Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På min bil är felet kvar.... Dyker upp titt som tätt.

Batteri och generator är kollade och verkar fungera som de ska.

Har bytt CPUn men det hjälpte inte. Felet kom tillbaka.

En batterianslutning byttes, något som skulle ha bytts på garanti på de första årsmodellerna men som inte var gjort på min. Det hjälpte inte, felet kom tillbaka.

Var till Göteborg i veckan och felet dök upp både på dit- och tillbakaresan. Verkar nästan som om det händer efter att bilen gått ca 20 mil. Första gången felet dök upp var i början på semestern, och numera har jag inte lika långa resor till jobbet längre så det kanske kan stämma med när felen dök upp tidigare. Har ingen koll på det.

Är det något som mäter och eller/ändras i bilen efter att den gått säg 20 mil?

Bara en tanke från min sida.... Gamla bilar som man kan fixa med en skiftnyckel, skruvmejsel och slägga kan jag med, men det här övergår mitt förstånd.

Jag gör absolut ingenting annat än att hålla i ratten och gasar så kommer felet. Ingen knapptryckning eller inbromsning. Farthållare på eller av spelar ingen roll.

Ska kanske nämna att det oftast räcker med att bilen står ett par timmar så fungerar allt som det ska. Den kan fungera i dagar eller veckor innan det dyker upp igen.
Jag hade ett liknande fel på min S60 D5 -02 för ett par år sen. Det var besvärligt att hitta eftersom bilen stannade högst sporadisk. Det var bara att vrida av nyckeln och sen göra ett nytt startförsök så startade den igen. Felet var i ett kontaktstycke där det var dålig kontakt i kabelanslutningarna. Kablarna flyttades till ett ledigt stiftuttag och sedan dess har detta aldrig upprepats. Det var Nordisk Bil i Skellefteå som slutligen hittade felet.
Ville bara skriva att det visade sig att det nog var batteriet som var felaktigt i min bil, därför väcker jag liv i denna tråd igen.

Skiftade batteri mellan V70:n och min gamla Renault 5:a bara för att testa, och problemet är som bortblåst! Har gått i över ett år nu utan problem.

R5an tuffar och går med batteriet från V70:n, startade utan motorvärmare i -26 i vintras, så det kan inte vara några stora fel på det, men någonting var det.
Kruiser skrev:Ville bara skriva att det visade sig att det nog var batteriet som var felaktigt i min bil, därför väcker jag liv i denna tråd igen.

Skiftade batteri mellan V70:n och min gamla Renault 5:a bara för att testa, och problemet är som bortblåst! Har gått i över ett år nu utan problem.

R5an tuffar och går med batteriet från V70:n, startade utan motorvärmare i -26 i vintras, så det kan inte vara några stora fel på det, men någonting var det.

Jag har kollat igenom tråden, o du är inte trådskaparen. du har heller inte beskrivit din symtom.
jag kan inte se hur ett batter i ska kuna göra att systemet gör en Busoff, vilket trådskaparens system gör (de olika saker trådskaparen förklarar på sin bil är en tydlig busoff)
Nej, jag är inte trådskaparen, men om du kollar igenom tråden ännu en gång så tycker jag att jag försökt beskriva mina problem?

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =a#p213339

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p224890

Ville bara nämna vad som var lösningen på mitt problem, vad jag förstår hade jag i princip samma symtom som trådskaparen?

Kanske kan hjälpa någon som får samma problem i framtiden. Ber om ursäkt om jag trampade någon på tårna.

EDIT Hade ju inte beskrivit symtomen. :oops: Men de var exakt likadan som trådskaparens, vilket jag skrev i mitt första inlägg.
för mig som felsöker på dessa bilar dagligen så är det inte samma sak att säga at man har exakt samma syntom, som at beskriva syntomen själv, hur man själv upplevt den. (väldigt vanligt att folk säger att man har "samma" fel som sist m.m. men när man interjuvar dom så skiljer vissa saker, vilket kan var mycket avgörande för att hitta ett intermitent fel)

En busoff är något bara CEM kan göra, CEM gör detta när "han" käner av att något är fel på CAN nätet, som kan skada nätet & stänger då av all komunikation i nätet. Tyver vet inte de andra enheterna at CEM gör detta & det blir en mängd felkoder i alla enheter, vilket knappast är tillhjälp får den som ska hitta felet.
Det är sällan man i dessa fall har fel på kablaget. Ofta är det intärnt i en av styrenheterna.
I vilken ordning saker stängs av kan ibland hjälpa i felsökningen, lika så vliken sak i DIM som lägger av först m.m.

Ett dåligt batteri ger oftast bara startproblem, men vist kan man få andra konstiga saker om batteriet kortsluter en sel, delvis elelr ibland. men då generatorn är den som levererar ström så är det sällan man går under 12v i systemet. men om man går under 11v & systemet bärjar få svårt att sända 1:or 8man sänder ju 1:or & 0:or i ledningen. då borde man bara få komunikationsproblem. CEM stänger inte av CAN nätet i en sån sitrruation. Om vi åt andra håller, ger spikar i systemet som eventuellt skulle kunna uppstår vid betteriproblem, eller om batteriet inte är korekt anslutet. Då kan en spik skada systemet, men det är en lång väg för en spik att vandra innan den når can nätet, men väl i can nätet så kan en spik få CEM at stänga av näten (me n jag ser inte hur spiken ska nå dit utan att slå sönder en styrenhet)

jag tror inte ditt batteri är felorsaken. Men jag tvivlar inte på att din bil nu int visar symtomen, vilket kan bero på batteribytet (du ka ha rört nåt av misstag, eller liknande)
CarMan skrev:men vist kan man få andra konstiga saker om batteriet kortsluter en sel, delvis elelr ibland.
Detta verkar ganska vanligt på 6-8 år gamla Volvos som inte bytt batteri. En cell kortsluter och ställer till en hel del oreda, med massor av temporära elfel.
Bensinpriser v2

Lär bli värre.. :bored: (MeidasTouch) […]

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]