Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaka
Hej!
Det är det väl det gamla vanlig: sönderfrätt kretskort i sirenen!
Om du tar bort sirenen som sitter under höger framskärm och sågar upp plasten mellan det svarta och det grå så kommer du att upptäcka att batterisyra från 7,2V NiMH batteriet har runnit ner på kretskortet och korroderat detta.
Detta är ett mycket vanligt fel på sirenerna.
Behöver du ett fungerande signalkretskort så har jag ett liggande.
Lånar tråden lite ...
Har samma prolem på min V70 -05, trasig siren som sågats isär och även i detta fall hade batterisyran läkt ut och frätt sönder kortet. Begagnad siren beställd och monterad men meddelandet i informationsfältet blev kvar. Normal funktion på larmet dock. Begav mig då till verkstaden då upprepade låsningar/upplåsningar inte fick meddelandet att försvinna. Väl där fick jag veta att bilen larmar på "kommunikationsproblem larmsiren". Förbannad kontaktar jag skroten och dom återbetalar pengarna för sirenen. Sågar nu isär denna siren också (fick behålla den) och till min förvåning är kortet helt och fräscht, ingen batterisyra denna gång :) Tar bort batteriet och konstaterar att detta är slut, nära 0 i spänning. Återmonterar provisoriskt utan batteri med full funktion på larmet men meddelandet blir kvar trots upprepade lås/upplåsningar (3-5 ggr) enligt vad jag läst här i forumet.
Frågan är nu, hur går jag vidare ... Värt att chansa på att sätta dit ett nytt batteri eller gå på en helt ny siren? Bör felmeddelandet i displayen försvinna när jag testar helt utan batteri eller krävs att man tar bort felkoden med en volvo-specifik felkodsläsare? Någon i närheten av Luleå som har en sådan?
I vissa fall har det behövts med radering av felkod, utgår ifrån att
du lyft minuskabeln och gjort det på rätt sätt.
Vänta 25-30 minuter. Återanslut batteriet.
Larma på, vänta på klicket när BLL går in, larma av o starta.
Hjälper iland.
Har nu testat att koppla ur batteriet i drygt 1 timme och sedan koppla i, larma på, vänta på klick för att sedan larma av och starta men utan framgång tyvärr. Meddelandet är kvar. Antar att radera felkoden är enda alternativet som återstår? Har tyvärr ingen felkodsläsare som klarar det jobbet ...
Släcka felkod

Du behöver nog en anan läsare, typ iCars[…]

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]