tryckåpysnicke skrev:AndyXC90 skrev:
Eftersom du har bytt många av de krånglande komponenterna men fortfarande har problem kanske det skulle kunna vara så illa att ECM:n är det som krånglar. Det är ju till sist den som måste tolka alla signaler från de olika givarna. Jag har aldrig haft något som helst fel när bilen väl startat (och inte några andra heller vad det verkar), dessutom har aldrig motorlampan signalerat.
Jo, förresten en gång och det var när felkod (ECM-614B) visades vilket innebar rengöring av VVT solenoid för kamaxelreglering på avgassidan.
Vi har också varit inne på ECM-problem och då togs enheten bort från bilen och alla kontakter gjordes rena. Det hjälpte inte oss, men skulle kanske vara något för dig? Om inte annat för att komma vidare i felsökningen.
Har funderat i dom banorna jag med. Jag ska ändå låna en impulsgivare som jag vet fungerar och testa det. Nästa steg blir att lossa ECM och göra rent kontaktytor och samtidigt titta efter lödningar som släppt på kretskortet.
Ska uppdatera lite:
Jag tog loss och öppnade ECM. allt såg bra ut, kontakterna var rena och jag hittade inga kallödningar.
Provade även att byta pluskabeln till startmotorn och då märktes det direkt att bilen blev sig själv igen.
Nu startar den precis som den ska utan några fladder, tveksamheter eller gnisselljud!
Den gamla kabeln måste stört ut positionsgivaren på nått sätt precis som flera varit inne på, den nya kabeln drog jag runt luftburken och säkringsdosan för att komma bort en bit från motorn.
Känns lite tråkigt att man fick byta två impulsgivare, en kamaxelpositionsgivare och en startmotor i "onödan" men nu är jag iaf riktigt glad att bilen fungerar igen! Firade idag med att serva bilen och montera en motorvärmare. :D