- ons 04 jun 2014, 07:11
Finns ingen anledning att välja bort 2.5T eller T5 eftersom allt bygger på samma grund, ekonomi då möjligen som orsak. Det är ju inte helt unika motorer som utvecklas från scratch varje gång.
milktrucker skrev:2.5T är inte så problemfri som du vill ha den till. Oljeläckage och problem med magnetventil osv.2.5T och 2.4T har samma svaghet för magnetventil (och samma konstruktion/märke på ventil). Oljeläckage mellan låda och motor har ju skett sedan urminnes tider. Har själv bytt magnetventil på 2st 2.4T bilar, inte än på min 2.5T men den är nyare så det är en troligare orsak till det. Gasspjäll har jag haft tur och fått "rätt" modell på så det har aldrig krånglat för mig.
03 var första året för en helt ny motor och problemen är ju redan nämnda. De är självklart åtgärdade under senare årsmodeller, så köp inte en 2.5T före modellår 2005.
Annars finns beskedliga 2.4T som är beprövad och förbättrad sedan 1991. Spjället är i det enda som krånglat på dom, jag har inte bytt spjäll, bara rengjort det.
Finns ingen anledning att välja bort 2.5T eller T5 eftersom allt bygger på samma grund, ekonomi då möjligen som orsak. Det är ju inte helt unika motorer som utvecklas från scratch varje gång.

- By Hentiki