Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jbl
Skönt att det löser sig. Jag vet inte om lådan kan ha tagit skada men jag tror inte det är nån fara på så kort tid och sträcka. Men se till att få detta väl dokumenterat om något mot förmodan skulle hända.

Be dom speca verkstads ordern varför dom nu byter oljan till den rätta 1161540.

En sköljning brukar bestå av 12liter olja och det ska dom utföra för dessa lådor är känsliga vad gäller renhet och kvalite samt på oljan.
av erikeriksson
Hej, återkommer om hur det blev efter oljebytet i början på januari.

Såg att jag skrev fel beteckning i sista inslaget ska naturligvis vara olja 1161540 och inget annat.

"Hellrider" vad betyder "p2:orna" ?
Användarvisningsbild
av volvos80
Hellrider skrev:
erikeriksson skrev:Hej, ska nu berätta vad som hänt i "ärendet". Min volvoveksrad har påstått att jag har låda AW50-42, och hällt i olja efter det.

Nu visar det sig att när jag går ut och läser på skylten fäst på lådan heter den AW55-50. Har nu meddelat volvo detta och de ber om ursäkt och kommer att byta till rätt olja dvs nr 1151640. Bra.

Då kommer följdfrågorna;
Hur mycket måste lådan "sköljas" för att få ut den felaktiga oljan?
Kan lådan ha tagit skada av att ha gått 1200 mil med fel olja?
Bör man uppgradera mjukvara i låda och motor efter detta?

Vill också tacka "jbl" för svar som hjälpte mig med "felsökningen".
det ska inte vara någon fara,däremot tvärtom om din oja hamnade i en gammal låda så kan lammellerna ta skada,men däremot extremt klantigt av v-staden,det är alltid 1161540 el640 i en standar a-låda på p2:orna

Sorjligt att volvo inte själva kan hålla reda på saker o ting om sitt egna märke...... jag har själv bytt verkstad pga volvos misstag.... gäller dock bilia STD där ja bor....
Användarvisningsbild
av CarMan
volvos80 skrev:
Hellrider skrev:
erikeriksson skrev:Hej, ska nu berätta vad som hänt i "ärendet". Min volvoveksrad har påstått att jag har låda AW50-42, och hällt i olja efter det.

Nu visar det sig att när jag går ut och läser på skylten fäst på lådan heter den AW55-50. Har nu meddelat volvo detta och de ber om ursäkt och kommer att byta till rätt olja dvs nr 1151640. Bra.

Då kommer följdfrågorna;
Hur mycket måste lådan "sköljas" för att få ut den felaktiga oljan?
Kan lådan ha tagit skada av att ha gått 1200 mil med fel olja?
Bör man uppgradera mjukvara i låda och motor efter detta?

Vill också tacka "jbl" för svar som hjälpte mig med "felsökningen".
det ska inte vara någon fara,däremot tvärtom om din oja hamnade i en gammal låda så kan lammellerna ta skada,men däremot extremt klantigt av v-staden,det är alltid 1161540 el640 i en standar a-låda på p2:orna

Sorjligt att volvo inte själva kan hålla reda på saker o ting om sitt egna märke...... jag har själv bytt verkstad pga volvos misstag.... gäller dock bilia STD där ja bor....
Volvo håller full koll! i detta fall är det ju en miss av EN ! anstäld på en spesifog verksta
av erikeriksson
Hej, lovade återkomma om hur det går med bilen. Igår var bilen inne på volvoverkstaden och de bytte till den "rätta" oljan det gick åt c:a 10 liter.

De uppgraderade också mjukvaran i både lådan och motorn, det fanns inga felmeddelanden och den var aldrig tidigare uppgraderad.

Jag var med på oljebytet, och killen som gjorde jobbet sa att oljan som kom först såg mörk ut och även den olja som tömdes ut vid bottenpluggen såg mörk ut.

Bilen blev bättre, växar lite mjukare, men inte helt bra. Ska köra någon månad nu så får vi se hur det känns, annars kontaktar jag volvo igen.
av jbl
Blir oljan mörk fort så kan det löna sig att byta oljan igen. Annars så är det en varning om lamell strul när oljan blir svart och luktar illa. Blir oljan kraftigt förorenad så kan det bli strul med ventiler inne i lådan.
Därav behövs byten av oljan i förebyggande underhåll.

