Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Otroligt att du fått ett erkännande av Volvo att hylsan inte håller måttet!! Vi är ju väldigt många som vittnar om det totalt motsatta att de enbart hänvisar till handhavandefel.

För mig är det bara ytterligare ett bevis på hur illa ställt det är med Volvo PV, de kan inte ens enas inom företaget!
Det är inte volvo som virrar eler virrar till det, det är dieelmagnus som virrar en del...
CarMan skrev:Det är inte volvo som virrar eler virrar till det, det är dieelmagnus som virrar en del...
Jaaså du!! Du får ha din åsikt om sk orginalkvalité. Jag har fått mina svar ifrån Volvo centralt där de anser att vissa modeller inte håller måttet och hanvisar mig till aukt volvo ÅF. Där förklarar de för mig att hylsan inte är tillräckligt skadad för retur och det har gått mer än 1 år sedan inköp.

Du kan ju förklara hur jag vimsar till det?

Allt är kanske frid och fröjd tills man står med en punktering och orginalverktyget som medföljer bilen. Försök då få på "underhylsan" och dra i 90 graders vinkel mot bulten! Lycka till, men man kanske har en mobil kompressor med sig och en mutteravdragare? För med vanlig hylsnyckel/momentnyckel som jag hade så funkar det ändå inte. Jag tänker inte skriva mer i denna tråd mer än att jag anser att för en vanlig hobbymekaniker med "standard"verktyg är detta ingen tillförlitlig produkt.
dieselmagnus skrev:
CarMan skrev:Det är inte volvo som virrar eler virrar till det, det är dieelmagnus som virrar en del...
Jaaså du!! Du får ha din åsikt om sk orginalkvalité. Jag har fått mina svar ifrån Volvo centralt där de anser att vissa modeller inte håller måttet och hanvisar mig till aukt volvo ÅF. Där förklarar de för mig att hylsan inte är tillräckligt skadad för retur och det har gått mer än 1 år sedan inköp.

Du kan ju förklara hur jag vimsar till det?

Allt är kanske frid och fröjd tills man står med en punktering och orginalverktyget som medföljer bilen. Försök då få på "underhylsan" och dra i 90 graders vinkel mot bulten! Lycka till, men man kanske har en mobil kompressor med sig och en mutteravdragare? För med vanlig hylsnyckel/momentnyckel som jag hade så funkar det ändå inte. Jag tänker inte skriva mer i denna tråd mer än att jag anser att för en vanlig hobbymekaniker med "standard"verktyg är detta ingen tillförlitlig produkt.

Jag tvivlar inte på att Volvo personvagnar sverige har sakt att vissa modeller inte håller måtten, då det är vad jag sagt 10 gånger snart (men de andra är bra!)
Men jag tvivlar på att nån på Volvo Personvagnar Sverige har tittat på din kodade hylsa & på att dom då har sagt att just denna är dåligt konstruerad, men ändå inte tar o ger dig en ny trots att din bil är inom garantin.

nånstans här har du blandat ihopp det hela!
CarMan, har du läst på om väteförsprödning och härdprocesser?
Om du har , vad kom du fram till för slutsats om bultarna som inte håller?
Om inte är det nog dags före du uttalar dig mer i detta ämnet.

Och till admin som numera gärna läser denna tråden, har du läst på lite om väteförsprödning och härdprocesser?
Vore intressant som komplement till denna debatt om något som berör många med låsbultar.

Jo jag själv känner till vad som händer när väte från ytbehandlingen ställer till det.
Eller hur fel härdning kan gå beroedne på en mängd olika faktorer.
Hade varit intressant om någon velat lägga några kronor på en analys av trasiga bultar.
Det kanske inte är fel på personen bakom fälgkorset.

//Roland
Tråd låst på allmän begäran utifrån alla rapporter om att det endast skrivs samma sak om och om igen.

Ska skumma igenom tråden efter jobbet ikväll och se om jag omvärderar det. Men med tanke på alla rapporter om det så tror jag inte att särskilt många kommer tycka att jag ska låsa upp den igen oavsett vad jag tycker.

/Anders
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]

... Vad köpte du för generator ... :-)[…]

Nästa elbil från Volvo?

Det ska bli mycket intressant att se hur insidan s[…]