Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HiTek
S6024t skrev:ska passa på S/V70 -99/00 åxxå...97/98 har en stor mutter istället för en skruv.
Gött! Kan kolla om det är samma moment för S70/V70.

@sthlm - när du har monterat skruven för båda sidorna och har geartronic så fick jag alltid fram klonket när man låg i ca. 30km/h och växlade själv från 3:an till 2:an. När jag gör det nu är det helt knäpptyst 8) :D
Användarvisningsbild
av sthlm
HiTek skrev:
S6024t skrev:ska passa på S/V70 -99/00 åxxå...97/98 har en stor mutter istället för en skruv.
Gött! Kan kolla om det är samma moment för S70/V70.

@sthlm - när du har monterat skruven för båda sidorna och har geartronic så fick jag alltid fram klonket när man låg i ca. 30km/h och växlade själv från 3:an till 2:an. När jag gör det nu är det helt knäpptyst 8) :D
Skruv #2 med kona monterad idag.
Tog väl hela 5 minuter med batteridrivna mutterpickan (älskar den).

[X] Inget klonk
[X] Mindre vägljud (vad beror detta på?)
[X] Mindre vibrationer i framvagnen

Nu börjar jag gilla min "skrotis" igen ;-//
av mollan
HiTek skrev:
Volvouser skrev:Där jag hittar infon til XC90 är det omvänt - alltså:

Skruv drivaxel - hjulnav, främre Steg 1: 35 Nm Steg 2: 90°
Skruv drivaxel - hjulnav, utförande med gummikona 50 Nm
Precis, det var den infon jag menade tidigare från VIDA :)
Jag har samma problem som trådskaparen och väcker tråden lite igen.

Jag har en 2.5T Aut -04 , vet någon om bulten passar till min bil ?

Skall den med gummikona inte vinkeldras (Steg 2: 90°) ??? utan endast momentdras med 50 Nm
av HiTek
mollan skrev:
HiTek skrev:

Skall den med gummikona inte vinkeldras (Steg 2: 90°) ??? utan endast momentdras med 50 Nm
Nej, den med kona vinkeldras inte utan bara dra med 50nm.
Har svårt att se att den inte skulle passa. Men 100% vet jag inte.
Användarvisningsbild
av sthlm
mollan skrev:
HiTek skrev:

Vad jag förstår så är det dessa små konade rackare du skall använda även till din bil och dras med 50Nm.
Risken är att dom på Volvo säger att dessa inte passar eftersom deras system inte kopplar dessa till andra modeller än XC90.
Men i Haninge så kallade dom faktiskt in en bilmeck för att dubbekolla som sa att det var helt rätt till min bil. :-)-)
av Emil889
Hur noga är det med just 50nm?

Hade ingen momentnyckel tillgänglig just då så jag drog åt dom "på känsla".
Kan tänka mig att det blev en del hårdare än 50 men frågan är om det påverkar något negativt?

Risken ligger väl i att dra sönder gängorna men så hårt drog jag aldrig.

Tankar om det? Får lite känsla att jag inte bör laga något som inte är trasigt :) Fungerar hur bra som helst och klonket är helt borta så det gjorde en enorm skillnad. Lossa och dra fast igen är ingen stor grej å andra sidan..
Användarvisningsbild
av Dede
Kan väl säga att jag sett mer än en volvoskruvare på auktoriserad verkstad som dels återanvänder skruven och dels drar den med mutterpicka.
Frågade "min" meckare lite snabbt om det här med att dra med moment men det hade de inte tid med. Det räcker med känsla (d.v.s. maxläge på mutterpickan).
av mollan
Emil889 skrev:Hur noga är det med just 50nm?

Hade ingen momentnyckel tillgänglig just då så jag drog åt dom "på känsla".
Kan tänka mig att det blev en del hårdare än 50 men frågan är om det påverkar något negativt?

Risken ligger väl i att dra sönder gängorna men så hårt drog jag aldrig.

Tankar om det? Får lite känsla att jag inte bör laga något som inte är trasigt :) Fungerar hur bra som helst och klonket är helt borta så det gjorde en enorm skillnad. Lossa och dra fast igen är ingen stor grej å andra sidan..
Jag bytte mina i fredags och drog då med moment 50nm men min känsla var att det var väldigt lite moment. mitt typ klickande minskade men försvann inte helt ?:-/
Vad tror ni, vågar jag mig på att dra åt ytterligare och nu med ren muskelkraft/känsla ?
Vad kan gå fel ?
Varför skall man bara dra med 50 nm ?
av Volvouser
mollan skrev:
Emil889 skrev:...Varför skall man bara dra med 50 nm ?
Noggrannhet är ju såklart något som var och en får bestämma hur mycket man lägger i det, men just i detta tillfället när vi pratar om bultförband finns det vissa fysiska regler.

Tänk på det som en fjäder - som håller ihop något.
Ta t.ex en kulspetspenna, skruva isär den, och dom innehåller ofta en liten fjäder som får den till att poppa tillbaka igen.
Dra lite försiktigt i fjädern, och släpp, och den vill gå tillbaka till sin ursprungsform igen.
Dra lite mer nästa gång, så kan fjädern inte gå tillbaka till sin urpsrungsform igen och "fjädereffekten" är mer eller mindre förstörd och fjädern är mycket längre än innan :idea:
Drar du ännu mer så går fjädern av... :!:

Typiskt scenario: Hur fan kunde hjulbultarna lossna - jag använde ju mutterdragaren på full rulle/en meter förlängare/hoppa på nyckeln - du kan själv fortsätta...
Man förstör alltså fjädereffekten i förbandet om man drar för hårt.
Många bultar dras precis till gränsen när dom är helt nya (bl.a för att spara pengar på tunnare bultar) - och därför rekommenderas nya bultar i dessa tillfällen, då bulten redan är deformerad/skadad efter första monteringen och skall inte återanvändas.

Vinkeldragning kan t.ex användas när bultförbandet går trögt - då stämmer inte en momentnyckel,, men man har beräknat hur mycket förbandet tåler att förspännas innan fjädereffekten avtar/försvinner/förbandet går sönder.

Detta är såklart mycket förenklat och förklarat på ett snabbt sätt - men jag hoppas du ändå förstår lite av det - annars fråga på så skall jag försöka svara.

Finns ingen lös slangstump och hittar bara tv[…]

Som titel beskriver låg på en skogsv[…]

blir man 3 eller 4 så rekommenderar jag V90/[…]

Ser nästan ut som att automatxhoken har k&aum[…]