Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av towal69
Ingen orsak, tack själv!! Helt riktigt, 2 olika kontaktstycken med varsin kabelmatta, och jag har bara bytt den som är ringad blå. Jag kan bekräfta att CAN bara går in i stycket som är ringat rött på bilden efter kvällens undersökning. Har bytt kabelmatta men felet kvarstår som innan, bilen startar inte o sätter koderna BCM-0100 och CEM-1A62.

To bort CEM o lyfte upp hela det vita kontaktstycket för att se vilka stift CAN var ansluten. stift 3 och 15!? om jag såg rätt och där emellan hade jag 120,2 ohm. Vilket verkar rimligt eftersom noden inte satt i när jag mätte.

Felkodsavläsning görs med Vida/Dice av kina kvalité, och den har gjort sitt jobb ett tag.' Är osäker på vilken beteckning du frågar efter men motorn kommer ifrån exakt samma modell V70n D5 -04 Sport Edition, tror jag den heter. Har kollat samtliga säkringar i motorrum och kupe'

Så jag lämnade garaget med sänkt huvud ikväll, tom på idéer.. Varför sätter sig de här koderna?

//Walle
Bilagor
V70.JPG
V70.JPG (69.33 KiB) Visad 594 gånger
av andersuw
Gott. Bra så att vi har lyckats reda ut diverse missförstånd utan att bli osams. Lätt hänt annars. Nu skall jag försöka ta på mig tänkarhuvan och se om jag kan komma på nåt. Vågar inte lova nåt men ska i alla fall försöka. :-) Visst fasen borde man få igång den här motorn med tanke på att du i grunden verkar ha tänkt rätt i alla avseenden (inklusive art.nr på motorn). :-) Tjusig bil förresten. Personligen tycker jag att den här generationen av V70 är ovanligt lyckad, snyggare i de grundläggande formerna än den lite svulstiga typ som kom därefter (V70 II) och den lite förvanskade form som följde efter 850 (V70 0). :-)
av mattsson81
har du flyttat över din gamla högtryckspump och spridare ? det är inte låter ju inte som det skulle kunna ha med bromsstyrenheten att göra... men nu tänker jag bara högt
kann du vart emot något under motorbytet så exvis BCM modulen blivit skadad och jordar ner något i can nätet ?
om så är fallet ska väll motorn starta även utan den inkopplad och om den är felet kan det va den som stör mellan CEM och ECM ?
av towal69
@andersuw Missförstånd ska inte behöva vara orsak till konflikt, men absolut, det ser man ofta! Det löste vi bra! :)

Precis, va fan är det för fel :-(O) ? Har inte varit på nått annat än motorn o nu kabelmattan!? Har ju försökt att mota Murphy i grind så långt det gått vad gäller motorkod för att just detta inte skulle hända. Nästa steg är att ha ECM ansluten och ohm mäta CAN för att se så bussen verkligen är hel, men det tror jag att den är och då är det bara ECM som återstår?
Tack! Håller med dig, tycker också att den är lyckad o den här modellen har det lullull som tilltalar mig :)

@mattsson81 Nope, det har jag inte gjort, ser inte heller sambandet. Vid urtaget var jag extremt omständlig o separerade motorn från lådan o lät den sitta kvar, vilket bara orsakade mer jobb :) Så jag var inte i närheten av BCM, som dessutom sitter skyddad under säkringshållaren, men jag förstår hur du tänker o jag har rannsakat mig själv flera ggr, tro mig!

Men koden BCM-0100 sätter sig om citat: "bromsstyrenheten (BCM) registrerar att varvtals- eller momentsignalen från motorstyrenheten (ECM) uteblir i mer än 500 ms sätts felkod BCM-0100." enligt en tråd här på forumet. Har inte sett den informationen i Vida själv, bara att om kod CEM-1A62 (vilken jag har) så är inte CEM orsaken. Så om detta stämmer tyder det på att ECM är trasig, hur det nu har gått till!?

Men....Inte är det väl så att jag måste ha den ECM modulen som hörde till den motorn jag har satt i? Min CEM är ju "gift" med den ECM som sitter i!?

//Walle
av andersuw
Nej den ECM du har sedan tidigare och som redan är "ingift" borde funka med den motor du bytt till.

Lite frågor bara för att få koll på hur man enklast kan gå vidare i felsökandet:

1. Får du kontakt med ECM när du försöker läsa felkoder? Om du inte får kontakt vid felkodsläsningen är det CAN-förbindelsen (eller ECM själv) det är fel på trots allt. Får du kontakt är CAN-kablaget troligen helt och felet ligger någon annanstans.

2. Är de två felkoder du angav aktiva? Vet inte om du kan se det i VIDA om du inte fått igång motorn men du kan i så fall prova att radera dem och se om de återkommer.

3. Har du några andra felkoder än dem du angav i första inlägget. I så fall vilka? Det är ju mycket möjligt att de är helt irrelevanta men man vet aldrig.
av towal69
Ja, för koden CEM-1A62 innehåller ju felorsaken: STYRENHET MOTOR (ECM) EJ AVSEDD FÖR DENNA BIL, TEX BEGAGNAD STYRENHET MED ANNAN MJUKVARA/HÅRDVARA så den teorin går bort.

