Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är kopplingen som inte släpper.
Be dom testa själva, och hävdar dom lådan åker du till en annan firma för andra utlåtande.
Jag skulle vilja höra deras förklaringar till att lådan spökar, när allt står stilla med en fungerande urkoppling. Då skulle det inte göra skillnad med motor av.
Med rullande bil är en annan sak.

Men är inte kopplingen, kan det vara dubbelmasse svänghjulet som spökar.
Är det slitet kan avfjädrade delen vobbla så pass att kopplingen tjuvdrar, och helt släppt när den väl är oss.
Men inte det klassiska symptomen av dåligt svänghjul, det är helt klart.

Googla "dualmass flywheel" så det du hur det fungerar.
Var på Bilia idag, dom sa att dom inte kan vara helt hundra och lova vad felet är innan dom lyft lådan, men sa också "går det enkelt att växla när du stänger av så är det inte lådan".

Har läst på lite om hur växellådan funkar och förstår inte heller hur det skulle kunna vara fel på den vid stillastående..
Behöver man ens synkring på backen?
Eller vad är det annars som skulle kunna vara kasst i en växellåda som gör att backen inte går i ibland och ibland hur fint som helst?
Ska höra av mig till verkstaden igen och se vad jag får för respons!

Än en gång, stort tack!
Varför åker du inte bara tillbaks till verkstaden och kräver att de fixar det de ställt till med.
Ju längre du väntar ju svårare blir det ju att kräva att de fixar det.
Backen är syncroniserad numera.
Detta för att slippa skrap, om man stannar och lägger i backen lite hastigt, som 240's gjorde.
Lika om bilen rullade lite.
MickeM skrev:Backen är syncroniserad numera.
Detta för att slippa skrap, om man stannar och lägger i backen lite hastigt, som 240's gjorde.
Lika om bilen rullade lite.
Det förstår jag, menade mer att vad skulle kunna vara trasigt i växellådan som gör att det inte går att lägga i backen vid stillastående.
Växellådans rotation hänger väl ihop med hjulen och inte motorn?
Ska försöka få dom att speca lite närmre vad som är felet än "lådan är trasig".
Nu har dom dock erbjudit dig att byta koppling igen, och om det inte blir bättre (lådan är trasig) så får jag stå för det..
v70t4y2000 skrev:Varför åker du inte bara tillbaks till verkstaden och kräver att de fixar det de ställt till med.
Ju längre du väntar ju svårare blir det ju att kräva att de fixar det.
Se tidigare svar!
av rid54
När kopplingen är uppe och motorn igång, så drivs ingående axel och den driver det som ibland kallas "bottenstocken", med de drev som skapar alla de olika utväxlingarna. Om ingen växel är ilagd, så snurrar i princip alla drev i lådan, men de som sitter på utgående axel sitter "löst" och driver inte axeln. När du väljer en växel, väljer du vilket drev på utgående axel som ska kopplas ihop med axeln, genom att föra ihop kopplingselement (som har synkroniseringsanordningar för att bromsa alla saker som snurrar). Detta kan ju bara göras, om ingående axel kan stanna, dvs är frikopplad från motorn (eller motorn står still). Ingående axel drivs av lamellen i kopplingen. Om lamellen inte frikopplar ordentligt från svänghjulet + tryckplattan, kommer ingående axel inte att stanna och då kommer synkroniseringsanordningarna att blockera iläggning av växel. Att lamellen inte frikopplar kan bero på flera saker: den kan vara skev och gnugga mot svänghjul/tryckplatta även om man trampar ur, den kan vara orörlig i längsled längs ingående axel ("splinesen kärvar"), den kan vara förorenad.... Förr fanns även ett stödlager i vevaxeln där ingående axel till växellådan träddes in - de kunde ibland bli kärva och dra med sig axeln även om man trampade ur. Jag tycker personligen att de symptom du beskriver tyder på en koppling som inte "släpper" ordentligt. Om bilen går att köra utan missljud och det går att lägga i växlar när motorn är avstängd, kan jag inte se något skäl att misstänka att själva växellådan är dålig.
Bra förklarat av föregående!

Du har dessutom via senaste testet ytterligare uteslutit lådan.
Då du med motor igång, från stillastående med koppling nere (när du har växlar som går lätt), släppt broms till rullande med koppling nere och växel i, och sedan stannat och testat att växlarna ännu går lätt. Du testatde även att i samma procedur som ovan, växla till friläge, innan den stannade.

Det som händer då är att rullande med växel i, roterar båda växelstockarna via hjulen, (därmed även kopplingslamellen) och när du lägger i friläge, släpper greppet om ena stocken, (och lamellen stannar) och när du sen stannar bilen, stannar även andra stocken, och allt i lådan är stilla. Då gick växlarna ännu lätt.

Ett växellägesproblem brukar kunna te sig så att när växlarna väl går i med stillastående, fortsätter de gå i lätt, ända tills stockarna/dreven ändrar läge, och då återuppstår felet.
Jag hade det felsymptomet på en gammal Simca 1508 för länge sedan.

Att det går trögt med växling efter att kopplingen varit uppe vet vi, men nu roterade vi alltsammans från andra hållet så att säga, och ändrade alla förutsättningar, utom kopplingsgreppet, och felet återuppstod inte. =Frisk låda, men taskig kopplingsmanövrering.

Problemet sitter med andra ord till 99,9% i att kopplingen inte släpper.
Varför =????

Med senaste info, av dina senaste inlägg, tror jag inte längre det försvinner.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]