Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Mycket generellt finns ju ett par olika minnestyper i bilens styrdatorer.
ROM - Read Only Memory. Oföränderligt utom vid särskilt anordnad omprogrammering, kanske med chipbyte. Håller "för evigt" även utan ström.

"Keep Alive" (har andra beteckningar också); beror på ständig matning för att behållas. Där lagras bilens inlärda kördata för att hålla tomgång och andra parametrar inom givna gränser. Förändras över tid när bilen är i drift. Kan nollställas vid spänningslöshet, men det är inte ett problem. Bilen får "lära om" vissa saker.

RAM - styrdatorns arbetsminne. Töms när man stänger av.

Eftersom moderna bilar ofta har många styrdatorer, kan många olika saker päverkas av att bilen blir spänningslös, men om det leder till totalt sammanbrott, så har ROM skadats av någon anledning och då krävs insatser av tekniker (återinläsning av programvara). Detta ska normalt inte inträffa.

Spänningslös bil annat än riktigt kortvarigt - Keep Alive kan tappa info. Inte ett stort problem, bilen kalibrerar om sig själv efter en stunds körning. Det kan finnas vissa bilar som kräver särskilda procedurer för att en del saker ska komma igång. Man förutsätter väl att detta står i instruktionsboken. Hur ska ägaren annars kunna byta batteri?
Jo är ju sjukt att detta händer om det nu är hela skiten som är sönder... Finns inget på bilbasen. Det jag har att göra är väl att testa att ha den utan ström över en hel dag när jag är och jobbar och sätter på den igen när jag kommer hem, annars blir det nog att köpa en ny för utan AC vill jag inte köra. Jag som hade tänkt lägga ner en viss summa på nya grejer till bilen så kommer detta. Jävla otur man ska ha, helvete.

Kommer i fortsättningen inte att röra batteriet på denna bil en gång till efter detta.
Tyvärr är det dyrt att vara "hjälpsamma herrn". Då jag körde taxi blev jag inte allt för sällan på vintern framringd till adresser, där någon frusen stackare stod med två startkablar och bad om startström. Men med tanke på vad som kan hända så beklagade jag att jag inte kunde hjälpa till. Man hade ju ingen aning om vad för fel som kunde finnas i den bilen.
Har testat att ha bilen utan batteri hela natten tills nu men den gick inte på ändå... Får väl ta och köpa en ny panel bara(jobbigt). Någon som vet om det finns tyska sidor som säljer ac prylar till volvo bilar?

Finns ju en del nu på bildelsbasen, frågan är bara om man kan stoppa in en som är från s60 2002 eller om man måste ha samma koder osv? Någon som vet?

Vad finns det för nackdelar att sätta in en beggad styrenhet också? Vill ju inte att hela skiten ska brinna upp liksom.
Tjena grabbar har nu tagit ut min panel hos en verkstad men vet inte riktigt hur jag ska leta på skroten. Finns två olika nummer på baksidan, W146 och en liten blå lapp där det står en del nummer. (detta är inte min men är likadan fast med andra nummer) https://system.recopart.se/Bilder/delar ... 57_3_G.jpg https://system.recopart.se/Bilder/delar ... 85_2_G.jpg

Någon som vet om alla dessa nummer måste passa eller om det bara är att koppla in någon som är från 01-02 då jag har en s60-02
Hypnotz skrev:Har varit på en verkstad nu och efter besöket så kom dom fram till att jag måste byta hela ac-panelen... Detta kom dom fram till efter att tittat på säkringarna och alla dom var hela. Kan man vara så säker på sin sak efter bara tittat på säkringarna?

En helt ny ac-panel skulle kosta 7200kr och herre jävlar vad mycket det var. Kanske finns någon tysk hemsida som säljer paneler eller ja någon som är billigare än volvo i Sverige?
Om det vore min bil så skulle jag läsa av den med VIDA igen och be att få Koderna utskrivna så du kan lägga in dom till exempel här på forumet.
ALDRIG i livet jag skulle byta grejer för dessa pengar utan att vara helt bergis.......det finns ju många här på forumet med Vida, be om hjälp med avläsning först.
Men det är svårt att erbjuda hjälp då du inte berättar var i världen du befinner dig i ?!
wissel skrev:
Hypnotz skrev:Har varit på en verkstad nu och efter besöket så kom dom fram till att jag måste byta hela ac-panelen... Detta kom dom fram till efter att tittat på säkringarna och alla dom var hela. Kan man vara så säker på sin sak efter bara tittat på säkringarna?

En helt ny ac-panel skulle kosta 7200kr och herre jävlar vad mycket det var. Kanske finns någon tysk hemsida som säljer paneler eller ja någon som är billigare än volvo i Sverige?
Om det vore min bil så skulle jag läsa av den med VIDA igen och be att få Koderna utskrivna så du kan lägga in dom till exempel här på forumet.
ALDRIG i livet jag skulle byta grejer för dessa pengar utan att vara helt bergis.......det finns ju många här på forumet med Vida, be om hjälp med avläsning först.
Men det är svårt att erbjuda hjälp då du inte berättar var i världen du befinner dig i ?!
Jag bor i södra Stockholm! Jo men dom försökte läsa av koder och annat men dom fick inte kontakt med ac:en så då tog dom beslutet att hela panelen var sönder.
Hypnotz skrev:
wissel skrev:

Jag bor i södra Stockholm! Jo men dom försökte läsa av koder och annat men dom fick inte kontakt med ac:en så då tog dom beslutet att hela panelen var sönder.
Vilka " dom" ?
Volvoverkstad med VIDA ?
Visst kan det vara panelen men men innan byte av den så skulle åtminstone jag vilja vara säker på att det är fel !
Bor du i närheten av mig så PMa....kan hjälpa dig i princip när som helst....= Pannsjo. :-)

Testa att dra ut kabeln från bilen och koppl[…]

Hej, Spärrmekanismen på mitt väns[…]

Jag förstår, fullt rimligt fråga […]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]