Svar 1: Nej, det får jag inte, men för att göra en riktig radering av koder ska ju motorn startas o varvas till 1500 Rpm osv. vilket jag så klart inte kan göra. Så jag vet inte om jag lyckas radera den riktigt. Men jag håller med dig, det lutar åt CAN eller ECM

Svar 2: Det är dom, men jag kan inte radera CEM-1A62 men BCM-0100 går fint, tills jag gör ett nytt startförsök, då kommer den tillbaka.

Svar 3: 2.st en på larmet och en på luftkvalitet sensorn, dom har varit där et bra tag, så jag har sorterat bort dem som irrelevanta. Annars inga andra koder.

Nu vill jag göra det lätt för mig, men det finns ju trådar om CEM-1A62 där bilen har startat o gått, så vad är det som hindrar motorn från att starta?
av andersuw
Om du inte ens får kontakt med ECM vid försök till felkodsläsning lär man ju börja i den änden. När det gäller CEM-1A62 säger VIDA följande om tänkbara felorsaker:

Spänningsmatning styrenhet motor (ECM) saknas.
Avbrott på jordledning till styrenhet motor (ECM).
Kontaktresistans i anslutningar.
Avbrott på ledningar för CAN-höghastighetsnät till styrenhet motor (ECM).
Styrenhet motor (ECM) ej avsedd för denna bil, tex begagnad styrenhet med annan mjukvara/hårdvara.

Det sista alternativet tror jag vi kan utesluta. Enda möjligheten på den sidan skulle i så fall vara att minnet i ECM-enheten på något sätt skadats så att mjukvaran i enheten inte längre är vad den borde vara. Men det verkar ju inte särskilt sannolikt. Avbrott på CAN-ledningar verkar inte heller särskilt sannolikt eftersom du inte rört den kabelmatta som innehåller CAN-förbindelsen. Å andra sidan konstaterar jag nu att det resistansvärde du fick när du mätte motståndet mellan CAN-kablarna vid CEM inte är det rätta. Termineringsmotstånden som vardera är på 120 ohm sitter enligt VIDA i ECM och BCM. Om du mäter på kontaktstycket vid CEM borde du då få 60 ohm om nätet är helt eftersom testströmmen då går genom båda motstånden.

Dock är jag inte säker på att du mätte på rätt ställe. Har ingen aning om färgen på kontaktstyckena vid CEM men enligt signalbeskrivningen i VIDA finns det fem stycken (A t.o.m. E). Enligt samma beskrivning ligger CAN-kommunikationen för höghastighetsnätet på B17 och B18. Diagnoskommunikation för samma nät skall ligga på B7 och B8.

Vad beträffar övriga tänkbara felorsaker, främst problem med strömförsörjningen till ECM kan konstateras att den går via den kabelmatta du bytt ut. Å andra sidan ser det ut att finnas dubbla ledningar för detta. Plus 12 V finns på A17 och A18 och jord på A53 och A54 vid ECM. Det verkar ju inte särskilt troligt med kabelbrott på båda ledningarna av endera slaget. Men det kanske finns anledning att kika lite på detta ändå, främst kanske att jordflätan verkligen är jordad.

Hur går det för övrigt i praktiken till när du lossar och sätter dit kontaktstycket vid ECM. Måste man ta bort ECM för att göra det? Kan enheten i så fall ha skadats när detta gjordes?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av towal69
Ja, där måste man börja. Sista felorsaken är ganska osannolikt och värsta scenariot, och hur det har åstadkommits är en gåta isf. Inte heller brott på CAN, men när jag mätte så var jag tvungen o ta ur ECM modulen o vända på hela kontaktstycket för att komma åt at mäta där kablarna går in. Då hade jag 120 ohm över grön/vit, men för att uppnå 60 ohm har jag förstått det som att modulen måste sitta i!? Jag har inte mätt vid CEM än så det återstår att se vad det värdet är.

Ja, det måste avlägsnas annars går det inte att få isär kontaktstycket. Alltså, jag har inte våldfört mig på ECM utan hanterat det på det sätt som jag brukar med elektronik, varsamt med andra ord. :wink: Den är ju kapslad i ett aluminium hölje så jag känner inte att den har tagit skada av demonteringen.

//Walle
av andersuw
OK. Som du kanske redan sett redigerade jag mitt närmast föregående inlägg precis medan du svarade på det. Har du något mer att rapportera när du kikat på vad jag nu skrivit?
av towal69
Är ganska övertygad om att jag mätte på rätt ställe, följde de partvinnade kablarna grön/vit o mätte på kabelskorna som sitter i kont.stycket. Det visade sig vara stift 3 och 15 när jag vände kontaktstycket rätt. Kikade på el schemat, och förstår att CEM är förbunden via B17 o B18 med ECM på B1 o B13. dessvärre så framgår det inte vilket kont.stycke som motsvarar vilken bokstav, och här nånstans så får jag vatten över näsan, är inge vidare på att läsa el scheman :oops:

Men är också inne på strömförsörjning, o här skiter det sig, hur hittar jag A17, A18, A53 och A54, är inte vän av gissningslek i detta avseende!
Om B1 o B13 motsvarar stift 3 0 15 i det vita kontaktstycket så är det obegripligt, iaf för mig :oops:

Jordflätan kan jag avfärda, den är ombesörjd enligt alla konstens regler :)

Annars inget övrigt att rapportera

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]