Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har relevant fråga angående larmet (V70 bifuel 2003):
Larmet fungerar felfritt, inga falsklarm so far, men vid ett par tillfällen såg jag ett meddelande på displayen "larmservice erfordras", och det bara när jag vrider om nyckeln till läge två, utan att starta motorn. Så form motorn startas försvinner meddelandet, och inga lagrade meddelanden finns i minnet. Vet inte om sirenen har blivit bytt, eller om det är originalenhet som sitter där. Är det något jag borde vara bekymrad för?
Tack för ditt svar.
Jag vet att om batteriet är defekt/läcker syra kan man få problem med larmet, och undrar om vilka symptom som uppenbaras först? Bilen är nu snart 12 år gammal, och ägdes av det offentliga under alla dessa år (tjänstebil). Serviceboken är fullstämplad, och mycket har blivit bytt på den, men det står ingenting om larmmodul, och det kan hända att den är original. Hittills har jag sett meddelande "service larm erfordras" ett par gånger när bilen har stått en stund på med tändningen i läge 2, men det är ingenting som lagras i minnet. Startar man bilen är texten borta.
Frågan är: hur startar det? Vilka symptom dyker upp först?
Senast redigerad av 1 marimbalanguage, redigerad totalt 0 gånger.
av valln
När larmmodulens batteri är sönderärgad, eller som en mekaniker sa får malaria, är det omöjligt att prognosera vad som sker, när och i vilken ordning. Som jag förstår det finns det en högtalare också i modulen som kan tjuta. Jag tror också bilens signalhorn kan larma osv. För mig falsklarmade bilen fast jag bara låste den med nyckeln.

Enklast är att du byter larmmodul. Jag har läst att det kostar 2-3000 kr på Bilia.
Användarvisningsbild
av wissel
Du skriver att detta hänt när du stått i tändläge II en stund,
låg batterispänning på BILENS batteri kan ge det du beskriver....
Jag har också gjort detta men jag bytte ut mitt batteri. Det går att köpa ett vanligt uppladdningsbart 9volts batteri (som egentligen är 8,4volt).

om man plockar isär batteriet så ser man att det består av 7st 1,2volts celler. plocka nu bort en cell och du har ett batteri på 7,2volt löda på kablar och montera i sirenen. Funkar utmärkt. om ni vill ha samma mAh så får ni använda två 9voltsbatterier och parallellkoppla.
av OS74
Jag har ett "Larm service erfodras" på min XC90 som är envist.

Har någon här gjort operationen med batteribyte nyligen?

Några frågor:
Om man ger sig på att försöka byta själv, och märker att det krävs en ny modul från volvo.
    Kan man köra runt helt utan modul, hur beter sig bilen då, blir det bara samma felmeddelande?
      Någon uppfattning om vad en ny modul kostar som reservdel?
        Kräver en ny modul någon form av omrogrammering/synkning med bilen så att man behöver tillgång till Volvos mjukvara för att slutföra operationen?

Mvh
        /OS
        Om det är som det var på min gamla S60 MY02 så får du felmeddelande när modulen är trasig och inte när batteriet är slut. Alltså, batterisyra läckt ut och frätt sönder komponenter. Jag fick demontera (man kunde gå in fuskvägen via hjulhuset) 3-4 bilar på skroten innan jag hittade en modul som inte var sönderfrätt.
        Det var helt vanliga NiMH-batterier.
        Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]