Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

glock40sw skrev:
ljungbyholm skrev:har en volvo s60 T5 02 där jag får felkod "motorsystem service erfordras".
denna felkod är bromsljuskontakten.

:!:
Om man ställer en otydlig fråga och får ingen direkt svar så brukar man definiera frågan och inte börja skälla den som svarar att inte har läst frågan.
Det är inte alls säkert att aktuellt fel gäller "bromsljuskontakten" ,utan kanske givare för bromspedal som är ett helt annat sak.
Den ena är en enkel strömbrytare mellan säkringen och CEM och den andra lite mera avancerat sak som kommunicerar med BCM.
ljungbyholm skrev:trots att det klart och tydligt stod att det var bromsljuskontakten det var fel på när hela systemet genomsöktes på felkoder ?? :roll:
Det står inte i den källa som man har anledning att förlita sig på (VIDA) att det var bromsljuskontakten det var fel på eftersom det inte finns någon felkod som entydigt anger att det är just den kontakten som är defekt och att byte av den löser problemet.
ljungbyholm skrev:finns det fler än 1 bromsljuskontakt ?? jag bytte den som jag fick hos volvo.. nämligen den vid pedalen..
Nej det finns bara en bromsljuskontakt. Men det finns också givare för pedalposition och pedaltryck.
Vojje skrev:har du läst min länk...?
japp, min farthållare fungerar.
en del länkar i den funkade tyvärr inte..
vad heter den kontakt som det talas om som sitter på bromsservon ?? kan det va den ?

anv hollan säger där..
"nä det stämmer inte tiktigt du har dubbla bromsljuskontakter " ..är det då den ovan han pratar om ??
andersuw skrev:
ljungbyholm skrev:trots att det klart och tydligt stod att det var bromsljuskontakten det var fel på när hela systemet genomsöktes på felkoder ?? :roll:
Det står inte i den källa som man har anledning att förlita sig på (VIDA) att det var bromsljuskontakten det var fel på eftersom det inte finns någon felkod som entydigt anger att det är just den kontakten som är defekt och att byte av den löser problemet.
ljungbyholm skrev:finns det fler än 1 bromsljuskontakt ?? jag bytte den som jag fick hos volvo.. nämligen den vid pedalen..
Nej det finns bara en bromsljuskontakt. Men det finns också givare för pedalposition och pedaltryck.

i det program som verkstan använder i sin dator så utläste både jag och mekaniker att det stod just bara bromsljuskontakten...tog då för givet att det var den som skulle bytas.. ??:-/

anv hollan påstår ju det i länken ovan .. ??:-/
glock40sw skrev:
glock40sw skrev:
ljungbyholm skrev:har en volvo s60 T5 02 där jag får felkod "motorsystem service erfordras".
denna felkod är bromsljuskontakten.

:!:
Om man ställer en otydlig fråga och får ingen direkt svar så brukar man definiera frågan och inte börja skälla den som svarar att inte har läst frågan.
Det är inte alls säkert att aktuellt fel gäller "bromsljuskontakten" ,utan kanske givare för bromspedal som är ett helt annat sak.
Den ena är en enkel strömbrytare mellan säkringen och CEM och den andra lite mera avancerat sak som kommunicerar med BCM.
den andra lite mer avancerade..är det den som sitter på bromsservon som det pratas om i ovan länk ? eller var sitter den ??
ljungbyholm skrev:i det program som verkstan använder i sin dator så utläste både jag och mekaniker att det stod just bara bromsljuskontakten...tog då för givet att det var den som skulle bytas.. ??:-/
Om det bara stod "bromsljuskontakt" var det antingen ingen auktoriserad Volvoverkstad eller så visade inte mekanikern dig allt som finns att läsa om koden. Om det inte var en auktoriserad Volvoverkstad kan den mycket väl ha använt en mer eller mindre generisk felkodsläsare istället för en som är specifikt avsedd för din bil. En sådan läsare kan missa vissa koder därför att den inte klarar att läsa alla system i bilen. Uttolkningen av lästa felkoder kan också vara bristfällig.

Anta exempelvis att den kod du har är ECM-9400, vilket bara är en av flera möjligheter. Om den koden kan VIDA berätta följande:

Felkodsinformation

Villkor
Om styrenhet motor (ECM) vid motor igång registrerar ett fel på bromspedalgivarens krets, bromsljuskontaktens krets eller på CAN-kommunikationen mellan styrenhet bromssystem (BCM) och styrenhet motor (ECM), sätts felkoden.

Ersättningsvärde
Konstantfarthållare avstängd.

Felorsak

För hög signal:
Sök felorsak i styrenhet bromssystem (BCM) och i central elektronikstyrenhet (CEM).

Felaktig signal:
Fel i styrenhet bromssystem (BCM) eller i central elektronikstyrenhet (CEM).
Kontaktresistans eller oxidation i anslutningarna mellan styrenhet motor (ECM) och bromsljuskontakten.
Avbrott på spänningsmatningen till bromsljuskontakten.
Avbrott eller kortslutning till jord eller spänning på ledningen till bromsljuskontakten.
Felmonterad bromsljuskontakt.
Feljusterad bromsljuskontakt.
Vatten i kontaktstycken.
Skadad bromsljuskontakt.

Signal saknas:
Sök felorsak i styrenhet bromssystem (BCM) och i central elektronikstyrenhet (CEM).

Felsymptom
Konstantfarthållaren fungerar inte alls.
Bromsljus lyser konstant.
Meddelande i textdisplay

ljungbyholm skrev:anv hollan påstår ju det i länken ovan .. ??:-/
Den andra "bromsljuskontakt" som hollan pratar om i den tråd vojje länkade till kallas av Volvo för bromspedallägesgivare eller bromspedalsensor. Det kan vara så att det är den det är fel på och att byte av den hjälper. Men som framgår av listan över tänkbara felorsaker vid felkod ECM-9400 ovan finns det flera andra möjligheter. Möjligheterna blir ännu fler om man beaktar att vi inte säkert vet att det är just ECM-9400 och bara den felkoden, inga andra, som du verkligen har.

Mitt råd är att du åker till en auktoriserad Volvoverkstad och får alla felkoder utlästa med hjälp av VIDA/DiCE. Posta sedan koderna här så kan du kanske få ytterligare hjälp om du nu inte vill låta verkstaden ta hand om vidare felsökning och reparationsåtgärder.
Senast redigerad av 4 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
ljungbyholm skrev:den andra lite mer avancerade..är det den som sitter på bromsservon som det pratas om i ovan länk ?
Ja.
Det vete sjutton om den kan uteslutas. Fel på bromspedallägesgivaren sätter enligt VIDA inte konstantfarthållaren ur spel.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...