag fick från Volvo var att dom är moddade lokalt? Vad skall man tro?

MvH
Appen
Dom Volvo som går på E96 el E85 i brasillien är så klart modifierade lokalt, men dom som tankar E26 kan jag inte tänka mig är modiierade..!
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]