Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kena skrev:Jo fast man måste skilja på rep och servicekostnad. Repkostnad per mil blir högre ju äldre bilen blir (+att det är en väldig osäkerhetsfaktor då tex växellådan kan rasa och vips blir nyare bil bra mycket billigare), servicekostnad är ungefär samma förutsatt att man servar båda samma (båda på verkstad eller båda själv).
Så visst, räknar man bara kostnad utan att slå ut det på antal körda mil så ser det jättedyrt ut med en nyare bil. Men tänk att du då kör den nyare bilen från 5000 till 43000 mil och slår ut kostnaden på de milen istället för 10000 mil med den äldre så ser det lite annorlunda ut. Dessutom kommer du i teorin få byta bil ca 4 ggr om du tänker likadant hela tiden.
4 bilar X ca 50000=200000 kr
1 bil X 350000=350000 kr
Och då har vi inte räknat med att en nyare bil förmodligen drar någon dl mindre soppa...
38000 mil och sparar en dl/mil=3800l 3800X13kr/l= 49400kr :wink: Så lägg då till 50000 till de äldre bilarna
Ok
Men nu togs ju reparationsposten på 22795:- bara med på de begagnade alternativen. Man kommer ju få reparera den nyare bilen med samma summa när den blir gammal. ;-//
Du glömde även att när den från början nyare bilen är skrot, (efter 36800 körda mil) kan man åka ytterligare 3200 härliga mil i den nu fjärde begagnade bilen..... :wink:
Mvh Olof
Inspirerad av trådskaparen skriver jag en kort summering på min egen erfarenhet av XC70;

Bil = XC70 D5 2007, manuell, inköpt 2016-06
Körd = från 24.000 mil till 27.000 mil
Förbrukning = 0.64 (mätt vid pump)

Kostnader =
-Service med några enklare tillval, 4800kr hos lokala märkesverkstaden
-Knackande ljud under bilen = limmade driv...knutar? 1100kr hos lokala märkesverkstaden
-Däck, sommardäck, inköpta i samband med köp för 4000kr
-Lampor, c:a 600kr (två omgångar halvljus)
-Nät från Biltema som täcker delar av grillen (för att skydda mot stenskott), 120kr-ish.

Helt ok ändå på 3000mil?

Hur är den då, att leva med? Tja, det vet nog de flesta här då vi alla kör samma biltyp, men den är underbar. Jag är otroligt imponerade och extremt nöjd med bilens egenskaper. Först och främst gillar jag förstås komforten, den går mjuk, tyst och stolarna är otroligt bekväma. Stereon är helt ok, ac:n är bra... allt bara är... bra.

För några veckor sedan hade vi -26 grader här hemma, och den startade (utan värmare) som att det var en sommardag, jag trodde knappt att den skulle starta alls (van vid gamla dieselbilar...) vid den kylan men det var inga som helst problem. Vi skulle iväg och bo på hotell jag och några kompisar, tror ni den nya BMW:n startade? Eller den likaledes nya VW Caddyn?

Framkomligheten är också underbar, visst, den är ingen terrängbil men för stora snövallar och innan plogbilen har varit framme så är den verkligen fantastisk, stort plus.

Den enda allvarliga kritik jag har, och den är inte så allvarlig, är att samspelet mellan motor / låda är lite sådär, framförallt ettan är väldigt låg och det kan irritera mig lite, samtidigt som den manuella lådan håller både skatt och förbrukning nere.

Jag ÄR dock sugen på att byta upp mig, men jag vet inte till vad, jag har provkört betydligt nyare och dyrare bilar som egentligen inte varit bättre. En nyare XC70? Absolut, men skillnaden mellan de två generationerna är inte jättestor så det blir en hel del pengar mellan för ganska lite mervärde, i synnerhet när jag redan har en XC70. XC90 provkörde jag en så sent som igår, samma årsmodell, men det var samma sak där och jag upplevde den som en sämre bil ut vissa hänseenden.

Kort och gott; jag är j_vligt nöjd. Den är inte svinbillig, jag ser ju på tidigare ägarens räkningar och trådarna här på forumet att det är en bil som är potentiellt dyr i drift men det är också en väldigt kapabel bil med hög säkerhet och fyrhjulsdrift, är man väldigt oroad över kostnaderna föreslår jag en vanlig V70, eller kanske en mindre japansk bil.
DaddyTapir skrev:jag ser ju på tidigare ägarens räkningar och trådarna här på forumet att det är en bil som är potentiellt dyr i drift men det är också en väldigt kapabel bil med hög säkerhet och fyrhjulsdrift, är man väldigt oroad över kostnaderna föreslår jag en vanlig V70, eller kanske en mindre japansk bil.
Jag har en hel pärm med alla kvitton sen bilen var ny, finns bland annat ett byte av växellåda på Volvo år 2007, alltså när bilen var 3 år gammal, den hade då rullat ca 17000mil. Kostade dåvarande ägaren ca 38000kr

Det var samma ägare från 2007-2016 får man nog anta att varit nöjda med bilen

Jag glömde en kostnad i listan i trådens första inlägg, nya nummerplåtar för 180kr, gamla slitna sådana tål jag inte :D
Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]