Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EvilEd
#63054
henka35 skrev:Nja, kanske lite. Men i stort sett samma ljusbild osm förr men mycket starkare närmast bilen.
Vilken sats köpte du? Jag har Basic HID

/Henrik
Om jag lyser mot en vägg så ser jag att ljusbilden är lite "grötigare"
än innan men på vägen kan jag inte säga att det ser annorlunda ut,
förutom att det lyser mycket starkare :)

Jag köpte deras Kaixen HID sats (dom säljer inte det längre) och dom har
fungerat mycket bra.

Funderar på att byta ut lamporna till 4300k, 6000k som jag har nu har
ett litet litet blåstick som jag inte riktigt gillar (men det ser "ballt" ut ;))

/ed
Användarvisningsbild
av henka35
#63056
Kan hålla med att 6000K är nog inte det bästa valet om man vill ha bra ljus. Man ska nog köpa 4300K om det inte är stylingeffekten som eftersöks.
Annars är jag mycket nöjd med satsen.

/Henrik
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#63064
EvilEd skrev:
henka35 skrev:Nja, kanske lite. Men i stort sett samma ljusbild osm förr men mycket starkare närmast bilen.
Vilken sats köpte du? Jag har Basic HID

/Henrik
Om jag lyser mot en vägg så ser jag att ljusbilden är lite "grötigare"
än innan men på vägen kan jag inte säga att det ser annorlunda ut,
förutom att det lyser mycket starkare :)



/ed
Jag har märkt att folk börjar klämma i Xenon både här och där och ofta bländar det utav bara helvete p.g.a flera anledningar.

-reflektorer och glas som inte är anpassade och tillräckligt avkärmade

-Piratsocklar (H4,H7,H3, etc) som placerar ljusbågen fel

-Ingen nivåreglering

-Xenon i dimljus + halvljus bländar ju också satan. (Har aldrig blivit störd på dimljus i hela mitt lix men nu när folk pular i exeon där så är det fan plågsamt.)

Snart på man ta fram sina Bosch Rally 225 Big Knick :evil: och trycka i de nya 50watts xenonen H3orna och koppla till helljuset så man kan bränna in näthinnan i hjärnan på alla dessa hobbyxenonare som åker kring och tokbländar övriga :twisted: .
Användarvisningsbild
av hemglass
#63156
VolvoB20 skrev: Snart på man ta fram sina Bosch Rally 225 Big Knick :evil: och trycka i de nya 50watts xenonen H3orna och koppla till helljuset så man kan bränna in näthinnan i hjärnan på alla dessa hobbyxenonare som åker kring och tokbländar övriga :twisted: .
:-DD :-DD :-DD :-DD :-DD :-DD :-DD :-DD :-DD :-DD :-DD :-DD :-DD :-DD :-DD :-DD :-DD :-DD :-DD :-DD
Användarvisningsbild
av Whisky
#63160
VolvoB20...

Det var banne mig det mest klarsynta och roliga inlägg jag läst på länge! :-)-) :-DD
Användarvisningsbild
av greeeken
#63317
VolvoB20 skrev:
EvilEd skrev:
henka35 skrev:Nja, kanske lite. Men i stort sett samma ljusbild osm förr men mycket starkare närmast bilen.
Vilken sats köpte du? Jag har Basic HID

/Henrik
Om jag lyser mot en vägg så ser jag att ljusbilden är lite "grötigare"
än innan men på vägen kan jag inte säga att det ser annorlunda ut,
förutom att det lyser mycket starkare :)



/ed
Jag har märkt att folk börjar klämma i Xenon både här och där och ofta bländar det utav bara helvete p.g.a flera anledningar.

-reflektorer och glas som inte är anpassade och tillräckligt avkärmade

-Piratsocklar (H4,H7,H3, etc) som placerar ljusbågen fel

-Ingen nivåreglering

-Xenon i dimljus + halvljus bländar ju också satan. (Har aldrig blivit störd på dimljus i hela mitt lix men nu när folk pular i exeon där så är det fan plågsamt.)

Snart på man ta fram sina Bosch Rally 225 Big Knick :evil: och trycka i de nya 50watts xenonen H3orna och koppla till helljuset så man kan bränna in näthinnan i hjärnan på alla dessa hobbyxenonare som åker kring och tokbländar övriga :twisted: .
Då kan du väll ta o ställa in så att ljusbilden blir bra.Hur svårt är det
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#63345
greeeken skrev:
VolvoB20 skrev:
EvilEd skrev: Om jag lyser mot en vägg så ser jag att ljusbilden är lite "grötigare"
än innan men på vägen kan jag inte säga att det ser annorlunda ut,
förutom att det lyser mycket starkare :)



/ed
Jag har märkt att folk börjar klämma i Xenon både här och där och ofta bländar det utav bara helvete p.g.a flera anledningar.

