Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nissesvolvo
Leta reda på en firma som gör det utan att ta bort kompressorn. Då slipper man iaf fylla på gas igen. Men å andra sidan så kan ju det va bra att kolla så systemet är tätt för övrigt och även byta det som behövs bytas, typ torkfilter och liknande.
Min första omschimsning gjordes på en bilelektrisk firma. Nu vet jag inte hur Volvo gör men när jag frågade, (många år sedan), så gjordes det inte på plats utan kompressorn togs bort.
av andersuw
Tråden bakom gallret i klimatpanelen (under stereon) är sensorn för innertemperatur. Om den är av, eller om den lilla fläkt som skall dra in luft till den är trasig, kommer klimatstyrningen förstå inte att fungera som den skall eftersom bilen inte vet vilken temperatur som råder i bilen.
Användarvisningsbild
av jonny692
jo såpass förstod ja också, tänkte mer på om jag får "Ac kyla" även om den är av,Att man får reglera värme/kyla "manuellt"?
Vad är det som säger till magnetkopplingen att börja snurra och sluta snurra,är det tempen inne i bilen eller nåt i motorn?
av andersuw
Det finns flera villkor som reglerar om kompressorn skall gå eller inte. Men innertemperaturen är en av dem. Vet inte exakt vad som händer när bilen känner att den inte har någon signal för innertemperatur. Men jag skulle tippa på att den då låter ACn förbli avstängd.
Användarvisningsbild
av jonny692
Jag har fixat glappet på magnetkopplingen och den slår på och av nu även när bilen är varm och vart på en längre stund och det gjorde den inte innan ja fixade glappet. och när ja kollade för ett tag sen så va tråden av.
Men det verkar blåsa "Ac kyla" ändå, är det så att man får reglera värme/kyla själv då? Att det inte regleras automatiskt?
av andersuw
Är osäker på om du kan reglera manuellt. De reglage som finns innebär ju inte att du kan styra hur kall luften skall vara, som på en bil utan ECC, utan att du kan styra vilken innertemperatur bilen skall ha. Men om bilen inte har någon fungerande innertemperaturmätare kan den förstås inte styra med utgångspunkt från den målsättningen.
Användarvisningsbild
av jonny692
nu har jag inte testat än :-/ men om jag vrider upp graderna till "varma grader" så borde det väl blåsa varmt? ska testa nästa gång jag e i bilen. men det va lite så jag menade med att ställa in det manuellt.
av andersuw
Tja det återstår att se. Om det redan är 50 grader i bilen borde den ju blåsa kalluft även med vredet på maxtemp. Men försöka duger. ;-)

Annars är det väl bara att fixa temperatursensorn. Är ju inget stort problem att åstadkomma det.

Jag lade på sommardäcken på Merce[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]