Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cedrix
Clonetom skrev: Sen går ju pedalen i golvet skriver du ju fast ibland skriver du att den inte gör det så jag är aningen kluven...............fast det kanske mest beror på febern :wink:
Ja precis, är motorn (servot) av sjunker inte pedalen.
Är motorn igång sjunker pedalen

rid54 skrev:Om huvudcylindern läcker internt så sjunker pedalen vid konstant tryck och bottnar till slut. Om det finns en läcka utåt får man samma symptom, men då syns det ju till slut att det läcker.
Helt enig, och eftersom pedalen inte sjunker tycker jag inte det borde vara huvudbromscylindern.
Något yttre läckage finns inte, nivån är oförändrad.

Besiktade bilen idag och fick godkänt, men dom muttrade att den tog långt ner och att jag måste lufta systemet bättre....
Betyder att jag i alla fall inte fick körförbud, men jag måste ändå få det hela att funka som det ska.
av dieselkenneth
En orsak kan vara att allting i det nya bromsoket går för lätt. Kolven går för långt tillbaka och första tryckningen bara trycker ut belägget mot bromskivan medans andra pumpningen nyper åt ordentligt. Har varit med om detta, dock inte på en Volvo. Kanske lite långsökt men värt att kolla
av rid54
För mycket pedalrörelse beror ju i grund o botten på för mycket rörelseutrymme inom hydraulsystemet. Har man fått in luft är det luften som ger detta rörelseutrymme, men det finns ju andra fenomen som kan ge sådant rörelseutrymme. På en bil med trumbromsar kan det vara backjusteringen, exempelvis; det kan kännas som luft, ungefär. Med skivbromsar ska ju klotsarna inte ha något spel när bromsen är loss, de ska bara släppa skivorna och då finns ingen sorts "glapp" som kan äta upp pedalrörelsen -i normala fall! Jag skulle föreslå en noggrann genomgång av alla ok + klotsar, att de sitter som de ska och inga konstiga fjädrar på fel ställe eller att nåt sitter snett eller liknande.

Sedan kan ju faktiskt någon bromsslang vara lite på bommen och expandera lite när man bromsar, det ger också för mycket pedalväg. Be någon kolla dem när du bromsar, om möjligt.

Att pedalen sjunker när servot aktiveras (motorn igång) är ju inte så konstigt, den förstärker ju fottrycket rätt mycket. Prova att bromsa bilen utan servo för att känna HUR mycket...

Kort sagt: det kan vara luft (verkar lite tveksamt), men det kan även vara nåt annat.
av Cedrix
Tack för tippsen, nu tror jag att det börjar bli mera troliga felkällor.

Ska kolla slangarna, ska även prova att byta tillbaka till de gamla klossarna och se om de kan vara orsaken.
På de nya sitter det en "lös" påt på baksidan, anntar att det är skrikplattor. Dessa ser ut att flexa lite.....
av dieselkenneth
"lös plåt " på baksidan av beläggen som flexar lite. Där har du nog en trolig orsak, beläggen ska röra sig ytterst lite innan dom nyper fast, Lycka till
av Cedrix
Tack,

Blev liggandes och kämpar mot döden idag! (Förkyld)
Hoppas man är piggare i morgon så man kan operera......
av volvov702002
min tar väldigt långt ner, bromsar normalt , men nyfiken var era bilar tar bromspedalen ?

kanske dags byta slangar / vätska.

efter jag gjorde det på 850in, alla slangar så tog den högst upp, mkt behagligare/säkrare känsla på nåt sätt.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
volvov702002 skrev:min tar väldigt långt ner, bromsar normalt , men nyfiken var era bilar tar bromspedalen ?

efter jag gjorde det på 850in, alla slangar så tog den högst upp, mkt behagligare/säkrare känsla på nåt sätt.
Efter att jag bytte slangar+belägg samt bromsvätska på v70in så blev inte bromspedalens läge direkt annorlunda men ''bromskänslan'' blev bättre på nåt sätt (placebo kanske), jag luftade ur systemet med tryckluftsatt behållarlock.
Det samma i stort sätt gäller när bromssystemet renoverades på 850in.
av Clonetom
jojjeblom skrev:
volvov702002 skrev:min tar väldigt långt ner, bromsar normalt , men nyfiken var era bilar tar bromspedalen ?

Efter att jag bytte slangar+belägg samt bromsvätska på v70in så blev inte bromspedalens läge direkt annorlunda men ''bromskänslan'' blev bättre på nåt sätt (placebo kanske), jag luftade ur systemet med tryckluftsatt behållarlock.
Det samma i stort sätt gäller när bromssystemet renoverades på 850in.
Ganska säkert en verklig/sann känsla och ingen placebokänsla eftersom gamla slangar flexar mer med åldern och kan ge en svampigare pedal,
Beläggbyte kan möjligen också påverka om de är slitna eller dålig kvalite.
Vätska är ju åxå nåt som försämras med åren pga vatten mm som upptas.
av bridgeman79
Hej har fått samma problem efter att ha bytt ok, slangar, skivor och belägg runt om bilen på min v70 -02:a
Har luftat igenom med tryck (ca 3l bromsvätaka) och nu även bytt huvudbroms cylinder
men pedalen tar fortfarande långt ner. tacksam för all hjälp då
besiktningsmannen väntar på torsdag

:(
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]