Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tuna
Tack andis och alla andra som kommit med konstruktiva svar :)

Jag gjorde en sökning på ämnet hittade en en rad trådar som behandlade oljebyte m.m. men ingen som rörde min specifika växellåda. Sen det som är givet för vissa kanske inte är det för andra exempelvis så kanske det i någon tidigare tråd avhandlat sen annan bilmodell med samma växellåda men för mig som är ny på volvo så är det svårt att veta i vilken modell vissa lådro sitter i osv.

Nu har jag ju fått svar på mina frågor men av ren nyfiken het så kan väl ni SvenB och Ravi länka till en tidigare tråd där man behandlar oljebyte på en xc70 med den automatlådan som jag har och där det framgår klart och tydligt så att även jag som är ny på ämnet borde ha förstått om det ny finns så många trådar i det ämnet.
Även en länk till någon tråd där man diskuterar olika oljor till den växellådan som jag har skulle vara kul att se.

Men som sagt SvenB du försökte väl i alla fall vara hjälpsam vilket jag uppskattar, var Ravis kommentar tillför har jag svårt att förstå, är det så drygt att läsa alla trådar om oljebyte , varför gå in och läsa en till ?
Användarvisningsbild
av Ravi
Tuna det är inget specifikt med din låda! Det är väl samma låda som v70n! Och på dessa låder så bytas oljan på samma sätt!
Oljan som används är Volvos original och ingen annan jävla olja, dessa låder är känsliga och ska ha bara den oljan ! Finns en Annan olja med samma visko som Saab använder den funkar med ! Och oljan ska inte vara svart utan RÖD ! Om så fallet byt olja! Oftare byten rek lådan håller längre då! Med tanke på att Volvo inte har det i deras service papper ! Finns mycket om oljebyte ! Så leta trådar och läs så förstår du ! Om inte så lämna in bilen och betala..

Och vad jag tillför på detta forum är en helt annan sak :-)
av Tuna
ja ,som sagt, kan inget om Volvo och dess beteckningar men man lär så länga man lever, nu vet jag i alla fall att det är samma låda som i V70N ;-//

Jag tror jag fattar , bara volvos olja :)

Tror jag kan klara ett oljebyte och om inte det räcker så har garagegrannen typ 15 år eller mer som mekaniker på Volvo bakom sig så han har nog koll om det krisar :D .

Som sagt alltid kul att fördjupa sig i något nytt även om det leder till att man kanske till en början framstår som helt inkompetent av de som i detta fall exempelvis har bra koll på automatlådor,oljor, Volvo beteckningar och modeller .
av Andis
Har ett förslag till Ravi och SvenB.

Vad tror ni om idén att webb master sanerar sidan från alla dessa trådar och lägga upp en guide i hur man gör så kan vi stänga ämnet en gång för alla.

För jag förstår tråd skaparen att frågan kommer upp igen så mycket fram och tillbaka som det varit om det här med olika idéer hur man gör och inte gör.
Senast redigerad av 1 Andis, redigerad totalt 0 gånger.
av Andis
Tuna skrev:Tack andis och alla andra som kommit med konstruktiva svar :)

Jag gjorde en sökning på ämnet hittade en en rad trådar som behandlade oljebyte m.m. men ingen som rörde min specifika växellåda. Sen det som är givet för vissa kanske inte är det för andra exempelvis så kanske det i någon tidigare tråd avhandlat sen annan bilmodell med samma växellåda men för mig som är ny på volvo så är det svårt att veta i vilken modell vissa lådro sitter i osv.

Nu har jag ju fått svar på mina frågor men av ren nyfiken het så kan väl ni SvenB och Ravi länka till en tidigare tråd där man behandlar oljebyte på en xc70 med den automatlådan som jag har och där det framgår klart och tydligt så att även jag som är ny på ämnet borde ha förstått om det ny finns så många trådar i det ämnet.
Även en länk till någon tråd där man diskuterar olika oljor till den växellådan som jag har skulle vara kul att se.

Men som sagt SvenB du försökte väl i alla fall vara hjälpsam vilket jag uppskattar, var Ravis kommentar tillför har jag svårt att förstå, är det så drygt att läsa alla trådar om oljebyte , varför gå in och läsa en till ?
Kul att du tackar. Värmer att höra.

Förstår dig fullt att du frågar igen.

En del verkar tycka det är roligare att komma med lustigheter än att hjälpa till med konstruktiva svar. Tror vi får leva med det på forum.

Lycka till med bytet.
Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av SvenB
Bra förslag Ravi. Någon moderator skriver in en enkel instruktion, liknande den som Andis skrev, och lägger in under "Tips &Trix". Jag förstår nya medlemmar som inte hittar de gamla trådarna för att de ligger under olika forumsdelar beroende på vilken bil det rör sig om. Jag försökte hjälpa denna TS genom att berätta att det finns trådar i ämnet och länkade till en av dessa. Nu tyckte inte han att det specifikt rörde sig om den modell av bil som han har, och blev inte helt nöjd till att börja med.
Användarvisningsbild
av Fisch
Andis skrev:
Tuna skrev:Hej igen !

Stor tack till alla för svaren :D

Var min första post på forumet och jag måste säga att jag är glatt överraskad över all bra feedback.

Får bli olja från volvo , någon som vet vad den oljan kostar ?

Sen får jag fundera på om man ska lämna in den för olje byte eller ej. Någon som vet ca pris på ett oljebyte med olja på volvo ?

Mvh
Johan
Hej
Kul att du är nöjd med svaren.

Oljan kostar på volvo 4 liter ca 500kr +- någon krona.

Har för mig att ett oljebyte i samband med service går på ca 2500-3000kr.

Men som du ser i videon väldigt enkelt på din modell.

Så köp 3 dunkar spola igenom den med det och låt Volvo sen nolla och uppdatera programvaran på nästa service.

Skriver en snabb minnes lista till dig.
1. Töm och fyll på ca 3,5 liter brukar det bli.
2. Lossa övre slangen. ( finns att köpa slangkoppling som passar om du inte vill fixa en själv)
3. Ha en 4 liters flaska kör ur ca 2 liter eller Max till bubblor kommer. Stäng av.
4. Fyll på i växellådan lika mycket som du spola ur. Fortsätt tills det kommer lika fin olja som du fyller på.
5. Sätt tillbaka slangen. Kolla nivån. Kör den varm kolla nivån igen.
6. Klart.

Är den mycket smutsig när du gör det. Kan det hända att du får spola igen efter ett tag. Kolla Stickan efter 100 mil om den fortfarande är klar röd och fin.

Med vänlig hälsning,
Andis
Var ska man köra oljan ifrån, kylaren eller slangen som går ner till växellådan? Alltså åt vilken oljan cirkulerar.
Användarvisningsbild
av SvenB
Mitt råd är att du tar utloppet från oljekylaren. På så sätt byter du oljan i den också.

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]