Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Chris00 skrev:upp?
? vad menar du nu ?
God Jul förresten.
Användarvisningsbild
av wissel
beamer13 skrev:Ja, har fått tag i dator med tillhörande OBD och programvara nu så att jag kan koppla upp mig mot bilen själv i lugn och ro. Har ett fel i mitt CAN-nät som jag misstänker är anledningen till felet..har svårt att tänka mig att även den nya styrenheten jag monterade är felande.
Det enda OBD du kan använda med resultat är VIDA o Dice och PPC. Du skriver att du skaffat ett OBD program ?
Ge återkoppling på vad du gör och med vilka åtgärder så finns det massor av människor som vill hjälpa till.
Vad har hänt sedan senast du var på forumet ?
Många bryr sig inte om att tala om när dom fått hjälp, då "glömmer" dom att berätta......
Så att bara beskriva " UPP" är lite tunt om man säger så.
God Jul till er alla.
Användarvisningsbild
av Chris00
wissel skrev:
beamer13 skrev:Ja, har fått tag i dator med tillhörande OBD och programvara nu så att jag kan koppla upp mig mot bilen själv i lugn och ro. Har ett fel i mitt CAN-nät som jag misstänker är anledningen till felet..har svårt att tänka mig att även den nya styrenheten jag monterade är felande.
Det enda OBD du kan använda med resultat är VIDA o Dice och PPC. Du skriver att du skaffat ett OBD program ?
Ge återkoppling på vad du gör och med vilka åtgärder så finns det massor av människor som vill hjälpa till.
Vad har hänt sedan senast du var på forumet ?
Många bryr sig inte om att tala om när dom fått hjälp, då "glömmer" dom att berätta......
Så att bara beskriva " UPP" är lite tunt om man säger så.
God Jul till er alla.
Har inte hänt så mycket sen i sommras, misstänker fortfarande felande styrenhet.
Har inte haft tiden eller pengarna för vidare undersökning.
Tänkte göra ett ryck nu och se om det går att fixa för en inte allt för saltig peng.
Priset går ju upp ganska mycket vid säljning om bilen har fungerande fyrhjulsdrift :).
Ska se om någon i jönköpings-området har vida/dice och kan göra lite utförligare utläsningar.

//Christoffer
av beamer13
Körde Vida på min bil och hittade att det var fel i höghastighetsnätet. Har inte kört bilen på ett tag då det mest är frugan som åker Volvon. Hade dock den till jobbet i förrgår och då funkade fyrhjulsdriften lustigt nog hela morgonen, på eftermiddagen var jag utan igen. Börjar misstänka pumpen nu eftersom jag bytt styrenheten och kollat så jag har signal och ström dit.
av beamer13
Tillägger att man med Vida inte kommer åt att få kontakt med styrenheten på -02:orna vad jag förstått. När man kopplar upp sig mot bilens interface så visas styrenheten vit vilket normalt betyder att man inte har kontakt. Vid fel så visas komponenterna röda. Tror därför att Volvo gjorde bort sig i mitt fall då man förutsatte att min enhet var trasig eftersom den var vit. Just den här årsmodellen och haldexversionen är lite speciell minst sagt...man kan mäta i kontakten till enheten för att se att man har rätt värden och spänning. Kommer tyvärr inte ihåg siffrorna men det finns nog att söka på nätet. Ett tips är som sagt att kolla så oljepumpen går, det kan lika gärna vara felkällan.

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]