Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om du står framför bilen och tittar till vänster om toppen så kan du se ett stag som sitter på det rör som längs med motorn,På min bil va det staget av och det fick jag fixat i Vellinge.Ska se om jag kan ta nån bild imorrn och skicka in här.Lycka till
badde83 skrev:
Mobbe skrev:Min gick in i nödmode mitt i en resa på E4, Toktrött och slö. Larm: Motorstyrning service erfordras. Men startade som vanligt och gick bra på tomgång. Men vid gaspådrag tog det en evighet att komma upp i fart. När jag startade eller stannade motorn hördes ett rasselljud framme i motorn. När jag kollade med felkodläsare fick jag felkoder som pekade på gasspjället. Det var kuggarna i gasspjällets mekanik som tokrasat. Nytt gasspjäll och kalibrering av spjället sen dess går den bra.
Min tanke vatt där med men d5 har ingen gasspjäll så det kan ej vara boven.. :(

jonasbengtson skrev:Fick samma problem för cirka 2 veckor sen och körde till verkstad i Vellinge. Där fick jag reda på att det va fel på "blockflöjten"och att det skulle kosta 8500 kr att reparera på Volvo,då man behövde lyfta toppen. Som tur va kunde meckaren fixa detta för 900 kr då han kunde sätta dit en saxsprint i staget som gått sönder. Felet sitter i endan på luftröret som sitter längs med toppen, om man pratar med en riktig bilmeck och inte en bildelsmontör så kan han nog fatta vad jag menar. Min meckare har gjort en d5 innan som har fungerat i 3 år nu. Så lycka till och hoppas du har samma tur som jag hade med att träffa på en riktig bilmeck. mvh Jonas
Vet du vart dem sitter eller om du har eller kan göra nån bild. Det här kom på en dag så det va inte så att det blev värre med tiden. Fick nybegagnad lmm o satte ditt den men ingen skillnad, kopplat ur batteriet nu så får den stå så över natten , blir de ingen skillnad så har tid på lördag då ska fanskapet kopplas upp på datan för 500 kr så hoppas på de bästat nu .
Men bra meck du hittat, händer inte att han bor i skåne eller häromkring?
Jag har en D5 2006. Hur ökar du varvtalet med din bil? Men reservdelen jag köpte heter spjällhus. så jag skrev onekligen fel där.
Det än en bra fråga där spjällhuset sitter vanligt finns inte på min , måste va nån elekronisk gasspjäll? Vet inte.. Det går att gasa upp till 2300-500 rpm men när väl där det är som om motorn kvävs ellerså.och kraften försvinner ochgår upp långsamt till runt 3000 rpm
Jo jag var där igår o kommer endast lmm fel signal, bytte till en annan nybeggagnat men samma fel kod 1300 lmm signal fel och till fläkten åxå kod 6100. Ne känner ingen så, betalade 500 bara för det.

Öppnade lite huven o kollade lite , kopplade ebort en slang som gick till egr tror jag det är o de komm vatten ur den ska de va vatten där? Trodde d va bara avgaser där... ://
Väcker liv i gammal tråd.
Nu är det så att bilen är besiktigad menbsamma fel återstår Bild
Enl bilprovningen så är det dem felen som finns på bilen

P0101 Luftmassamätare/luftmängdmätare - område/prestanda Insugsläcka/blockering, luftmassamätare/luftmängdmätare
P0102 Luftmassamätare/luftmängdmätare - låg insignal Ledningar kortslutna till stomme, luftmassamätare/luftmängdmätare, motorstyrdon

P0108 Grenrörstrycksensor/lufttrycksgivare - hög insignal Ledningar kortslutna till plus, grenrörstrycksensor, lufttrycksgivare, motorstyrdon

P0112 Temperaturgivare för insugsluft - låg insignal Ledningar kortslutna till stomme, temperaturgivare för insugsluft, motorstyrdon

Och 401 men där står ingen text.
P0411 Luftinblåsningssystem - felaktigt flöde upptäckt Luftinblåsningspump, luftinblåsningens ventil, luftinblåsningsslang(ar)

Ska även tillägas av när bilen va på besiktning så var slangarna till motorfästen urkopplade och slangarna från magnetventilen vid luftfiltret igentippade ...
Så nån som kan förklara vart insugslufttemperatur givaren sitter? Och vart sitter laddluftsgivare? Då många sejjer det har fixat deras problem
Volvo V70 I motorlampa

Hej, Sedan några månader tillbaka lyse[…]

Byta stereo v50

Hej. Jag har en v50 flexifuel från 2006. […]

Tänk på att bilarna kommunicerar ö[…]

Lastat lite ved i den, några dagars för[…]