- ons 12 mar 2014, 23:13
körbarhet o körbarhet....det beror väl på vad man efterfrågar.
en turbomotor(diesel eller ltt) är väl nästan på ett måste om man ska dra husvagn(1400 kg eller mer) och slippa krypa som lastbilarna i backarna.
140 hk räcker faktiskt till de flesta människor(45+) som kör från punkt A till punkt B på ett laglydigt sätt. Kanske mestadels lugn landsvägskörning och åka o handa 1 gång i veckan.
men vid omkörningar önskas så klart mer kraft och omköringar(med liten marginal) görs till stor del av unga gossar, så för deras del är turbo=körbarhet.
o andra sidan vet jag en pensionärskvinna som kör audi med V8 och inte förstår viket muskelpaket hon kör.
140 hk 225 Nm
170 hk 230 Nm
jag måste säga att jag är nöjd med 170 hk-motorn, den räcker till för att köra V70 smidigt. Jag växlar upp redan vid 2000 rpm, men den passar inte särskilt bra för husvagnsdragning för då får man växla i uppförsbackarna.
D5:an sticker iväg som ett skott, men jag har ingen nytta av att skickas iväg med stor kraft, lägger mig alltid i 80 och kör lugnt och bekvämt=ekonomiskt.
Så för min del är inte D5 mer körbar än 2.4 170 hk.
Men jag är kanske bortskämd på personbilssidan då jag är van vid att få sacka ner i alla uppförsbackar när man jobbar.
för min del känns till och med D5 som en för stor motor, till och med till en tung XC70. Men så kör jag nästan bara landsväg. Skulle mycket väl kunna tänka mig XC70 med 2.0D eller 1.6D för att få ner förbrukningen, men med 1.6D blir det omöjligt att dra tyngre släp.
Bojkotta Exxon Mobil
De köper olagliga transporter till o från deras fabrik.
De rekommenderar en lågfriktions A5-olja till en motor som kräver högsmörjande A3.
De orsakade en av världens största oljekatastrofer med deras fartyg Exxon Valdez