Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teemu
framför allt år det enorma överpriser. Kolade vad dom ville ha för att montera drag på våran bil och det skulle kosta ca 6000kr för ett fast. Tog mig 2 timmar inkl el anslutningen och första gången jag monterade på en sådan här bil. Jag har då lagt ut pengar på draget, elsatsen, hyra av lyftplats och besiktning - total kostnad ca 2300kr. Skall dom alltså ha runt 2000kr/h?
av nevyn
V70 hör ju till de bilar där det varken är svårt eller tidskrävande att installera drag. Men jag tror att firmorna utnyttjar att de flesta har en felaktig uppfattning om svårighetsgraden på detta. 2000:-/tim är ganska bra betalt för en timme okvalificerat verkstadsarbete, själv fakturerar jag som mest 1360:- för det jobb jag gör.
av Perra N
Frigge skrev:
Teemu skrev:15000mil servicen är det...
Har du kollat vad som ingår i detalj på Auktoriserad ?
Att det är så mycket billigare på liten verkstad "brukar" bero
på att det verkligen inte är annat än byte olja o filter, inga kontroller,inga t-stift,inget kupèluftfilter, inget motorluftfilter osv.

/Fredrik
Har själv en "liten" verkstad och följer alltid, utan undantag tillverkarnas intervaller för byte av de olika servicedelarna. Utom på en grej, jag försöker alltid få kunden att byta olja oftare än rekommenderat intervall, speciellt om bilen går med tung gasfot, eller enbart stadskörning osv.
Har räddat en del turboaggregat och motorer till kunderna enbart genom detta.
Användarvisningsbild
av CarMan
ermik skrev:Jag tycker att det är oroande vilken kunskapsnivå dom ibland kan ligga på på verkstäderna. Jag behövde nytt värmepaket i min S70 och ringde fick ett fast pris på 6000:- på Upplands Motor i märsta...

Bytte paketet själv till en total kostnad av 1500:- , den större kostnaden motiverade volvo med att ac´n måste kopplas ur och tömmas, för att man ska komma åt.

Hur förtroendeingivande är det att lämna in bilen på dyra reparationer när dom själva knappt vet hur den skall utföras?

// ermik
ja det låter som den personen du prata med (troligen ej en mekaniker) inte vet hur man byter värmepaket.
priset låter också högt, uppgav du dittt registreringsnummer?
av zenobia
Så nu kan jag avsluta mina egna inlägg i denna tråden.

Jag kommer aldrig mer att lämna in min bil på service hos BraBil vid Stigs Center i Göteborg.

Idag hämtade dom bilen för att fixa till de punkter som återstod enligt mig. Jag satte ihop lite frågor till verkstadschefen om vad/hur/varför men på dessa har jag inte fått något svar. Inget sades heller om detta när bilen återlämnades på min arbetsplats.

Jag har fortfarande en handbroms som jag anser vara tveksam funktion på. Bilprovningen ansåg det samma eftersom dom var tvungen att köra bilen igenom bromstestaren två gånger innan den blev godkänd. Men BraBil har bockat i kontroll/justering utan vidare notering.

Batterihållaren satt fortfarande löst trots att jag påpekat detta i mitt mail till dom innan dom hämtade bilen.

Spolarvätskan har dom fortsatt blåst mig på trots påpekan...

Ena bakdörren knarrar fortfarande trots insmörjning på protokollet.

Men dom bytte ett krängningsstag bak (värde 750kr) så dom har väl ansett sig friköpta från bagateller som spolarvätska.
Dragkroken är iallafall smord på bilen. Dock finns det inget nytt fett i den löstagbara delen. Men funktionskontroll kanske inte ingår i alla serviceprotokoll?

Nu är jag trött på skiten och drar ett streck över detta och bilen kommer som sagt aldrig dit mer så länge jag äger den.

Edit:
Kom just på att jag har en servicegaranti på två år gällande 16.000 milaservicen. Så kanske måste jag dit igen.. :shock:
av nevyn
Fan, låter inte kul.... Hoppas du hittar en bättre verkstad!
av zenobia
Har redan hittat en bra verkstad... Den verkstad som jag åkte till för att kontrollera BraBils arbete. Han hittade saker som två dåliga utslagsbegränsare, vilka BraBil inte ens hade sett under sin kontroll av framvagnen.

Han visade mig även TIE (tror jag att det heter) - vi kollade vad som var gjort med bilen, vilka kampanjer det finns, eventuella nya programvaror osv.. Han hittade en programvara för min växellåda från dec-05 som han tyckte att vi skulle prova osv.....

Grymt bra kille och milsvidd skillnad från BraBil som tydligen består av gamla avdankade Biliatekniker.

:D
av Teemu
gott att du hittat en verkstad som verkar bra. Hoppas dom fortsätter i den stilen! :)
av NCR
zenobia skrev:Har redan hittat en bra verkstad... Den verkstad som jag åkte till för att kontrollera BraBils arbete. Han hittade saker som två dåliga utslagsbegränsare, vilka BraBil inte ens hade sett under sin kontroll av framvagnen.

Han visade mig även TIE (tror jag att det heter) - vi kollade vad som var gjort med bilen, vilka kampanjer det finns, eventuella nya programvaror osv.. Han hittade en programvara för min växellåda från dec-05 som han tyckte att vi skulle prova osv.....

Grymt bra kille och milsvidd skillnad från BraBil som tydligen består av gamla avdankade Biliatekniker.

:D
Vart är det då? Tycker det är en ganska väsentlig info till oss andra efter 13 sidors inlägg. :D
av zenobia
NCR skrev:Vart är det då? Tycker det är en ganska väsentlig info till oss andra efter 13 sidors inlägg. :D
Eftersom det säkerligen finns folk som också varit på BraBil men varit jättenöjda i lägen där jag varit lika missnöjd så antar jag att det är upp till var och en vilken tekniker / organisation som man trivs med.

Det finns då säkerligen lika många som varit missnöjda med den verkstad som jag nu hittat och blivit nöjd med. Så vad den nya verkstaden heter tänker jag inte berätta helt enkelt. Främst för att det sätter den killen i en knepig situation om BraBil & Co börjar leta och det vill jag inte.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 54

Då är vi överens. Faserna byter in[…]

https://www.youtube.com/watch?v=NRc-B9sbvuQ

Fel generator V70??

Hej, generatorn på min V70 -2005 kvittrar/l&[…]

B200ft svårstartad