Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
Som redan påpekats kommer förbrukningen inte att förändras märkbart. Då hade bilen haft konstiga avgasvärden nu och inte passerar besiktningen eftersom bilen haft felkoder på bränsleblandningen..
av mattsson81
Som överkurs kan nämnas att man kan byta bara spridarspetsarna. säljs nya av Bosch samma artnr på både 163 o 185 hk 06-07. jag har haft lite ojämn gång i min ena så gjorde en jämngångs analys å mängdkompenserings kontroll. allt över 2.3mg slag nånting tror jag det är så är det för mycket kompensering.
jag har nu bara bytt en spridare till en beg å då fått den inom 2.3mg men en cylinder ligger på 1.8 så jag ska testa å byta bara spetsen å se om det hjälper.
Volvo kompenserar som sagt själva för de små variationerna i tilverkningen mellan olika spridare.
Tar man en BMW & Vag tillexempel så får man knappa in spridarkoden (storleken) som står på spolen i styrenheten. sen kompenserar dom det lilla sista. Volvo har troligen större justeringsområde eller tightare toleranser på de spridare de köper in.
av andersuw
Om jag förstått saken rätt är det en finess med det nya insprutningssystem (i-ART) som sitter i VEA-dieslarna att man kompensera för spridaravvikelser individuellt per cylinder, inte bara för hela motorn som tidigare.
av mattsson81
andersuw skrev:Om jag förstått saken rätt är det en finess med det nya insprutningssystem (i-ART) som sitter i VEA-dieslarna att man kompensera för spridaravvikelser individuellt per cylinder, inte bara för hela motorn som tidigare.
individuell kompensering är inget nytt för VEA det gör ju dom gamla motorerna med som jag skrev ? eller menar du att man kan knappa in manuellt vilken spridartolerans man har efter koden på spridaren.
av andersuw
Hur i-ART funkar och hur det skiljer sig från tidigare system beskrivs här:

http://www.car-engineer.com/i-art-volvo ... -platform/
av koffen
Jag har en V70 163hk diesel där verklig uppmätt förbrukning ligger mellan 25 och 40% över färddatorns siffror. Skulle vara intressant att veta vad detta beror på. Bilen har gått 45'mil så det skulle ju kunna vara slitage av någon komponent.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...