Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
Nelsson skrev:Ett pris runt sju tusen är normalt OM spridarna släpper lätt, inte ovanligt att någon spridare ryker vid demonteringen, i värsta fall blir dom kvar i toppen som då kan behöva demonteras för att få ur dom.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Härligt med volvodieslar,inte bara drivremmar som trasslar in sig i kamremmen. Eller termostathus för enorma penagar att byta
av peralm
flygsfors skrev:Hej.

Såg att det fanns mycket om detta otyg när man sökte men jag ville bara kolla en grej som jag inte hittade riktigt när jag sökte.
Problemet då:
Har under en längre tid haft problem med "motorsystem service erfordras", detta har uppkommit när bilen varit uppe i ca 70% i temp,man har släppt på gasen inför en skarpare kurva för att sedan gasa sig ur efter kurvan(låter kanske konstigt men det händer nästan alltid i samma kurva på väg till jobbet),då tvekar motorn till och lampan och meddelande tänds,sedan efter det kan man känna att den "tvekar" lite på gasen när man tex ska göra en omkörning,en sekund eller så.Förresten detta händer enbart när det är kallare ute,under ca 10+
Trodde allt detta ovanstående berodde på tempgivaren insug intercooler,det kanske det gör men sen upptäckte jag att staget till virvelspjället hade lossnat så jag köpte en rep-sats från volvo då den redan hade fixats av förre ägaren en gång med detta och det är väl då min huvudfråga kommer egentligen:
Själva "vredet"(som är kopplad till spjället) som sitter på virvelspjället,hur lös är den?
Det känns som den bara "hänger" där när man känner på den. Ska den vara så lös? Kan det gått av inne i spjället eller är den sådan?
Iallafall så satte jag ihop grejerna,startade upp motorn och såg att den fungerade i spjällmotorn och det var ok, testade min "runda" men lampan och meddelande tändes ändå.
Och nej, jag har inte läst av felkoder,hade instrument hemma till det men den hittade inget fast jag hade triangeln tänd men den ska på oljebyte snart så dom kan kanske på den verkstaden läsa av den.
Vad tror ni om detta? Främst det att "vredet" kändes så löst?

MVH/Roger
virvelspjäll.jpg
Hur har det gått för dig? Jag tycker lika dant att själva spjällaxeln går väldigt lätt, har du fått någon klarhet om det ska vara så?
hälsn Pelle
peralm skrev:
flygsfors skrev:Hej.

Såg att det fanns mycket om detta otyg när man sökte men jag ville bara kolla en grej som jag inte hittade riktigt när jag sökte.
Problemet då:
Har under en längre tid haft problem med "motorsystem service erfordras", detta har uppkommit när bilen varit uppe i ca 70% i temp,man har släppt på gasen inför en skarpare kurva för att sedan gasa sig ur efter kurvan(låter kanske konstigt men det händer nästan alltid i samma kurva på väg till jobbet),då tvekar motorn till och lampan och meddelande tänds,sedan efter det kan man känna att den "tvekar" lite på gasen när man tex ska göra en omkörning,en sekund eller så.Förresten detta händer enbart när det är kallare ute,under ca 10+
Trodde allt detta ovanstående berodde på tempgivaren insug intercooler,det kanske det gör men sen upptäckte jag att staget till virvelspjället hade lossnat så jag köpte en rep-sats från volvo då den redan hade fixats av förre ägaren en gång med detta och det är väl då min huvudfråga kommer egentligen:
Själva "vredet"(som är kopplad till spjället) som sitter på virvelspjället,hur lös är den?
Det känns som den bara "hänger" där när man känner på den. Ska den vara så lös? Kan det gått av inne i spjället eller är den sådan?
Iallafall så satte jag ihop grejerna,startade upp motorn och såg att den fungerade i spjällmotorn och det var ok, testade min "runda" men lampan och meddelande tändes ändå.
Och nej, jag har inte läst av felkoder,hade instrument hemma till det men den hittade inget fast jag hade triangeln tänd men den ska på oljebyte snart så dom kan kanske på den verkstaden läsa av den.
Vad tror ni om detta? Främst det att "vredet" kändes så löst?

MVH/Roger
virvelspjäll.jpg
Hur har det gått för dig? Jag tycker lika dant att själva spjällaxeln går väldigt lätt, har du fått någon klarhet om det ska vara så?
hälsn Pelle
Jadu,det är inte fixat än.
Var hos en liten firma i stan för att kolla om pris då inte den "lokala" volvoverkstan hörde av sig om pris men där ringde mina varningsklockor direkt när jag fick googla bild åt honom om vad ett virvelspjäll var så jag var på den "icke" lokala volvoverkstan och dom gav mig pris direkt:7000kr+ev felsökning.
Dom sa också att axeln var nog av om det hängde så löst så det kanske är svaret på din fråga?
Ska boka tid snart så jag lär få reda på det isåfall .
Min d5 07 varnar oxå för "motorsystem service erfordras" efter en stunds körning, när det händer tappar den kraft. Det första jag kollade var just den lilla plastarmen, den satt där men jag pillade lös den och känner på elmotorn, skall den gå vrida på för hand? Den är stum och i ett läge mot fronten som gör så att plastarmen inte riktigt når dit, utan man får böja elmotorarmen tills den snäpper i, känns inte helt stabilt...
Jag har för övrigt aldrig sett den röra sig, hur och när bör den röra sig? Tänkte kolla så den öht fungerar innan vidare samtal med tex Volvo. /tacksam för svar
av Dillen
Även min hänger väldigt löst. En tanke jag haft för att undersöka om den är av eller inte är att haka loss elmotorstaget från änden på spjället och manuellt försöka ändras spjällets läge. Om allt är helt så antar jag att man då borde märka att motorgången ändras. Vad tror ni, är det rätt tänkt?

/David
Ja det kan du göra, jag skall oxå testa det ikväll. Själva spjället känns bra i min inge glapp lr så och går vrida upp o ner. Sedan skall jag även kika vad som händer när någon gasar.
Nu ikväll har jag kikat på spjällhistorien....Jag hade motorn igång och plastarmen lös, när jag flyttade spjället för hand märktes/hördes ingen skillnad på motorgången, själva spjällmotorarmen rördes inget, varken på tomgång eller vid gaspådrag.
av peralm
volvov7002 skrev:Nu ikväll har jag kikat på spjällhistorien....Jag hade motorn igång och plastarmen lös, när jag flyttade spjället för hand märktes/hördes ingen skillnad på motorgången, själva spjällmotorarmen rördes inget, varken på tomgång eller vid gaspådrag.
Att du inte hör någon skillnad på motorn när du rör spjällaxeln är nog helt normalt. Däremot tror jag att spjällmotorn borde röra sig när motorn är igång.
Min spjällmotor gör ett par slag fram och tillbaka med ett tydligt surrande när man stänger av motorn. Jag tror det är ovanligt att spjällaxeln går av inne i insugningsröret utan problemet brukar ju vara att fästet för plastarmen går av.
Det låter ju bra, att man kanske inte hör skillnad om man vrider för hand. En spjällmotor kostar ju inte skjortan, då skruvar jag isär min i morrn bara för att kika lite, har man tur hittar man nåt skoj :D
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]