Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hakank
Hmmm. Häromdan misstände min så jädra mycket att varvräknaren fick spatt. Den "fastnade" uppe på 3000 varv ungefär. Även om jag stängde av. Där uppe varvade den på under hela färden. Ställde bilen 40 minuter. Efter det hade den droppat ner till normalt igen. Skall prova min andra nyckel.
/Håkan
Användarvisningsbild
av Jakris
iigloo skrev:Något lustigt har inträffat. Jag har en ny nyckel jag har börjat använda och i samband med det har bilen startat utan problem varje gång?
Förut bråkade starterna nästan varannan gång?
Tyvärr nog en tillfällighet om du har samma symptom som oss (mottändning/gnissel/varvräknarfladder). Om nyckeln (immobilizern) krånglar leder det till att startmotorn inte drar överhuvudtaget eller möjligen rycker till/från vid intermittent fel.

hakank skrev:Hmmm. Häromdan misstände min så jädra mycket att varvräknaren fick spatt. Den "fastnade" uppe på 3000 varv ungefär. Även om jag stängde av. Där uppe varvade den på under hela färden. Ställde bilen 40 minuter. Efter det hade den droppat ner till normalt igen. Skall prova min andra nyckel.
/Håkan
Om varvräknaren ligger kvar på 3000rpm utan motorn igång samt kontinuerligt under färd så har du ytterligare något fel på mätaren.
//Janne
Användarvisningsbild
av iigloo
Teknikern förklarade för mig att det är tändningen som styrs och inte startmotorn. Om man kör med en okodad nyckel drar startmotorn som vanligt, men tändningen aktiveras inte förrän datorn får rätt kod.

Så fick jag det förklat :/
Användarvisningsbild
av hakank
hakank skrev:Hmmm. Häromdan misstände min så jädra mycket att varvräknaren fick spatt. Den "fastnade" uppe på 3000 varv ungefär. Även om jag stängde av. Där uppe varvade den på under hela färden. Ställde bilen 40 minuter. Efter det hade den droppat ner till normalt igen. Skall prova min andra nyckel.
/Håkan
Om varvräknaren ligger kvar på 3000rpm utan motorn igång samt kontinuerligt under färd så har du ytterligare något fel på mätaren.
//Janne[/quote]

Nja. Den är normal nu. Och beteendet varvräknaren fick var efter en start som mottände så att startmotorn i proncip inte orkade dra runt. Och som sagt den funkar finfint nu.

/Håkan
av tryckåpysnicke
tryckåpysnicke skrev:
AndyXC90 skrev: Eftersom du har bytt många av de krånglande komponenterna men fortfarande har problem kanske det skulle kunna vara så illa att ECM:n är det som krånglar. Det är ju till sist den som måste tolka alla signaler från de olika givarna. Jag har aldrig haft något som helst fel när bilen väl startat (och inte några andra heller vad det verkar), dessutom har aldrig motorlampan signalerat.
Jo, förresten en gång och det var när felkod (ECM-614B) visades vilket innebar rengöring av VVT solenoid för kamaxelreglering på avgassidan.
Vi har också varit inne på ECM-problem och då togs enheten bort från bilen och alla kontakter gjordes rena. Det hjälpte inte oss, men skulle kanske vara något för dig? Om inte annat för att komma vidare i felsökningen.
Har funderat i dom banorna jag med. Jag ska ändå låna en impulsgivare som jag vet fungerar och testa det. Nästa steg blir att lossa ECM och göra rent kontaktytor och samtidigt titta efter lödningar som släppt på kretskortet.
Ska uppdatera lite:
Jag tog loss och öppnade ECM. allt såg bra ut, kontakterna var rena och jag hittade inga kallödningar.
Provade även att byta pluskabeln till startmotorn och då märktes det direkt att bilen blev sig själv igen.
Nu startar den precis som den ska utan några fladder, tveksamheter eller gnisselljud!
Den gamla kabeln måste stört ut positionsgivaren på nått sätt precis som flera varit inne på, den nya kabeln drog jag runt luftburken och säkringsdosan för att komma bort en bit från motorn.

