Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rikrd
Andis skrev:
rikrd skrev:Härligt. Det finns ju ändå hopp om att köra relativt bränslesnålt ändå. ;)
Ja precis :D
tycker själv inte att förbrukningen drar iväg så dramatiskt mycket mer om man håller lite hårade tempo heller. över 1,2-1,3 har jag själv aldrig hamnat även i lite hård körning. låg en gång eller snare en vän gjorde och jag åkte med i ca 150-160 med många omkörningar i ca tio mil då snittade den 1,1 l/mil. Själv kör jag oftast väldigt lugnt dock inte så att folk stör sig brukar hålla lite över typ 80 på 70 väg 80 km/h är den absolut snålaste farten på min Xc och lägsta farten den går på 5 växeln, även om 90 km/h inte drar så mycket mer.

Skulle dock vilja ta ner den till Tyskland och testa lite på autobahn vad den går för och vad den drar i riktigt högt tempo. Men alltid när jag varit ner till Tyskland har vi åkt andra bilar.

Här ett kort på polarens diesel 2004 V70 D5 i mycket bra skick full servad på Volvo. Efter han kört från straxt innan Stockholm via Åkersberga ut till Ljusterö. jag körde den sen runt på ön ca 5 mil då steg förbrukningen till 0,48 l/mil enligt datorn i bilen.
Polaren berätta att han sen efter att haft lite högre tempo hem till Tumba kommit upp i 0,53 l/mil på färddatorn.

Skulle vara kul att se vad man kan få ner en Xc70 D5 till.
Hehe. Intressant. Du verkar gilla det här med att hålla koll på förbrukning ;)
av Andis
joakim__ skrev:Man ska inte lita så mycke på färddatorn
Kolla vid tanking i stället jag skulle tippa på att verkligt är ca 0.65-0.7 ju mer slitna spridare ju mer fel på färddatorn
Ja har läst här på forumet att dieslarna ska stämma dåligt. Får testa det med polarens någon gång. Han bubbla igår om 40 mil på 1/4 tank enligt mätaren. När man hör sånt blir diesel lite mer intressant.

Min bensinare har jag kollat noga och den stämmer exakt. Lite lite diff kan det bli beroende på hur pumpen slår av vid tankning men i långa loppet blir den diffen mycket liten. Säkrast blir det om man tankar på exakt samma pump med bilen i exakt samma position varje gång.

Svärdottern har min gamla bil, en V50 T5-08, […]

Strålkastarspolare och polvändning

Bifogar ett schema för högtrycksspolning[…]

Volvo xc70 2011

Dock är batteriet nytt sen 4 veckor tillbaka […]

Carplay Trådlös adapter

Har precis själv beställt en Carlinkit m[…]