Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Jag tycker fortfarande det låter som det är fel på batteriet.
Har du ett dåligt batteri så hjälper det inte om du kommer med startkablar. Bilen kommer dö i alla fall. Testat det på ett antal s60o det har alltid varit samma.
Kolla om batteriet är friskt. Det hjälper ju inte att ladda ett kasst batteri.
Använd batterisyreprovaren som du har/skulle köpa som ”bem” tipsade om.
Låt batteriet vila efter laddning över natten och mät alla cellerna dagen därpå.
Avvikelsen ska vara ringa och nivån på grönt fält (1,28).

Lennart
av Mikeb
Hej Lennart.

Okej, skulle nog ha gjort det iaf. Polaren trodde inte det skulle vara nödvändigt men jag gör det imorgon. Har inte tillgång till batteriet nu ikväll. Men jag testar ASAP imorgon.

Tack så jättemycket för all hjälp jag har fått! Uppskattas oerhört
av rid54
Jo, det är nog bra att kolla batteriet ordentligt. Kolla också generatorns funktion. Då behövs en voltmätare, som kopplas över batteripolerna. Ett laddat batteri i vila bör ligga på 12,5 (ungefär). När motorn går och generatorn laddar, ska spänningen ligga runt 14 V.
Användarvisningsbild
av hollan
när du har kört bilen till den stannar så går du ut och trycker med en liten mejsel på ventilen i fuelralen och då ska de komma en dusch bensin gör det inte detta så är det bränslepump eller relä
surrar pumpen när slår till tändningen?
kan även vara etm för gasbilarna har detta underbara spjäll
men kolla bränsletilförseln först
av Mikeb
Hejsan Hollan

Tyvärr kan jag inte ens få bilen att rulla. Som sagt så dör bilen efter knappt 10 sek efter att man startar den. Har dock inte kollat pumpen. Vart sitter den placerad någonstans?

Men kan det vara bränslepumpen som kan ge felmeddelandet "Låg batterispänning" ?
Kolla batteriet.
Det är batteriet som larmar för att det är för låg batterispänning.
Har du laddat batteriet?
Anntingen är batteriet slut eller så laddar inte generatorn.
Låg batterispänning kan ge felkoder.
Har själv råkat ut för det som bl.a. påverkat ventilationen i bilen och har då fått radera dessa felkoder för att avhjälpa felet.
Läs av om du har fått nya felkoder.

Lennart

"Bråkat" med motståndsrö[…]

I morse var det väldigt kallt och bilen var t[…]

Dieselvärmare problem

Jag skulle gissa att du måste nolla felkoder[…]

Bromsar ligger på

Precis som du sa där, den gamla kolven var ga[…]