Känns lite tråkigt att man fick byta två impulsgivare, en kamaxelpositionsgivare och en startmotor i "onödan" men nu är jag iaf riktigt glad att bilen fungerar igen! Firade idag med att serva bilen och montera en motorvärmare. :D
av S60AWD2.5T
tryckåpysnicke skrev:
tryckåpysnicke skrev:
AndyXC90 skrev: Eftersom du har bytt många av de krånglande komponenterna men fortfarande har problem kanske det skulle kunna vara så illa att ECM:n är det som krånglar. Det är ju till sist den som måste tolka alla signaler från de olika givarna. Jag har aldrig haft något som helst fel när bilen väl startat (och inte några andra heller vad det verkar), dessutom har aldrig motorlampan signalerat.
Jo, förresten en gång och det var när felkod (ECM-614B) visades vilket innebar rengöring av VVT solenoid för kamaxelreglering på avgassidan.
Vi har också varit inne på ECM-problem och då togs enheten bort från bilen och alla kontakter gjordes rena. Det hjälpte inte oss, men skulle kanske vara något för dig? Om inte annat för att komma vidare i felsökningen.
Har funderat i dom banorna jag med. Jag ska ändå låna en impulsgivare som jag vet fungerar och testa det. Nästa steg blir att lossa ECM och göra rent kontaktytor och samtidigt titta efter lödningar som släppt på kretskortet.
Ska uppdatera lite:
Jag tog loss och öppnade ECM. allt såg bra ut, kontakterna var rena och jag hittade inga kallödningar.
Provade även att byta pluskabeln till startmotorn och då märktes det direkt att bilen blev sig själv igen.
Nu startar den precis som den ska utan några fladder, tveksamheter eller gnisselljud!
Den gamla kabeln måste stört ut positionsgivaren på nått sätt precis som flera varit inne på, den nya kabeln drog jag runt luftburken och säkringsdosan för att komma bort en bit från motorn.

Känns lite tråkigt att man fick byta två impulsgivare, en kamaxelpositionsgivare och en startmotor i "onödan" men nu är jag iaf riktigt glad att bilen fungerar igen! Firade idag med att serva bilen och montera en motorvärmare. :D

Då håller vi tummarna, min har funkat klockrent sedan jag montera jordflätan.
Men om den får spel igen vet jag vad som ska testas.
Menar du med "pluskabeln" styrström eller grova matningen till starten?
Gissar på solenoidkabeln. Om det är den kan man ju lätt dra om den.
av tryckåpysnicke
S60AWD2.5T skrev:
Då håller vi tummarna, min har funkat klockrent sedan jag montera jordflätan.
Men om den får spel igen vet jag vad som ska testas.
Menar du med "pluskabeln" styrström eller grova matningen till starten?
Gissar på solenoidkabeln. Om det är den kan man ju lätt dra om den.
Sorry, var lite otydlig, det var den grova matningen till startmotorn som jag bytte.
Användarvisningsbild
av iigloo
tryckåpysnicke skrev:Ska uppdatera lite:

Då hade de inte så fel ändå de där jänkarna :lol:
Användarvisningsbild
av Jakris
iigloo skrev:Teknikern förklarade för mig att det är tändningen som styrs och inte startmotorn. Om man kör med en okodad nyckel drar startmotorn som vanligt, men tändningen aktiveras inte förrän datorn får rätt kod.

Antingen skiljer sig olika modeller åt eller så vet han inte vad han pratar om.
På min XC90-04 går inte startmotorn alls utan rätt kodad nyckel, och Volvo formulerar det så här:
"The immobilizer system is activated when the ignition key is turned to position 0 and the engine stops. The engine control module (ECM) then sends a command to the central electronic module (CEM) that the starter motor is no longer permitted to turn"
//Janne
av Psyko
Jakris skrev:
iigloo skrev:Teknikern förklarade för mig att det är tändningen som styrs och inte startmotorn. Om man kör med en okodad nyckel drar startmotorn som vanligt, men tändningen aktiveras inte förrän datorn får rätt kod.

Antingen skiljer sig olika modeller åt eller så vet han inte vad han pratar om.
På min XC90-04 går inte startmotorn alls utan rätt kodad nyckel, och Volvo formulerar det så här:
"The immobilizer system is activated when the ignition key is turned to position 0 and the engine stops. The engine control module (ECM) then sends a command to the central electronic module (CEM) that the starter motor is no longer permitted to turn"
//Janne

From S80 99- fungerar sttartspärren enl ovan. Den bryter alltså startmotorn och även Bränsle/tändning.
På tidigare bilar gick startmotorn med Bränsle/tändsystem bröts. Skulle gissa på att Teknikern förväxlat bilarna :wink:
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 27
Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...