Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Hellrider skrev:
zenobia skrev:
Hellrider skrev: jaha och så ska en annan kunna glida runt på ett räkskal då eller?det är ju tyvärr inte så det fungerar!!
Nu var det ju inte en helrenovering av motorn eller växellådan som var på tapeten. En enkel fråga om vad en erfaren tekniker tror att felet kan vara borde ju vilken mammon-fixerad människa som helst kunna bjuda på. Det kallas goodwill och är det som gör att kunder kommer tillbaka.
ja gissa kan man ju alltid göra,men problemet är då som så här,du betalar 300 spänn för en avläsning jag gissar på nåt,du byter delen,men jag gissade fel.då blir det ju en herrans liv.
Varför ska man bjuda hemmafixaren eller en som kommer lämna bilen på annan verkstad på vad man som erfaren tror ? Det är inte ens Goodwill, det är idioti. Det har man ingenting för. Som Hellrider säger, det blir bara problem om man "gissar" fel. Då är det helt plötsligt ens eget fel att kunden köpt något för en massa pengar som inte ens var trasigt.
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
CarMan skrev:
zenobia skrev: Nää, det är ju sant, varför bjuda på erfarenhet som någon annan har betalt dig för att få...
fast det är ju det jag gör när jag är här, dp bjuder jag på erfarenhet, som nån annan betaltmig för.
men när jag är i tjänst, så vill den som har betalt för min erfarenhet inte bjuda på den, utan då villman få valuta för sin investering
Du har en oerhörd förmåga att förtränga att det är dina kunder som betalar din erfarenhet och därmed kunnande.
ja är det dom som betalar. betalar du nästa kurs åt mig? jag bahöver 5000:- på tisdag!

----------------------------
det är mitt företag som betalar minakurser ialla fall !

sen så tar ju företaket ut lagom betalt för felsökningarna för att det ska täcka mina relativt billiga kurser & den svindyra utrustningen som krävs.
vill ni inte belala så laga bilen själv. det är nte olagligt, det får man göra.
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:3. Goodwill och trust
Uttrycket "goodwill" är engelska och används inom företagsekonomin om det goda anseende ett företag kan ha. Nöjda kunder genererar goodwill på olika sätt, bl.a genom att handla fler varor och oftare. En nöjd kund berättar också för sina vänner och bekanta om den positiva upplevelsen. På motsatt sätt genererar missnöjda kunder badwill.

Goodwill kan vara sådant som kunderna associerar med företaget, t.ex företagsnamnet, logotypen, en slogan, företagets rykte, hemsida, personalen eller kundkretsen. En webbokhandel som har recensioner av nya böcker får förmodligen ett mervärde, tack vare att kunderna ofta besöker webbplatsen för att läsa om nya böcker. Man tjänar inga pengar på recensionerna, men de skapar ändå goodwill.

http://www.jonasweb.nu/sidor/marknad/va ... ution.html
dom kunder som är trogna hoss mig, får bra service!
dom kunder som inte kör jobben hos mig, får heller ingen gratishjälp.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Uttrycket "goodwill" är engelska och används inom företagsekonomin om det goda anseende ett företag kan ha. Nöjda kunder genererar goodwill på olika sätt, bl.a genom att handla fler varor och oftare. En nöjd kund berättar också för sina vänner och bekanta om den positiva upplevelsen. På motsatt sätt genererar missnöjda kunder badwill.

Goodwill kan vara sådant som kunderna associerar med företaget, t.ex företagsnamnet, logotypen, en slogan, företagets rykte, hemsida, personalen eller kundkretsen. En webbokhandel som har recensioner av nya böcker får förmodligen ett mervärde, tack vare att kunderna ofta besöker webbplatsen för att läsa om nya böcker. Man tjänar inga pengar på recensionerna, men de skapar ändå goodwill.
Jag tror att de flesta här vet vad goodwill är, (även Carman/Hellrider etc.... :wink: ) men jag håller nog inte med dig om att detta är tillämpbart i detta fall. Han skall ju uttryckligen inte leja dem för jobbet som tickar pengar, endast tips på vägen. I min bok så är det inte ett dugg konstigt att den felsökningen kostar en slant. Skillnad är om han säger att meken skall göra t.ex. 75 % av jobbet men vill göra några saker själv. Då kanske du kan "åberopa" goodwill.
[/quote]
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoBM skrev:

Jag tror att de flesta här vet vad goodwill är, (även Carman/Hellrider etc.... :wink: ) men jag håller nog inte med dig om att detta är tillämpbart i detta fall. Han skall ju uttryckligen inte leja dem för jobbet som tickar pengar, endast tips på vägen. I min bok så är det inte ett dugg konstigt att den felsökningen kostar en slant. Skillnad är om han säger att meken skall göra t.ex. 75 % av jobbet men vill göra några saker själv. Då kanske du kan "åberopa" goodwill.
[/quote]

fast i exemplet så vill han ju ha 75% av jobbet utfört. men bara betala för 5%
nån rättvisare fördelning får det nig vara om man ska få nån goodwil...
Användarvisningsbild
av VolvoBM
CarMan skrev:fast i exemplet så vill han ju ha 75% av jobbet utfört. men bara betala för 5%
Och i detta fall är jag helt på din linje, om du inte uppfattat det ännu? :wink: (det är i tysktråden vi inte delar åsikt.... :wink: )
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoBM skrev:
CarMan skrev:fast i exemplet så vill han ju ha 75% av jobbet utfört. men bara betala för 5%
Och i detta fall är jag helt på din linje, om du inte uppfattat det ännu? :wink: (det är i tysktråden vi inte delar åsikt.... :wink: )
ja. jag är med.

en verksta måste som alla andra "privata" företag, gå runt annars går man i KK.
om företaget ska bjuda på felsökningar & lakeringar av bilen m.m. så måste ju dena extra utgift betalas nån annan stans.

så om några få ska få nått "gratis" så är det ju alla ni andra som komer att få betala detta på ett eller annat sätt, typ syrare timdebitering m.m.

.. tänk efter, hur vill ni ha det?

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

Jag håller på att felsöka på[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]

Magnetkoppling AC

Någon som har tips om hur jag får bort[…]