Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Perc skrev:
v70t4y2000 skrev:Du skall ha det batteri som är specat för bilen.
Skitsnack. Inget som hindrar att man monterar ett större.

Näää jovisst...Sätt in ett 200A och glöm nåt el sen som drar ner till tex 20A kvar så kan man ju hoppas på att SRS CCM osv klarar det vid start.
av rid54
Som sagt, det är tydligen knepigt detta med batterier.... Ett 200Ah batteri urladdat ned till 10% kan nog starta en motor och sedan är det ju inte konstigare än ett mindre batteri med samma laddstatus, det laddas upp efterhand man kör...
v70t4y2000 skrev:
Perc skrev:
v70t4y2000 skrev:Du skall ha det batteri som är specat för bilen.
Skitsnack. Inget som hindrar att man monterar ett större.

Näää jovisst...Sätt in ett 200A och glöm nåt el sen som drar ner till tex 20A kvar så kan man ju hoppas på att SRS CCM osv klarar det vid start.
För tredje gången i den här tråden så är A och Ah två vitt skilda begrepp då man talar bilbatterier.

Jag förstår inte varför "SRS CCM osv" skulle må sämre av att det satt ett urladdat 200Ah batteri där istället för ett 70Ah? Urladdat är urladdat och vi snackar fortsättningsvis om 12V.
Lyssna på rid54, Clonetom och Perc. Ändrar sig lyset med varvtalet på motorn, Vid gaspådrag, så är det nog regulatorn som krånglar. Blinkande lampor kan vara någon form av glapp. som nämnda grabbar skriver. Startar bilen på morgonen utan problem är nog både batteriet och generatorn ok. Batteriets storlek har inte med ditt problem att göra.
Mobbe skrev:Lyssna på rid54, Clonetom och Perc. Ändrar sig lyset med varvtalet på motorn, Vid gaspådrag, så är det nog regulatorn som krånglar. Blinkande lampor kan vara någon form av glapp. som nämnda grabbar skriver. Startar bilen på morgonen utan problem är nog både batteriet och generatorn ok. Batteriets storlek har inte med ditt problem att göra.
tackar så mycket för ett svar jag väntat på som krävt 3 sidor av inlägg
3 sidor tog det inte innan du fick svaret det fick du på sida 1 mycket tidigt
Det är tråkigt när käbbelnissarna kommer igång å ska gå från ämnet för att visa att de minsan vet hur man använder Google att ta reda på saker ;-)
Mobbe skrev:Lyssna på rid54, Clonetom och Perc. Ändrar sig lyset med varvtalet på motorn, Vid gaspådrag, så är det nog regulatorn som krånglar.
Tja, eller så är det batteriet. Det var det för mig på min V70 -98. Men det var bara precis efter man släppte startnyckeln. Övriga spökfel, t.ex att motorn tvärdog efter en sekund då man startat, försvann också.

Sen kan olika lampor i t.ex. instrumentbelysningen vara olika känsliga för svajande spänning också. Jag kommer ihåg en Citroën C5-ägare som höll på att bli galen eftersom elhisspanelens belysning, men bara den, "hickade till" med jämna mellanrum vid körning nattetid. Och den satt på precis rätt ställe i ögonvrån för att irritera.
Lyfter en gammal men ack så aktuell tråd för min del :D

Satt i bilen och lyssnade lite på radio i ca 5 min idag då den orangea triangeln började lysa och lågt batteri syntes i displayen. Vet att mitt batteri är lika gammalt som bilen (13 år) och att det inte mått så bra på senare tiden. Så nu har jag ett litet dilemma - vilken typ av batteri ska jag ha? Vill gärna ha ett med lite klös i då det eventuellt kommer att spelas lite billjud framöver och framförallt - vilka får plats där bak i skuffen?
Tips och idéer mottages gärna

Tack på förhand
Tette
Tette skrev:Lyfter en gammal men ack så aktuell tråd för min del :D

Satt i bilen och lyssnade lite på radio i ca 5 min idag då den orangea triangeln började lysa och lågt batteri syntes i displayen. Vet att mitt batteri är lika gammalt som bilen (13 år) och att det inte mått så bra på senare tiden. Så nu har jag ett litet dilemma - vilken typ av batteri ska jag ha? Vill gärna ha ett med lite klös i då det eventuellt kommer att spelas lite billjud framöver och framförallt - vilka får plats där bak i skuffen?
Tips och idéer mottages gärna

Tack på förhand
Tette
Ett batteri som hållit i 13 år låter osannolikt bra. Inte att undra på att det är tid för byte. Om jag var du skulle jag satsa på det här (som kommer med fyra års garanti):

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000029894/

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]