Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jimDK
Min mätare står på 240000km och det är en vit etikett på spjället. jag har bara 2 DTCs:
ECM-91CF Engine control module (ECM), internal fault. Faulty signal
ECM-1300 Mass air flow (MAF) sensor
symtom är att cruise-control stänga (ca 1 gång per vecka), och motorn stannar (ca 1 gång per månad) vid utkobling (tomgång). MAF har ersatts, men utan effekt.
Inga fel från ETM, kanske ett annat problem?
Användarvisningsbild
av CarMan
låter som du ska testa med ny mjukvara i ETM + rengörning + kontrol/rengörning vevhusventilation
av rejnertj
Hejsan!

ny medlem som nu också har fått problem med spjället!! Köpte bilen hos frölunda bilkonsult i Göteborg i November 2008. Besiktade den till egen kostnad och den gick igenom ua! gott tyckte jag ju då men en halvtimme efter att jag kört därifrån med bilen började felen komma!! typiskt. först var det "emissioner serv erfordras". sen började "bromsfel serv erfordras" komma till och från och till slut kommer felet "kör sakta serv omgående" varpå bilen började hacka(sluddra) på tomgång och då vill jag ju inte köra för risk att förstöra mera i motorn kanske.
Vad jag kan förstå är detta sista fel ett sympton på att spjällhus är kasst eller fel på. Den har alltid klarat besiktningen ua och har fått service enligt volvos service bok med stämpel från alla besök. Spjällhuset som sitter i har en vit etikett och har då troligtvis aldrig bytts ut. Bilen har gått 32000mil så den har ju hållit ganska bra tycker jag och har använts som pendlarbil vad jag vet. Mitt problem är att idioterna på Frölunda bilkonsult vägrar ta kostnaderna på att fixa dessa fel trots att det går på köplagen!! Jag får ju själv ligga ute med dessa pengarna tillsvidare. Förhoppnigsvis får jag ett spjällhus på goodwill men det är ju inget jag väntar mig tyvärr.
nåja, nu har jag ju dragit ut på detta inlägg. skulle ju egentligen bara svara på att min bil har gått 32000mil innan spjällhuset paja!!!! men om det är någon som har något förslag till mig eller några frågor är det ju bara att skriva. skall lämna bilen till volvo denna veckan för att kolla vad det verkligen är som är galet så får vi se sen.
Är det en bilhandlare har du ju garanti 6 mån (minst), helt klart ska du få spjället åtgärdat (dvs ersatt). Detta står som du säger i lagen. Klaga på bilhandlaren, hjälper inte det får du gå till ARN e.d.
av Mikee
Hej alla! Är ny på forumet och har letat bland trådar där förklaringen till varför min nyförvärvade V70 2.4 -00 dör på tomgång. Det är när jag kör och stannar till, vid ex rödljus så svajar tomgången och dör även lite sporadiskt. Har av trådarna jag följ förstått att spjällhuset kan vara skitigt, allternativt slut. Jag uppfattade det även från vissa håll att det kunde ses som ett garantijobb om bilen rullat under 18000 mil. Har jag fatta saken rätt? Är det knepigt att göra rent huset själv?
Är det någon som har en förklaring varför igensatt vevhusventilation skitar ner gasspjället.
Jag har försökt följa alla anslutningar och slangar på min 2.4T-00 men det är väl inget som ansluts innan spjället??
Det är ju en banjoskruv som sitter i hörnet på insuget, men kan ev. oljesludge därifrån smutsa ner?

Precis innan tryck och tempgivaren(eller vad det är) efter IC:n sitter en slags backventil eller något, men den går väl bara till bromsservon...

Kanske är det någon som kan förklara för en som undrar.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag vet inte vilken väg vevhusångorna tar, men dom bränner fast på tätningsytan runt spjället.
det kan vara så att luften studsas ända dit bak, även om insuget ser stort ut så det borde huna hålla tryckvågorna kvar internt.

(man får hela tiden tryckvågor ine i insugsröret. när luften strömmar in i en cylinder så säter den fart på omgivande luft & när ventilen stänger så studsar all luft mot den stängda ventilen & går baklänges ut i insugsröret igen, denna tryckvåg utnytjar man sen för att fylla nästa cylinder, då den hjälpertill att sätta fart på luften sm ska in där.)
Men deta förklarar igentligen inte var de "elaka" vevhusgaserna kommer & hur dom hamnar på gasspjället.

det kan vara så att en fungerande vevhusventilation binder de mästa gaserna till olja i oljefällan, & på en icke fungerande så har vi mer gaser i vevhuset & därmed får vi mer gaser ut i insugskanalerna (på en turbo, före turbon)
Användarvisningsbild
av jimDK
CarMan skrev:låter som du ska testa med ny mjukvara i ETM + rengörning + kontrol/rengörning vevhusventilation
ETM har rengjorts i dag och bytte olja fälla,det tog en hel dag, men jag är också en amatör ;-)
nya packninger til ETM og manifold(insugning) ocksä.
S80eren har nu en mycket bättre tomgang, känns nu lika bra som våra V70er, en 2004 :-)
Jag skriver igen när jag har kört mer.
Bild af ETM'en:
Bild

rengöring...:
Bild
Användarvisningsbild
av jimDK
andreas 80 skrev:Är det någon som har en förklaring varför igensatt vevhusventilation skitar ner gasspjället.
Jag har försökt följa alla anslutningar och slangar på min 2.4T-00 men det är väl inget som ansluts innan spjället??
Det är svart på insidan (sidan vänd mot motorn) inte på utsidan (mot insugningen från luftfilteret), det svarte kommer inte från någon anslutning innan spjället, inte i mitt fall.Vevhusvent utformats för att binda gaser inom olje-fällan.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 21

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]