Man kan även få oljan svart och illaluktande med mycket husvagnskörning som ett exempel. Man bör då genast byta oljan. Det finns en extra oljekyl som är ett nödvändigt tillbehör med mycket tung körning.

Med andra ord bör man hålla koll på färg och lukt om man vill undvika bekymmer i framtiden.
av erikeriksson
Hej, tack för svar.

Kan oljan ha blivit dålig av att det var fel olja i lådan, den hade ju bara gått 1000 mil ?

Det var ju inga felkoder så oljan har väl aldrig varit över 150 grader?

Bör jag byta oljan snart igen i förebyggande syfte, någon liten skvätt av den felaktiga oljan blev väl kvar ?

Bör jag byta det så kallade B4 locket ?
av jbl
Lådan har nog inte inte blivit skadad av dextron III oljan. Däremot så har du kvar en skvätt olja av den felaktiga typen i och med att dom inte sköljde lådan.

Jag skulle byta oljan igen efter några hundra mil för att få ur allt skit och den lilla mängd av felaktiga oljan som är kvar. Därmed säkrar du tillförlitligheten på din låda enligt mig och har gjort vad man kan göra.

Jag gjorde så på min V70NT5-02:a att efter 5000 mil så byttes oljan och efter 1000 mil så bytte jag igen. Skillnaden blev faktiskt märkbar. Nu fick jag rätt olja hela tiden då jag var med vid bytena. Vet inte om dextron III påverkar din växlingskvalite eller om det är nåt annat som lite skit kvar i lådan som uppstått pga att man har kört lite för långt med ordinarie olja.

Angående B4 locket så har du väl inget slir mellan 2:an och 3:an. Skulle den slira mellan 2:an och 3:an då kan det vara B4 locket eller nåt annat med kontrolsystemet.

Sanningen om oljan är att den tappar sina egenskaper delvis pga kondens som uppstår vid korta körningar och slits inte därmed enbart vid för höga temperaturer. Sen blir det alltid skit ifrån mekaniska delar trots filter i lådan. Det kan vara så att när lådan säger till att nu är tempen över 150 grader att det är försent och man har redan en skada som måste åtgärdas. Nu bygger jag detta på att man inte tok kör eller drar en husvagn uppför mount everest.

Filtret byter man inte på dessa lådor och därav så brukar man skölja dessa lådor vid problem. Filtret sitter mycket dumt till och man får plocka ned lådan ordentligt innan man kommer åt det vad jag har läst mig till.
av erikeriksson
Hej, nu har det positiva hänt att volvo tar på sig att byta ut min låda mot en utbyteslåda, och på så sätt ta sitt ansvar för att de tidigare bytte till fel olja.

Vill inte vara otacksam men är en utbyteslåda alltid till 100 % bättre än den befintliga lådan. Det kanske då är en taxilåda som gått 50 000 mil som är renoverad. Är en utbyteslåda livärdig med ny låda?

Kan någon något om detta ??
Användarvisningsbild
av camaro69
Grattis erikeriksson.

Snyggt gjort av Volvoverkstaden att byta låda.

Utbyteslåda. Den kan vara sprillans ny eller renoverad.
Är den renoverad behöver du inte vara det minsta bekymrad, för allt vitalt är utbytt.

Som flera i tråden tidigare har påpekat: rätt olja måste hällas i lådan. I frugans bil som har autlåda byttes oljan i samband service.
Det är värt pengarna med något extra oljebyte i automaten, i stället för ett "ras" och automatlådsbyte.

Man undrar ju varför inte oljebyte i automaten ligger i intervaller, i samband med viss service.
Däck dimensioner

Volvo 940 sänkt med orginal turbo fälga[…]

Uppdateringar i mjukvaruversion 3.7.0 Mjukvarurel[…]

Motoroljenivå

Jag följer instruktionsboken och får en[…]

AC problem V70 2016 D3

Mätt spelet på kompressorn? Vä&au[…]