Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

volvofantast skrev:Har du kollat så att det inte är glapp i styrsnäckan
Antar att det är styrväxel vi pratar om men nej, jag har inte kontrollerat den. Jag har kört en saab med kass styrväxel och den kändes helt annorlunda. Jag upplever själva styrningen som exakt, inget glapp i styrning eller något sådant. Men hur kontrollerar men styrväxeln på ett bra sätt?
Det första du bör göra om du inte redan gjort det är att försöka ruska på hjulen i sidled (med motor av förstås). Då känner du om det glappar. Om det inte gör det är allt gott och väl. Om det gör det får man sedan leta efter orsaken. Kan vara styrväxel men kan förstås också vara styrleder. Glappa styrleder är ett ganska vanligt fel på V70 i den här generationen. Lät byta alla fyra när jag köpte min V70 -02 vid 16000 mil och har nyligen, vid knappt 26000 mil, bytt ytterligare en (vänster yttre) efter nedslag vid besiktning.
andersuw:

Bilen är hissad och allt är klämt och känt på. Både av mig och när Volvo för någon vecka sedan gjorde hjulinställning och igen när Volvo igen skulle kontrollera hjulinställningen. Bilen står spikrakt och ingen glapp i bussningarna MEN bakre bussningen är sprucken i ovankant. Och när jag själv har varit och klämt och känt så är styrleden ganska lös. Jag har dessvärre inte känt på en ny men om jag tar tag i själva staget och vickar det fram och tillbaka så kan jag vrida det utan större anstängning med handen. Betyder det att det är dags för byte?
Kanske kan vara värt att påminna att bilen inte gjorde såhär innan jag bytte stötdämpare! Och eftersom det var glapp i både lager och ena dämparen va slut undrar jag om det kan vara bytet till nya dämpare som tydliggjorde slappheten i framvagnen?

Min teori är alltså att när dämpningen va kass och sliten märktes inte slitaget i övriga framvagnen utan är tydligt nu därör att dämpningen är bytt och utan något glapp. Är det långsökt?
Alexas skrev:andersuw:

Bilen är hissad och allt är klämt och känt på. Både av mig och när Volvo för någon vecka sedan gjorde hjulinställning och igen när Volvo igen skulle kontrollera hjulinställningen. Bilen står spikrakt och ingen glapp i bussningarna MEN bakre bussningen är sprucken i ovankant. Och när jag själv har varit och klämt och känt så är styrleden ganska lös. Jag har dessvärre inte känt på en ny men om jag tar tag i själva staget och vickar det fram och tillbaka så kan jag vrida det utan större anstängning med handen. Betyder det att det är dags för byte?
Vet tyvärr inte hur det skall kännas om man försöker röra på själva staget utan har bara provat att känna glapp via hjulet i samband med att jag själv haft problem med glappande styrleder. Men om Volvo kollat detta i samband med hjulinställning finns där sannolikt inget glapp. Poänglöst att göra hjulinställning om det finns ett. Att du tyckt dig märka problemet först efter byte av stötdämpare gör det också troligt att problemet ligger någon annanstans.
Update 2:

Sådär nu är det bytt, på ena sidan :( Det va ett rent h*lvete att får ner spindelleden från spindeln. Satt fast som ett berg. Och ännu svårare att få in den nya spindelleden! Fick till slut plocka bort hela spindeln från stötdämparen och vända på den och knacka in spindelleden. Totalt omöjligt annars. Vi försökte med allt det enda som hände va att den gick in snett och vägrade sätta sig rätt.

Fortsättning imorgon...
Just ja, jag glömde fråga en sak!

Jag gjorde en sak lite fel. Satte pallbocken på vad jag trodde va en solid stålbalk men det va det inte :/

Jag satte den där bilden är markerad med en röd ring och fick en liten liten böj och man ser lite metall. Behöver man vara orolig? Främst tänker jag på att lägga på något för att skydda mot rost.

Bild

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)