Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Måste bara säga att sedan jag tog bilen från verstanden så har den gått klockrent. ..inga lampor lyser i bilen. Den går utan att hacka eller dö. Vad ska man tro? Innan punkteringen hade den inga bekymmer. Konstigt???
Ardanzali skrev:Måste bara säga att sedan jag tog bilen från verstanden så har den gått klockrent. ..inga lampor lyser i bilen. Den går utan att hacka eller dö. Vad ska man tro? Innan punkteringen hade den inga bekymmer. Konstigt???
Bytte dom motorn ? :-O) ??:-/
Har tyvärr dålig erfarenhet av Volvo verkstaden som är stora på marknaden. Både på mek. verkstan som plåt/lack verkstan.
De har oftast nyexaminerade (tekniker) som inte har fått den kunskapen och erfarenhet något som man får på äldre dagar inom samma yrke.
Kan vara så enkelt som ett kontaktstycke som har oxid på kontackövergången.
Har själv råkat ut för det ”en felkod” som Bilia inte hittade, Bilia kallade det för spökkod!???????
Avhjälp på den lilla verkstan vid lådbyte, som Bilia borde bytt på garantin.
Vi håller tummarna att felet inte återkommer förrän du är där och pillar igen.

Lennart
Jaha det var inte värt de 5 tusen som jag redan betalat. .. men törs jag lita på bilen nu inför fjällsemestern??? Vet inte vad jag ska tro. Kan de ha gjort något med kontaken? Kanske ändå ska sälja den.vad är den värd?
av rid54
Nu vet jag ju inte om Volvo har nåt special här, men "axialspel" är alltså vevaxelns spel i dess längsled (blir ju "sidled" om motorn är på tvären...). Dvs att den kan röra sig framåt/bakåt ur själva motorns synvinkel. Detta spel får inte vara särskilt stort och om det är alldeles för stort kanske någon givare (svänghjulsgivare) kan få problem. Axeln utsätts för kraft i den ledden när man trampar ur (kraften från urtrampningslagret tas upp av vevaxeln). Axiallagren är vanligtvis en sorts halvcirkelformade brickor som kan bytas om de blir för slitna (underifrån). De kan även vara ett ramlager med två kragar, även det reparabelt. Om du verkligen tror att detta är ett problem bör du be någon mäta upp spelet.

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]