Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
buuyuu skrev:
MartinS skrev:
buuyuu skrev:Bilen är inte krockad någon gång? Kanske är skev i chassit? Bara en tanke.
Nej, eller ja, den blev påkörd rakt bakifrån i somras, men inte innan dess och felet fanns även innan.

/Martin
Dragkrok? Påkörd bakifrån och dragkrok, kan väl göra chassit snett?! Har du haft bilen sen den var ny? Tidigare ägare kanske mörkar krockskadan.
Som jag sa, problemet har inte uppkommit efter krocken i somras. Bilen är inte krockad tidigare.

/Martin
av buuyuu
Alrighty then. :)
av cme
Finns det någon tendens till "fjällighet" på däcken? -Dra med handen över däckbanan i båda riktningar och känn om det finns några "hack".

cme
Användarvisningsbild
av MartinS
cme skrev:Finns det någon tendens till "fjällighet" på däcken? -Dra med handen över däckbanan i båda riktningar och känn om det finns några "hack".

cme
Ja faktiskt, om jag tolkar fjällighet rätt. Klackarna är mer slitna (läs rundade) i framkant och lite spetsiga i bakkant. Är det vad du menar med fjällighet?

/Martin
Användarvisningsbild
av CarMan
MartinS skrev:
cme skrev:Finns det någon tendens till "fjällighet" på däcken? -Dra med handen över däckbanan i båda riktningar och känn om det finns några "hack".

cme
Ja faktiskt, om jag tolkar fjällighet rätt. Klackarna är mer slitna (läs rundade) i framkant och lite spetsiga i bakkant. Är det vad du menar med fjällighet?

/Martin
han undrar om du har "fisk fjäll" "trappiga däck"

framkanten på "klackarna" ska vara lägre än bak kanten. då är däcken trappiga.
handen glider lätt ner för trappan, men kärvar uppför.
har du detta?
Användarvisningsbild
av MartinS
Ja, jag vet inte om klackarna är högre/lägre fram/bak. Men det går lättare att dra handen över dom i rullriktningen (så som vägen möter däcket) än tvärt om, då "fastnar" man på klackarna. Jag vill uttrycka det så att klackarna är rundade i framkant och spetsiga i bakkant, men det kan ju också ha med höjden att göra.

Jag kan mäta i garaget i helgen om klackarna är tydligt högre i bakkant, har inte däcken här hemma och vinterdäcken som sitter på är lite för nya för att lätt se detta.

/Martin
Användarvisningsbild
av CarMan
det är normalt att däcken är så som du beskriver. om du har onormala klackar (det vi frågar efter) så ser man det lätt med blåta ögat. kan skilja flera milimeter melan fram o bak kant på en klack
av KuLLeN
det skulle ju kunna vara fälgarna som är boven? vad har du för fälgar? provat med andra? blir det likadant med vinterhjulen?
Användarvisningsbild
av Bosa
KuLLeN skrev:det skulle ju kunna vara fälgarna som är boven? vad har du för fälgar? provat med andra? blir det likadant med vinterhjulen?
MartinS skrev:Däckmärkena är inget konstigt. Pirelli P Zero Rosso, Gislaved NF2 och Goodyear UG500.
/Martin
Borde inte vara fälgarna eftersom det sker både på sommar och vinterdäck, tvivlar på att han har samma fälgar på sommar och vinter. V40n jag hade slet bakdäcken med följd av fjällmönster som var ganska rejält men det löstes med hjulinställning men det är ju redan gjort ett par gånger på Martins. V70n är väl ganska begränsad vad gäller inställning för bakvagnen också har jag för mig, brukar det ställa till problem när man sänker?
Användarvisningsbild
av CarMan
KuLLeN skrev:det skulle ju kunna vara fälgarna som är boven? vad har du för fälgar? provat med andra? blir det likadant med vinterhjulen?
hur kan en fälg orsaka snedslitna däck?
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]