Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:Geartroniclådorna jag haft växlar ned vid kickdown även i manuellt läge.
Min bil (2.5T 04) gjorde inte det. Jag är bergsäker för jag fick avbryta två omkörningar pga det. :x
Min växlar både upp och ned i geartronic läge, men bara när man åker för långsamt/lågt varv eller högt varv och "för fort".

Även kickdown fungerar om man ligger på 5an manuellt.

Jag har givetvis senaste mjukvaran i min bil, det lär ju vara det som avgör skillnaden på upplevelserna i tråden.
Perc skrev:
Lövet skrev:Geartroniclådorna jag haft växlar ned vid kickdown även i manuellt läge.
Min bil (2.5T 04) gjorde inte det. Jag är bergsäker för jag fick avbryta två omkörningar pga det. :x
Intressant, jag undrar vilka lådor det är som egentligen spärrar kick-down vid manuell växel.

Jag tycker verkligen det finns en poäng med det även om man får vara vaksam.
Jag hade den femstegade och det var knappast nyaste mjukvaran i den. Jag besökte aldrig någon volvoverkstad så länge jag hade den.

För övrigt, när vi nu snackar automater. Om växlingen tvåan->trean är slarvig och slirig så är det det så kallade B4-locket som behöver bytas, en enkel operation enligt dom som gjort det. Man gör det genom hjulhuset. Tydligen nån fjäder som lossnar där inne.

Min gjorde det när det var riktigt svinkallt men jag gjorde aldrig nåt åt saken.
då kommer jag och är tvärsöver. tycker bara sliromatic är irriterande, ska man iväg från stillastående så tar det 1 sekund innan det händer något alls, växlar i tid och otid när man kör i d, jag brukar köra manuellt när jag kör pappas xc70 d5 08 sliromat, behövs inte växlas ner för en omkörning, finns nog vrid för att göra det på 6:an. hans förra bil var en v70xc 02 manuell och den hade gått 26-27 tusen när han sålde den nu i vintras utan problem med vare sig koppling eller visko fast vi dragit tungt och han slirat massor på kopplingen vid släpbackning, var ofta det luktade bränt från kopplingen
osla skrev:då kommer jag och är tvärsöver. tycker bara sliromatic är irriterande, ska man iväg från stillastående så tar det 1 sekund innan det händer något alls
Nog tar det säkert en sekund innan du har lyft kopplingen, hittat dragläget och börjat få rull på bilen. Skillnaden är väl att du är van och tajmar in det utan att tänka på det. Samma som vi andra gör när vi kör våra sliromatic. Även jag, som inte har nåt slir i min omatic. ;)
Perc skrev:
osla skrev:då kommer jag och är tvärsöver. tycker bara sliromatic är irriterande, ska man iväg från stillastående så tar det 1 sekund innan det händer något alls
Nog tar det säkert en sekund innan du har lyft kopplingen, hittat dragläget och börjat få rull på bilen. Skillnaden är väl att du är van och tajmar in det utan att tänka på det. Samma som vi andra gör när vi kör våra sliromatic. Även jag, som inte har nåt slir i min omatic. ;)
Måste faktiskt påstå att lamellförsedda automatlådor är störtsköna att köra. De ger en distinkt och sportig körkänsla. Momentaomvandlar-lådor känns svampiga i jämförelse.
milktrucker skrev:Måste faktiskt påstå att lamellförsedda automatlådor är störtsköna att köra. De ger en distinkt och sportig körkänsla. Momentaomvandlar-lådor känns svampiga i jämförelse.
Jag saknar min gamla sliromatic varje gång jag ska rulla igång i ett trafikljus. Men då man väl har rull på bilen är det skönt utan slir.
Alla moderna växellådor växlar med lamellkopplingar och har ingen som helst inblandning av momentomvandlare i växlingen dock ;)
Ju äldre de är desto jävligare var de med att maskera växlingsproblem genom att öppna convertern en kort stund under växlingen. Den 5-växlade automaten sägs ha bandbromsar vilket kan vara knepigare att kontrollera så den är säkert värre på det än den 6-växlade t.ex.
En modern låda som ZF 8-växlade, 9,växlade, Aisin 8-växlade, Lexus/Toyotas 6-växlade för rakställda(utmärkt låda f.ö.) m.fl. känner du egentligen inte skillnad på dubbelkoppling och konventionell aut. Det är två lamellkopplingar som ska styras i båda fallen.
av rid54
Är det inte en drastisk skillnad mellan dubbelkopplingslådor (som iofs är "automater") och planetlådor? De erfarenheter jag har av köra d-kopplingslåda är avskyvärda, medan vanliga planetlådor som har en momentomvandlare är betydligt trevligare (inga krav på sportigt gensvar eller sådant, bara vanlig tråkkörning med eller utan slåp). "Slirande" i en planetlåda är oftast en missuppfattning av momentomvandlarens arbetssätt (eller så är lådan kass!); en d-kopplingslåda är ju försedd med vanlig(a) lamellkoppling(ar) som SKA slira vid start o växling. Personligen tycker jag en väl arbetande planetlåda med momentomvandlare och lock-up är oslagbar. De håller dessutom oftast väldigt länge, om man sköter dem.
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]