Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
milktrucker skrev:
valln skrev:
milktrucker skrev:du kan ju också gå upp till årsmodell 05 eftersom första årsmodellerna av 2.5T-motorn hade problem med bl a oljeläckage
Att första årmodellerna, som tillverkades år 03-04, av 2.5T har haft problem med bl.a. oljeläkage har jag ytterst svårt att tro!
Vänligen länka till trådar och artiklar där det förekommer.
google is your best friend
Det är ju det jag har gjort och inte hittat något anmärkningsvärt och inte du heller för då kunde du ha länkat problemtrådar/artiklar!
av valln
Tyvärr finns det oftast en anledning till att bilar som är mer än tre år gammal säljs, att några däck är slut, dyr service i antågande, eller många slitagedelar som behöver bytas.
Man skulle försöka hitta en bil som säljs av någon annan anledning ex, skilsmässa, flytt till utlandet, dödsbo.

Annars är xc70 klart dyrare i drift och underhåll än v70. Jag skulle räkna med 10-15000 kronor årligen för oförutsedda utgifter.
av Franke
valln skrev:Annars är xc70 klart dyrare i drift och underhåll än v70. Jag skulle räkna med 10-15000 kronor årligen för oförutsedda utgifter.

Verkligen? Jag trodde att detta var solida vagnar och en relativt underhållsfri bil att äga. Så är det alltså inte?
av llesrof
Äh... vad kostar en vanlig V70 i drift när de än börjar bli till åren? Det enda som skiljer en XC70 från en V70 är fyrhjulsdriften. I övrigt är det ju samma saker. Visst, min bil har kostat schaber de senaste tre åren men det hade en V70 gjort också med samma körsträcka. Nu senast lät jag byta bromsskivor och det gick loss på över 8000:- Innan dess lät jag byta olja i automatlådan samt byta en trasig parkeringssensor och pump till strålkastarspolningen. En affär på 4200:- om jag inte minns fel. Innan dess så var det stora servicen med kamremmsbyte för närmare 10000:- Innan dess, för ett och ett halvt år sedan, byttes alla krängingshämmarstagen plus nått mer för 8000:- Hjullager vänster bak byttes i samband med en service. Jag har inte haft en enda kostnad som vart XC-specifik såvida inte hjullager, krägningshämmarstag, bromsskivor och spolarpumpar är dyrare till en XC70 än en V70.

Det är dock alltid klokt att ha en bunt tusenlappar för oförutsedda utgifter om man vill att sakerna skall fungera. Vissa skiter ju att laga ECC:n, elfönsterhissarna, fyrhjulsdriften och sånt om detta pajar. Andra vill ha en fungerande bil.
Användarvisningsbild
av wissel
Franke skrev:
valln skrev:Annars är xc70 klart dyrare i drift och underhåll än v70. Jag skulle räkna med 10-15000 kronor årligen för oförutsedda utgifter.

Verkligen? Jag trodde att detta var solida vagnar och en relativt underhållsfri bil att äga. Så är det alltså inte?
Håller helt med llesrof här, ingen större skillnad mellan XC o V modellerna. Samma klena framvagnar, spindelleder, bussningar, krängningshämmare mm.
Om du hittar en underhållsfri bil så berätta det direkt för mig, en dröm att stilla bedja om.
Men att Volvobilar skulle vara dyrare än andra bilar i sin klass det tror jag inte på. Precis alla bilar kostar schaber fast på olika sätt.
Fördelen med Volvo är också att många kan reparera dessa då det är Sveriges vanligaste bil, gott om reservdelar såväl nya som begagnade,
Ingen rost att bekymra sig över, avgassystem som håller i 10 år. mm.
:P
av valln
Vad gäller jämförelsen i kostnad mellan v och xc. Skatt, försäkring, drivmedel och däck är nog 1-2000 kronor dyrare per år och för respektive kostnadsslag.
Xc-modellerna har väl alltid turbo och oftast automat. Nu är det aldrig några problem med just turbon men bl.a. bromskivorna blir större. V-modellen går att få med vanlig sugmotor.
Det var en jätteseriös volvomekaniker som menade att xc var klart dyrare än v och han brukar för övrigt ha nästan alla reparationspriser i huvet.
Användarvisningsbild
av Perc
valln skrev:Xc-modellerna har väl alltid turbo och oftast automat. Nu är det aldrig några problem med just turbon men bl.a. bromskivorna blir större. V-modellen går att få med vanlig sugmotor.
Jo, man kan få den med sugmotor men den är inte kul någonstans. En Volvo ska ha turbo oavsett vilket bränsle den går på.
av llesrof
valln skrev:Vad gäller jämförelsen i kostnad mellan v och xc. Skatt, försäkring, drivmedel och däck är nog 1-2000 kronor dyrare per år och för respektive kostnadsslag.
Xc-modellerna har väl alltid turbo och oftast automat. Nu är det aldrig några problem med just turbon men bl.a. bromskivorna blir större. V-modellen går att få med vanlig sugmotor.
Det var en jätteseriös volvomekaniker som menade att xc var klart dyrare än v och han brukar för övrigt ha nästan alla reparationspriser i huvet.
Jo, om man jämför äpplen med hallon så blir det ju så. Men jag tycker att det haltar att jämföra en snikutrustad V70 med välutrustad XC70. Jag har en XC70 2,5T automat Summum. Jämför den med en V70 2,5T automat Summum, inte en naken V70 2,5. Då kan vi lika gärna jämföra den mot en Toyota Aygo.
av valln
Skillnaden i driftpris mellan v70 awd och xc70 med likadan konfiguration blir nog inom felmarginalen. Med min ursprungliga jämförelse menade jag jämförelsen v70 2.5T (ej awd) med xc70. Tyvärr skrev jag inte det och det ber jag om ursäkt för.
av llesrof
valln skrev:Skillnaden i driftpris mellan v70 awd och xc70 med likadan konfiguration blir nog inom felmarginalen. Med min ursprungliga jämförelse menade jag jämförelsen v70 2.5T (ej awd) med xc70. Tyvärr skrev jag inte det och det ber jag om ursäkt för.
Inget att be om ursäkt för. Upp med hakan :D Det är ju skitsvårt att diskutera på ett forum när man bara har text att tillgå :D

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]