Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SteviegeeNo8
Hej.

På vår V70N 2,4 -02 har vi också felkod på pedallägesgivaren. Bilen har inte någon farthållare.
Bytte pedallägesgivaren för lite drygt två år sedan till en ny som jag köpte på Volvo. Nu är felet tillbaka igen.
Behövs pedallägesgivaren till något annat än farthållaren?
av spöregn
SteviegeeNo8 skrev:På vår V70N 2,4 -02 har vi också felkod på pedallägesgivaren. Bilen har inte någon farthållare.
Bytte pedallägesgivaren för lite drygt två år sedan till en ny som jag köpte på Volvo. Nu är felet tillbaka igen.
Behövs pedallägesgivaren till något annat än farthållaren?
Den behövs för att bränsleförbrukningen skall gå ner till noll när man släpper gasen i nedförsbackar. Utan kopplingslägesgivare får motorn alltid minst tomgångsgas.

Har själv provat att löda in ett motstånd på min givare. Verkar fungera hjälpligt. Tyvärr blev min givare mycket sämre efter att jag rengjorde den. Tvättade väl bort det lilla som var kvar av kolbanorna. Nu varierar motståndet bara mellan 3 kOhm och 2.5 kOhm så tveksamt om bilen alls detekterar att kopplingen trycks ner, men det går att aktivera farthållaren och bensinförbrukningen går ner till noll i nedförsbackar.
Luktar avgaser i kupen

Jämte oljepåfyllningen går en sla[…]

Snyggt jobbat!

ATF tycker iallafall jag känns väldigt b[…]

Sirenen fungerar.. och har inte problem att larmet[…]