Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hellrider
VolvoBM skrev:
CarMan skrev:ja det är ju helt klart en smart affärside att ta beltalt fär det man gör, men vist vore det bra för konsumenten om allt var gratis.
jag tycker det är billigt att bara betala 500:- o sen är bilen svensk, för sök o göra på en del andra bilmärken
Tja nu skall vi nog tala om äpplen och päron igen. Bilen är betald i Tyskland och har hamnat i Sverige, skall den då "straffas" för flytten. Jämför att du importerar en dator eller en TV, nog kan du ladda hem nya "drivrutiner" till dessa produkter utan att Philips eller SONY skall ta betalt. Om du inte klarar av att ändra detta själv och anlitar en service kille så är det självklart att han kostar pengar. Men att programvaran kostar så mycket, det är för dj-gt....
ja men du kan ju inte tanka ner en svensk version av xp om du sitter med en spansk version eller?nu handlar ju detta in om en uppdatering utan en ändring.självklart ska det kosta.annars lurar dom ju bara sig själva!
av Frigge
VolvoBM skrev:
CarMan skrev:ja det är ju helt klart en smart affärside att ta beltalt fär det man gör, men vist vore det bra för konsumenten om allt var gratis.
jag tycker det är billigt att bara betala 500:- o sen är bilen svensk, för sök o göra på en del andra bilmärken
Tja nu skall vi nog tala om äpplen och päron igen. Bilen är betald i Tyskland och har hamnat i Sverige, skall den då "straffas" för flytten. Jämför att du importerar en dator eller en TV, nog kan du ladda hem nya "drivrutiner" till dessa produkter utan att Philips eller SONY skall ta betalt. Om du inte klarar av att ändra detta själv och anlitar en service kille så är det självklart att han kostar pengar. Men att programvaran kostar så mycket, det är för dj-gt....
Bilen är ju marknadsanpassad för det land den är avsedd fär o inget annat. Precis som om du köper en telefon i Tyskland, räknar du med att det finns Svenskt språk i den då. Eller om du köper en brödrost i ett land som har 110 volt, kommer tillverkaren stå för den ombyggnaden oxå :roll: :roll:
Användarvisningsbild
av halla
svaret som jag fick av kundmottagaren var att den kostade.
mellan 1kr-1000kr innan jag lämnade in bilen. pga att den programvaran finns i så stora mängder gissade han på 1kr.
sen på fakturan står det bara som en notis att de har bytt den.
alltså kan den inte vara så dyr, eller så var han bara ovanligt snäll.

(detta i samband med service)
av Frigge
halla skrev:svaret som jag fick av kundmottagaren var att den kostade.
mellan 1kr-1000kr innan jag lämnade in bilen. pga att den programvaran finns i så stora mängder gissade han på 1kr.

Han var snäll isf, skulle tippa på att den programvaran kostar 250-400 kr + arb.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Hellrider skrev: ja men du kan ju inte tanka ner en svensk version av xp om du sitter med en spansk version eller?nu handlar ju detta in om en uppdatering utan en ändring.självklart ska det kosta.annars lurar dom ju bara sig själva!
Det argumentet kan jag kanske köpa om än haltande då vi inte pratar om en så avancerad ändring som att byta hela XP, dessutom så kan man kanske tex. ändra språk, åtmistonde kan jag i mitt XP välja olika språk....
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Frigge skrev: Bilen är ju marknadsanpassad för det land den är avsedd fär o inget annat. Precis som om du köper en telefon i Tyskland, räknar du med att det finns Svenskt språk i den då. Eller om du köper en brödrost i ett land som har 110 volt, kommer tillverkaren stå för den ombyggnaden oxå :roll: :roll:
:lol:
Tysk sålda SonyEricsson har svenska menyer som std.....att sedan en telefon är mer avancerad än en bil......det får du avgöra....... :wink:
Tja om jag köper en Volvo i England så förväntar jag mig inte att Volvo sverige skall bygga om den, men att den kan byta spåk är inte så avancerat. Och om ni undersöker lite nogrannare så undrar jag om programvaran verkligen kostar 3-400 att "köpa" internt......Stämmer det så är ni inom Volvo unika på att fakturera internt.... :lol:
Senast redigerad av 1 VolvoBM, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoBM

summan 1 kr är nog inte helt taget ur luften.....sådana summor är det inom Ford och vem äger Volvo.....??? :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoBM skrev:
du ska vara glad att dom överhuvudtaget har tagit fram en mjukvara som ken fixatill detta ! utveckling 6 "lagerkostnad" (hantering av mjukvaror) kostar pengar !
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoBM skrev:
Frigge skrev: Bilen är ju marknadsanpassad för det land den är avsedd fär o inget annat. Precis som om du köper en telefon i Tyskland, räknar du med att det finns Svenskt språk i den då. Eller om du köper en brödrost i ett land som har 110 volt, kommer tillverkaren stå för den ombyggnaden oxå :roll: :roll:
Tysk sålda SonyEricsson har svenska menyer som std.....att sedan en telefon är mer avancerad än en bil......det får du avgöra....... :wink:
Tja om jag köper en Volvo i England så förväntar jag mig inte att Volvo sverige skall bygga om den, men att den kan byta spåk är inte så avancerat. Och om ni undersöker lite nogrannare så undrar jag om programvaran verkligen kostar 3-400 att "köpa" internt......Stämmer det så är ni inom Volvo unika på att fakturera internt.... :lol:

det är helt friviligt att åka till en volvo återförsäljare o be dom byta språk. givetvis tar dom betalt ! vill man inte betala, så får man inte språket bytt.
det är altås froviligt att betala.
di återförsäljare rår väll inte för att du som otrogen kund köpt en bil som du inte är nöjd med vilket språk den talar.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoBM skrev:

summan 1 kr är nog inte helt taget ur luften.....sådana summor är det inom Ford och vem äger Volvo.....??? :wink:
ford kan inte byta spårk, så inte tar dom 1:- för att göra det
snarare kostar dt 60 000:- att få bilen att prata rätt språk!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]