Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RonniePersson
Min V70 2,4 D 2006, med TF80SC-lådan har nu rullat 26350 mil, varav drygt 9000 mil i min ägo. Jag drar ofta husvagn med bilen, och har under min tid låtit Volvo bytt oljan i lådan två gånger. Först vid 17300 mil och senast vid 24000 mil. Min låda växlar mjukt och fint, har aldrig fått en hård växling. Nu kör jag ganska mjukt. Det blir så eftersom jag kör färdtjänst som yrke. Men, visst har jag trampat på några gånger för att känna på bilen, och den växlar mjukt då med. Är jag lyckligt lottad med en bra bil kanske? Tidigare ägare hade den som tjänstebil, så all service och reparationer är gjorda på Volvo, så det kan ju hända att de bytt något.

Mvh Ronnie
av Knatch
Om det nu är ett konstruktionsfel, varför pröjsar då inte volvo för bytet? Har någon drivit ett sånt mål i rätten nångång?
Varför ska jag som konsument behöva stå för en reparation för 15000 när det inte är mitt fel utan tillverkarens
Användarvisningsbild
av milktrucker
Knatch skrev:Om det nu är ett konstruktionsfel, varför pröjsar då inte volvo för bytet? Har någon drivit ett sånt mål i rätten nångång?
Varför ska jag som konsument behöva stå för en reparation för 15000 när det inte är mitt fel utan tillverkarens
volvo skyddar sig med garantier till 10.000 mil eller vad det nu kan vara, även tidsbegränsning 2-3 år skulle jag tro. Felet inträffar efter 10-20 tusen mil, dvs vanligen utanför garantitiden
av Knatch
milktrucker skrev:
Knatch skrev:Om det nu är ett konstruktionsfel, varför pröjsar då inte volvo för bytet? Har någon drivit ett sånt mål i rätten nångång?
volvo skyddar sig med garantier till 10.000 mil eller vad det nu kan vara, även tidsbegränsning 2-3 år skulle jag tro. Felet inträffar efter 10-20 tusen mil, dvs vanligen utanför garantitiden
Jo men ändå..
'När det visar sig på fler bilar och det är "fastställt" att felet beror på ett konstruktionsfel så tycker iallafall jag att volvo borde stå för det då det är dom som felat i sin konstruktion.
Det är alltså inte slitage eller handhavande fel eftersom att ägarna följt serviceintervallet och schemat.
I mitt huvud är det solklart att volvo ska stå för reparationerna.
Men det är väl bara jag som lever i en fantasivärld?
av mattismarkus
Hej håller själv på o funderar på att uppgradera våran 06:ans manuella xc 90 till en 08:a automat men det kanske är en dålig ide? Den har rullat 17000 mil Med vänlig hälsning, Markus

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]