-reflektorer och glas som inte är anpassade och tillräckligt avkärmade

-Piratsocklar (H4,H7,H3, etc) som placerar ljusbågen fel

-Ingen nivåreglering

-Xenon i dimljus + halvljus bländar ju också satan. (Har aldrig blivit störd på dimljus i hela mitt lix men nu när folk pular i exeon där så är det fan plågsamt.)

Snart på man ta fram sina Bosch Rally 225 Big Knick :evil: och trycka i de nya 50watts xenonen H3orna och koppla till helljuset så man kan bränna in näthinnan i hjärnan på alla dessa hobbyxenonare som åker kring och tokbländar övriga :twisted: .
Då kan du väll ta o ställa in så att ljusbilden blir bra.Hur svårt är det
Skitsvårt av många anledningar.

-reflektorer och glas som inte är anpassade och tillräckligt avkärmade
Här hjälper ingen iställning i världen för det blir för mycket ströljus som bländar.

-Piratsocklar (H4,H7,H3, etc) som placerar ljusbågen fel
Samma sak här, ljusbågen har inte exkat samma placering, form och utbredning som glödtråden vilket gör att ljusbilden blir kass och bländar.

-Ingen nivåreglering
Utan denna får du ju sitta och ratta på ljkusviddsreglaget hela tiden och det gör ju 90% av förarna ALDRIG.

-Xenon i dimljus + halvljus bländar ju också satan.
En exenonlampa kan ge upp till 3 ggr så mycket ljus som en H3 Halogen, pular du i den i både halv och dimljus och kör med båda på har du 6 ggr så mycket ljus som en vanlig bil. Det bländar satan, särskilt om det är blöt refleterande vägbana tex.

Jag är för Exenon men då ska det användas i anpassade strålkastare med nivåreglering.
av Moody
#63348
VolvoB20 skrev:
Jag är för Exenon men då ska det användas i anpassade strålkastare med nivåreglering.
Antar du menar automatisk, för nivåreglering för halvljuset har ju "alla"

Exenon, är det nån förbättrad variant eller (Enhanced Xenon)?
Användarvisningsbild
av greeeken
#63356
VolvoB20 skrev:
greeeken skrev:
VolvoB20 skrev: Jag har märkt att folk börjar klämma i Xenon både här och där och ofta bländar det utav bara helvete p.g.a flera anledningar.

-reflektorer och glas som inte är anpassade och tillräckligt avkärmade

-Piratsocklar (H4,H7,H3, etc) som placerar ljusbågen fel

-Ingen nivåreglering

-Xenon i dimljus + halvljus bländar ju också satan. (Har aldrig blivit störd på dimljus i hela mitt lix men nu när folk pular i exeon där så är det fan plågsamt.)

Snart på man ta fram sina Bosch Rally 225 Big Knick :evil: och trycka i de nya 50watts xenonen H3orna och koppla till helljuset så man kan bränna in näthinnan i hjärnan på alla dessa hobbyxenonare som åker kring och tokbländar övriga :twisted: .
Då kan du väll ta o ställa in så att ljusbilden blir bra.Hur svårt är det
Skitsvårt av många anledningar.

-reflektorer och glas som inte är anpassade och tillräckligt avkärmade
Här hjälper ingen iställning i världen för det blir för mycket ströljus som bländar.

-Piratsocklar (H4,H7,H3, etc) som placerar ljusbågen fel
Samma sak här, ljusbågen har inte exkat samma placering, form och utbredning som glödtråden vilket gör att ljusbilden blir kass och bländar.

-Ingen nivåreglering
Utan denna får du ju sitta och ratta på ljkusviddsreglaget hela tiden och det gör ju 90% av förarna ALDRIG.

-Xenon i dimljus + halvljus bländar ju också satan.
En exenonlampa kan ge upp till 3 ggr så mycket ljus som en H3 Halogen, pular du i den i både halv och dimljus och kör med båda på har du 6 ggr så mycket ljus som en vanlig bil. Det bländar satan, särskilt om det är blöt refleterande vägbana tex.

Jag är för Exenon men då ska det användas i anpassade strålkastare med nivåreglering.

Kanske det kanske ,men här har Bilia lyckats med min bil
Ingen som blir bländad av mina xenon, Inställningen dom gjort funkar klockrent
av Moody
#63495
greeeken skrev: Kanske det kanske ,men här har Bilia lyckats med min bil
Ingen som blir bländad av mina xenon, Inställningen dom gjort funkar klockrent
Betyder det att det är Bilia som har konverterat dina halvljus från halogen till xenon, eller menar du bara att de har justerat inställningen för dina eftermonterade xenon?
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]