Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För över tio år sedan bytta jag till flatblade torkarna och anledningen var att när jag alltid på vintertiden förvärmer bilen före färd , smälter den lilla frosten från vindrutan och blir lite fukt i de många axeltappar på standardtorkarna.
När man sedan åker i väg fryser fukten av fartvinden och om man då måste spola saltslasken från vindrutan blir sikten noll under några sekunder när stumma torkarna inte förmår rensa rutan.
De sekunderna känns långa på motorvägen under rusningstrafiken.
Lösningen var enkel och effektiv flatblades.
Min bil är försedd med flatblades som original med s.k. toppfäste. För ett par år sedan började Biltema sälja passande blad, vilket jag tyckte var toppen. De kostade hälften i jämförelse med Bosch. Dessa satt på tills första regnväder. Rena skiten, torkade dåligt i ena riktningen och skorrade vid riktningsändringen. Åkte direkt till en riktig butik och köpte Bosch för en massa pengar. Passade direkt, ingen fundering på hur bladvinkeln eventuellt skulle kunna justeras eller något oljud. Aldrig mer flatblades från Biltema på min bil. Bättre ett fungerande blad för dubbla pengen än ett billigt blad som ej fungerar.
Jag har samma problem på min 850 - 94. Alltid kört de "dyrare" bladen från biltema, och det har alltid fungerat. Tills nu! Verkar vara något tillverkningsfel på de som ligger i butik just nu. De hoppar och låter precis som att de var 3år gamla blad. enda gången de inte gör det, är när man sprutar lite spolarvätska på dom. Men andra svepet så hoppar dom igen. Jag tror de kan ha bytt material eller liknande för att få ner tillverkningskostnaden. Rena dyngan!

Skickat från min E6853 via Tapatalk
Har nu varit ner och lämnat tillbaka bladen, tog ett par av dom billigaste i blå pappförpackning. Vilken skillnad! Gjorde tokrent på ett drag, var knäpptysta. Hade räckt om dom gick upp och stannade där för att sedan åka ner i en senare intervall :lol: .

Får se hur länge de håller, håller de ett halvår är väl det bra för det är väl ändå den rekommenderade bytesintervallen? vad jag har förstått. Nästan lite dyrt bara med 100kr för ett par blad :lol: . Var bättre när Rusta hade blad där fick du två par blad för 80kr. :lol: Våga vägra dyra torkarblad! :lol:

Är förresten en Volvo V70 2000 2.4 170hk.
Två stycken flat blad av modellen Bosch AeroTwin kostar inte mer än 250kr. Tror dom är billigare än så på det stora gula varuhuset i söder. Sedan 2010 har jag bara använt den modellen på S60, C30 och två stycken V60.
Volvos blad höll nu 10 månader och 1800 mil. Vet inte vad Volvos kostar men säkert det dubbla.

Går armarna på äldre bilar att byta så man kan använda flatblad så är det att rekommendera. Äldre blad är mycket känsligare om det är lite is längs bladet.
cdx873v skrev:Bytte mina idag! Killen bakom disken sa att samma sak hände honom och att de har fått igen hur många som helst. Kommer förmodligen stoppas snart.

Skickat från min E6853 via Tapatalk
Kanske ska gräva fram kvittot då. Mitt är bara typ två månader gammalt :)
Glädjen var tillfällig, torkaren på förarsidan låter något för jävligt när den åker upp, tyst på tillbakavägen. Får inte till det med att vrida och härja då inget verkar hjälpa? Försöker få tag på en ny, är det bara Volvo som gäller? hittar ingen någon annanstans och skroten känns som en trisslott, har jag tur får jag en bättre otur en sämre. Volvo undviker jag helst då min erfarenhet där är att allt är svindyrt.

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]